










































Audi SQ8 4.0 TDI 435pk Quattro Pano S-stoelen Nachtzicht B&O S-stoelen 22''
201968.392 km
De Audi SQ8 is de sportieve versie van de toch al potente Audi Q8. Deze sportieve Sports Utility Vehicle (SUV) is sinds 2019 op de markt en concurreert met auto’s als de Porsche Cayenne coupe en de BMW X6. De Audi SQ8 geldt als een van de topmodellen binnen de SUV-lijn van Audi en heeft dan ook een krachtige motor, die zorgt voor indrukwekkende prestaties voor een auto van dit gewicht en deze omvang. De SQ8 gebruikt naast de sterke achtcilinder motor ook een elektrische motor, maar dit is puur ter ondersteuning; je kan met deze auto niet puur elektrisch rijden.
De Audi Q8 is het topmodel SUV van Audi en op zichzelf al een indrukwekkende auto. Deze SUV coupé, dus een SUV met een schuin aflopende daklijn en een wat sportiever en agressiever uiterlijk, biedt ruimte zat voor een volledig gezin met bagage en beschikt over bijzonder veel luxe in het interieur. De stoelen zijn met leer bekleed en de auto barst van de technische innovaties die het leven makkelijker en aangenamer moeten maken voor zowel de bestuurder als de passagiers. De SQ8 is eigenlijk het sportievere broertje van de Q8. Deze auto beschikt over een 4.0 liter achtcilinder dieselmotor, die net iets meer dan 500 pk levert. Hiermee levert hij uitstekende prestaties, die echter weer niet zo waanzinnig zijn als de Audi RSQ8, het absolute vlaggenschip van deze lijn SUV’s. Waar de RSQ8 van nul naar honderd sprint in 3,8 seconden, doet de SQ8 hier 4,1 tellen over. Een kniesoor die daarop let, maar verschil moet er zijn.
Allereerst is de Audi SQ8 natuurlijk een SUV, wat betekent dat hij gemaakt is om meerdere mensen te vervoeren. In de praktijk zal hij veel gereden worden door de wat meer welgestelde gezinnen, die met deze auto perfect op vakantie kunnen. De Audi SQ8 legt gemakkelijk vele kilometers in stilte en luxe af, wat het een perfecte reisauto maakt. De achtcilinder motor krijgt hulp van een elektromotor, maar die is niet aangesloten op een van de wielen, waardoor je niet puur elektrisch kan rijden. In plaats daarvan helpt de elektromotor met het opladen van de accu en bij het starten van de motor. Qua verbruik is de SQ8 niet zo dorstig als bijvoorbeeld de Aston Martin DBX (1 op 7), maar ook niet zo zuinig dat hij makkelijk 1 op 20 haalt, zoals veel kleinere gezinsauto’s. In plaats daarvan rijdt hij ongeveer 1 op 12,5. Niet te zuinig, maar hij verbruikt ook weer niet zo veel als de echte slurpers.
De Audi SQ8 is geen goedkope auto: de instapprijs bedraagt zo’n 160.000 euro en deze kan omhoog als je besluit om de auto uit te rusten met wat extra elektronische gadgets, of het interieur nog wat sjieker wil maken. Met deze prijs zit de SQ8 prima in de markt; de snelle versie van de BMW X6, de X6 M, kost bijvoorbeeld meer dan twee ton. Wie een gebruikte SQ8 zoekt, kan voor zo’n 130.000 euro een auto krijgen die net 50.000 kilometer heeft gelopen en het valt te verwachten dat die prijs nog wel wat gaat zakken in de loop der jaren. De Audi SQ8 is uiteindelijk een indrukwekkende SUV, met veel luxe en een motor die hele behoorlijke prestaties levert.