
Audi A6
In het E-segment, ofwel het hogere zakensegment, heeft Audi sinds 1994 de A6 in de showroom. In feite was dit aanvankelijk een licht opgefriste Audi 100 die met zijn nieuwe badge in de nieuwe naamstrategie netjes tussen de kleinere A4 en grotere A8 paste. Waar BMW vooral sportiviteit aanhangt en Mercedes-Benz voor luxe gaat, kiest Audi ervoor zich te presenteren als een merk dat technologische vooruitgang hoog in het vaandel heeft staan – al blijft de concurrentie op dit vlak zeker niet achter. Rijplezier en een luxueus gevoel komen daarbij op de tweede plaats. Lees hier alles over de Audi A6.
Bekijk 898 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Mooie materialen in interieur.
- Vooral C8-generatie (2018+) aangenaam stil.
- Fijne stoelen.
- Geen sportieve rijdersauto.
- Olieverbruik TFSI-motoren kan te hoog zijn.
- Software nogal eens storingsgevoelig.
De Audi A6 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Audi A6 is meer voor de langeafstandsrijder dan voor de liefhebber van sportiviteit. Alle motoren leveren meer dan voldoende kracht voor elke klus, zoals het hoort in dit segment.
- Verbruik: Uiteraard hangt het verbruik af van de gekozen aandrijflijn, maar grofweg ligt het verbruik van de Audi A6 zo dicht bij dat van zijn naaste concurrenten, dat dit voor geen enkele koper de keuze zal beïnvloeden.
- Uitrusting en comfort: Net als zijn Duitse concurrenten is deze zakenauto voor zijn prijs sober uitgerust, en loopt het aankleden van de auto al snel in de papieren.
- Betrouwbaarheid: Let bij vroegere TFSI-motoren op of ze de juiste olie hebben gehad en eventuele problemen met olieverbruik zijn aangepakt. Voor de rest kent de A6 in verschillende jaren diverse kleinere euvels die vaak te herleiden zijn naar de elektronica.
- Kosten: Auto’s uit dit segment zijn niet goedkoop om te rijden. Dat geldt voor elke grote zakensedan, dus ook voor de Audi A6.
Met behoudend design en technologische innovatie weet de Audi A6 een trouwe groep kopers aan zich te binden. Veel kopers vallen voor het ingetogen, bijna understated uiterlijk en waarderen de kwaliteit van de materialen in het interieur.
Automotive expert

Audi A6 (1994-heden)
Zoals hierboven al duidelijk werd, begon de Audi A6 zijn leven als een Audi 100 met een nieuwe badge. De eerste ‘echte’ A6 volgde al snel; in 1997. De vormgeving van deze grote sedan was op zijn zachtst gezegd controversieel, een stijlbreuk met eerdere Audi’s. De stationwagen – Avant geheten – volgde een jaar later. De styling van de daaropvolgende generaties was elke keer een evolutie van de voorgaande generatie. Iedere generatie heeft een sedan en een stationwagen. Sinds 2010 is er ook een sportievere hatchback-variant onder de naam A7. Hiermee wil Audi deze hatchback hoger positioneren dan de A6.
Sinds de derde generatie heeft de Audi A6 de kenmerkende single frame-grille, die bij de motorkap begint en tot onderaan de voorbumper doorloopt. Deze werd al snel over de gehele modellijn toegepast. Iedere generatie tracht Audi met de A6 een technologisch vooruitstrevende auto neer te zetten, wat zich vooral vertaalt in een smaakvol vormgegeven interieur, voorzien van de laatste technologische hoogstandjes. Overigens zijn deze hoogstandjes lang niet altijd standaard aanwezig. Veelal moet je hier een (flinke) meerprijs voor betalen.
Andere modellen van Audi

Audi A6 C8 (2018-heden)
Sinds de laatste generatie is de Audi A6 er nog uitsluitend als hybride. Wel is er nog keuze uit een mild-hybrid en een plug-inhybride. Hoewel het uiterlijk grondig is aangepakt, oogt het geheel als een behoudende designupdate. Ook bij de facelift in 2023 zijn de uiterlijke wijzigingen minimaal. Groter nieuws vinden we onder de motorkap met de introductie van de Audi A6 e-tron, een volledig elektrische A6 die, net als concurrent BMW i5, als sedan en stationwagen leverbaar is.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki
Automotive expert
“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- wikipedia.org
- audi.nl
- autoreview.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op










































