Audi TT

De Audi TT is een sportieve coupé of cabriolet, met een heel eigen voorkomen. Het model is gebouwd tussen 1998 en 2023 en in die periode meerdere keren grondig vernieuwd. De TT kent tevens enkele zeer sportieve uitvoeringen, die indrukwekkend veel vermogen leveren.

Bekijk 172 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntHet ontwerp van de Audi TT is uniek binnen Audi. Het is een tijdloos design, dat weliswaar meerdere keren is vernieuwd, maar in de basis altijd gelijk is gebleven.
  • PluspuntDe bouwkwaliteit van de Audi TT is uitstekend en wordt beter naarmate de auto jonger is.
  • PluspuntMet name de sportieve uitvoeringen van de Audi TT hebben uitstekende rijeigenschappen, zowel in een rechte lijn als in het bochtenwerk.
  • MinpuntDe inzetbaarheid van de Audi TT is beperkt. Twee volwassenen hebben genoeg ruimte, maar andere passagiers zullen vooral klein van stuk moeten zijn.
  • MinpuntDe Audi TT verliest vrij snel zijn waarde. Interessant voor mensen die de auto willen aanschaffen, maar een nadeel voor wie er al eentje in het bezit heeft.
  • MinpuntMet name oudere generaties van de TT kunnen een zwaar leven gehad hebben. Door de relatief lage prijzen en de sportieve looks worden ze vaak aangeschaft door bestuurders die niet zo voorzichtig met ze omspringen.

De Audi TT op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Audi TT heeft een sportieve inborst, maar niet elke uitvoering is opvallend snel. De meeste modellen trekken echter overtuigend door en zijn fijne stuurmansauto’s. Wil je een overtreffende trap? Dan zijn er de TTS en TT-RS.
  • Verbruik: Wat een Audi TT verbruikt, is onder andere afhankelijk van de uitvoering. Hoe sportiever de uitvoering, hoe groter het verbruik, zeker als je een sportieve rijstijl hebt. Een uitzondering is de relatief zeldzame dieselversie. Deze kan op papier een verbruik van 1 op 22,2 halen.
  • Uitrusting en comfort: Per generatie werd de uitrusting van de Audi TT verbeterd en voor zijn tijd was het altijd een prima uitgevoerde sportwagen. Alleen de instapmodellen zijn een tikje karig.
  • Betrouwbaarheid: Goed onderhoud is van groot belang bij de Audi TT. Is dat deel van het eigenaarschap in orde, dan is er niet veel reden tot zorg. Hou bij oude modellen altijd rekening met het feit dat de TT een zwaar leven achter de rug kan hebben.
  • Kosten: Oude modellen van de Audi TT zijn soms erg goedkoop, nieuwere uitvoeringen zitten wat hoger in de prijs. Het is niet altijd een goedkope auto om op de weg te houden, maar er zijn zeker veel duurdere sportwagens.
De Audi TT is een begrip en een groot succes binnen dit segment. Naarmate de TT ouder werd, maakte Audi er een betere en meer toegewijde sportwagen van. Zeker de sportieve uitvoeringen zijn indrukwekkend.
Ivo
Automotive expert
Audi TT (2006-2014)

Audi TT (2006-2014)

Na een succesvolle introductie en een eerste generatie die prima verkocht, kwam Audi in 2006 met de tweede generatie van de Audi TT, die qua techniek veel deelt met de Audi A3. Deze uitvoering had benzine- en dieselmotoren en was er als coupé en cabriolet, net als zijn voorganger. Bij de bouw van het nieuwe model werd meer aluminium gebruikt, wat het gewicht verlaagde en bijdroeg aan betere rijeigenschappen. De TT kreeg een spoiler die bij 125 kilometer per uur automatisch naar boven komt, maar die tevens handmatig te bedienen is. Bij de gangbare modellen is de S-Line populair, met zijn sportieve uiterlijk.

Wie dat uiterlijk alleen niet genoeg vindt, kiest voor een serieus sportieve uitvoering van de Audi TT. De Audi TTS of Audi TT RS zijn uitvoeringen die aanzienlijk agressiever zijn op het gebied van vermogen en rijeigenschappen. Vooral de TT RS beschikt over veel meer vermogen en heeft een uiterst sportief onderstel, wat deze auto verandert in een toegewijde sportwagen. De TT RS is de meest geliefde en meest exclusieve uitvoering van de TT en zodoende ook gelijk de duurste variant. Hij is lichter en krachtiger dan het origineel en levert indrukwekkende prestaties, die kunnen wedijveren met menig sportwagen. Nieuwprijzen voor de tweede generatie Audi TT liepen uiteen van €37.990 tot €92.510.

Audi TT (2014-2023)

De derde generatie van de Audi TT is gebouwd tussen 2014 en 2023, voordat het model uit productie ging. Het betrof een volledige vernieuwing van het vorige model, met behoud van de eigen identiteit.

Qua uitvoeringen bleef de keuze gelijk, met benzine- en dieselmotoren en diverse ultrasportieve varianten. De meest recente TT zit prima in zijn jasje op het gebied van technische extra’s die bijdragen aan de veiligheid en het comfort en past prima in de lijst _premium-_modellen van Audi. Hoe goed de uitrusting precies is, hangt af van het specifieke model. Absolute topper was opnieuw de TT RS, die uiteindelijk maar liefst 400 pk leverde. De TT werd in 2023 uit productie genomen en kreeg geen directe opvolger. Nieuwprijzen voor de derde en laatste generatier van de TT liepen uiteen van €41.240 tot €110.247.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • www.autoweek.nl
  • www.audi.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op