

Audi A3
Luxe en prestige in een compact pakket
De Audi A3 kennen we al sinds 1996 als de luxere broer van de populaire Volkswagen Golf. Het model is doorgaans beter uitgerust, mooier afgewerkt en zwaarder gemotoriseerd, helemaal als de sportieve S3 of RS3. Door het vervallen van de Volkswagen Jetta werd de A3 Limousine bovendien een uniek model in zijn klasse. Voor alle versies van de A3 geldt dat je kunt profiteren van de premiumstatus, zonder een premium op je vaste lasten. De A3 gaat vooral de strijd aan met de BMW 1 Serie en de Mercedes-Benz A-Klasse.
Pluspunten
Minpunten
Dit moet je weten over de Audi A3
Audi A3 op een rij
Prestaties en rijgedrag: De A3 is met een uiteenlopende serie aan motoren geleverd, van een bescheiden 1,0-liter driecilinder tot een vuurspuwende 2,5 liter vijfcilinder in de potente RS3. Ook is er een rijk aanbod aan efficiënte diesels. Er is dus altijd een A3 die bij je past.
Verbruik: Met name de latere basis- en dieselversies van de A3 zijn opvallend zuinig. Volgens de fabriekscijfers is 1 op 20 geen uitzondering. Benzine slurpen kan met de snelle S3 en RS3-modellen.
Uitrusting en comfort: De A3 is altijd net iets beter aangekleed dan zijn no-nonsense broer van Volkswagen. Met name de latere generaties zijn rijk uitgerust. Daarnaast is het onderstel van de reguliere varianten afgesteld op veiligheid en comfort. Bij de sportversies kun je hardere vering en demping verwachten.
Betrouwbaarheid: De A3 is over het algemeen een betrouwbare auto, maar bij bepaalde generaties zijn er helaas uitzonderingen. De 1.2, 1.4 en 1.8 TFSI-motoren van de derde generatie kun je bijvoorbeeld beter vermijden.
Kosten: De A3 is niet alleen luxer dan de Golf, maar uiteraard ook duurder. Het model concurreert met de kleintjes van BMW en Mercedes-Benz. Oudere modellen zijn echter voor relatief weinig geld te vinden.
Vergelijkbare modellen Audi A3






Audi A3 2020 tot heden
In 2020 was het tijd voor het debuut van de vierde generatie van de Audi A3. Het model deelt veel van zijn techniek met die van de Volkswagen Golf 8. Dat betekende onder andere dat er plug-inhybride versies bij kwamen: de 204 pk sterke A3 40 TFSI e en de 45 TFSIe (245 pk). Door het wegvallen van de driedeurs hatchback en de Cabriolet waren er nog maar twee carrosserievarianten: de vijfdeurs ‘Sportback’ en de vierdeurs ‘Limousine’.
In eerste instantie waren er 1,0- en 1,5-liter benzinemotoren en twee versies van de 2,0-liter diesel beschikbaar. Bij de grondige update van 2024 werd de kleinste motor geschrapt, kreeg de 1,5-liter mild hybride techniek mee en verdwenen de diesels compleet. De S3 en RS3 bleven echter behouden. De vierde generatie van de A3 kost nieuw tussen de €33.260 en €106.705.

Audi A3 2012 - 2020
Bij de derde versie van de A3 zette Audi opnieuw de schop in het motorenaanbod. De oude 1,6-liter basismotor werd hierbij vervangen door 1,2- en 1,4-liter TFSI-motoren. Bij de diesels werd er een 1,6-liter TDI leverbaar. De 3,2 liter V6 verviel, waardoor de S3 en RS3 de enige echt sportieve modellen werden.
Opnieuw was er de keuze uit een drie- of vijfdeurs hatchback, cabriolet en de nieuwe A3 Limousine, een vierdeurs sedan met een echte kofferbak. Door tegenvallende verkopen verdween de driedeurs hatchback – ook als S3 – van het toneel. Uniek was de g-tron (2014 - 2019), een A3 die aangepast was voor aardgas. In 2016 kregen alle varianten een uiterlijke opfrisbeurt, waarbij ook de 1,0-liter driecilinder TFSI als nieuwe instapper gepresenteerd werd. Nieuw kostte de derde generatie van de A3 tussen de €24.990 en €86.480.
Huidig aanbod


Audi A3 Limousine 30 TFSI Sport S Line Edition

Audi A3 Sportback 1.0 TFSi 115 Pk Sport S-Line | LED | Cruise Control | Navigatiesysteem | Bluetooth | Climate Control | Leder stuur | Sportstoelen | 18 Inch

Audi A3 Sportback 35 TFSI CoD Advance Sport S-Line 150pk S-Tronic

Audi A3 Sportback 35 TFSI CoD Advance Sport S-Line

Audi A3 Limousine 35 TFSI 150PK Advance Sport+Vitrual+adaptief-cruise+Black-Line+Privacy-Glass+18"Lmv+Smartphone = SUPER !

Audi A3 Limousine 30 TFSI Advance - Navi, Cruise, Clima

Audi A3 1.0 TFSI 116PK Sport Edition

Audi A3 2003 - 2012
De tweede generatie van de A3 verscheen in 2003 en deelde zijn techniek met de Volkswagen Golf 5. Dat betekende een grotere en ruimere auto en een nieuwe generatie FSI, TFSI en TDI-motoren. De 1,6-liter basismotor was echter gelijk aan die van het eerste model. De motorinhoud schommelde tussen 1,6- en 3,2-liter voor de benzinemotoren en 1,9- tot 2,0-liter voor de diesels.
Een opvallende toevoeging was de A3 3.2 quattro, een comfortabele zescilinder krachtpatser met 250 pk. Topversie was opnieuw de S3, met een tot 265 pk opgestuwde tweeliter turbomotor. Opnieuw was de A3 er als drie- en vijfdeurs hatchback. Die laatste werd door Audi vanaf deze generatie ‘Sportback’ genoemd. Vanaf de facelift in 2008 was er ook een elegante Cabriolet en de brute RS3. Nieuw kostte de tweede generatie tussen de €24.490 en €68.200.

Audi A3 1996 - 2003
Nog vóór de vierde generatie van de Volkswagen Golf op de markt kwam toonde Audi een model op dezelfde basis. De A3 was de eerste ‘kleine’ Audi sinds de 50 uit de jaren ‘70. In eerste instantie was de auto er alleen als driedeurs hatchback in een poging hem sportiever te maken dan de Golf 3. In 1999 verscheen echter alsnog een vijfdeurs-variant.
Het model was leverbaar met 1,6 of 1,8-liter benzinemotoren, waarbij die laatste ook beschikbaar was met een turbo en ‘quattro’-vierwielaaandrijving. Daarnaast waren er 1,9-liter TDI turbodiesels. Topper van het aanbod werd in 1999 de S3, met een 210 pk sterke 1,8-liter turbomotor. In 2000 werd er een facelift doorgevoerd. Nieuw moest je tussen de €21.418 en €43.518 neertellen voor de eerste Audi A3.
Voer jouw postcode hieronder in en kijk welke auto's er bij jou in de buurt te koop staan.

AutoTrack-expert Dylan over de Audi A3
“De Audi A3 is een goede keuze als je een compacte auto met de uitstraling van een veel groter en duurder model zoekt. Je hebt het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid van een Volkswagen Golf, maar met een mooier, beter afgewerkt interieur, meer luxe en vaak sterker motoren. Zeker als 3.2 of S3/RS3 kan het model veel grotere luxepaardjes kopzorgen geven. Doe je het liever wat zuiniger aan, dan is een plug-inhybride of een oudere diesel aan te raden.”