Audi A8

De Audi A8 is een luxe, topklasse sedan en één van de absolute vlaggenschepen van het Duitse Audi. Het model wordt al sinds 1994 gebouwd en is qua filosofie altijd dezelfde auto gebleven. Het is een echte executive-auto, die boterzacht rijdt en zeer compleet is.

Bekijk 88 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntVeel luxer en comfortabeler ga je het bij Audi niet krijgen.
  • PluspuntTechnisch ontbreekt het je aan bijna niets, met een zeer complete en vooruitstrevende uitrusting.
  • PluspuntMotorisch is de A8 voorzien van enkele zeer krachtige en zeer soepele benzine-, diesel-, of hybride blokken.
  • MinpuntDe prijs van een Audi A8, zowel bij de aanschaf als tijdens het onderhoud, is ronduit hoog te noemen.
  • MinpuntHet ontwerp van de Audi A8 is altijd een tikje conservatief gebleven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Audi A7.
  • MinpuntDe dikste brandstofmotoren zijn behoorlijk dorstig, mede dankzij hun behoorlijke vermogen en het gewicht van de Audi A8.

De Audi A8 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Audi A8 is een luxe limousine en rijdt als zodanig. Hij komt het beste tot zijn recht op de snelweg en is een auto die door velen in combinatie met een chauffeur is gebruikt. Achterin zit je als een vorst.
  • Verbruik: Bij een grote en zware auto als de Audi A8 mag je niet verwachten dat je de meest efficiënte motoren tot je beschikking hebt. En hoewel er hybride uitvoeringen zijn, is het verbruik van de A8 eigenlijk altijd vrij stevig.
  • Uitrusting en comfort: De Audi A8 is het topmodel van Audi, zeker op het gebied van de uitrusting. Elke generatie is voor zijn tijd bijzonder vooruitstrevend, met talloze systemen die helpen met de luxe en het comfort.
  • Betrouwbaarheid: De Audi A8 is goed gebouwd en staat te boek als een betrouwbare auto, mits hij goed onderhouden wordt. Alleen dan profiteer je optimaal van diens bouwkwaliteit.
  • Kosten: Niets aan de Audi A8 is goedkoop. Hij behoort tot de duurste Audi’s in de aanschaf, tijdens het onderhoud en als je kijkt naar de kosten die nodig zijn om deze auto op de weg te houden.
Dit is niet voor niets Audi’s vlaggenschip. Deze ruime limousine is gemaakt voor de gefortuneerden onder ons en wie het zich kan veroorloven, heeft een auto die alles biedt wat je maar nodig kan hebben.
Ivo
Automotive expert
Audi A8 (2010-2017)

Audi A8 (2010-2017)

De derde generatie van de Audi A8 bracht flink wat vernieuwingen ten opzichte van de generatie die tussen 2002 en 2009 werd gebouwd. De A8 werd voorzien van meer veiligheidssystemen, hij kreeg nachtvisie, LED-koplampen en het was de eerste Audi met het voor die tijd nieuwe collision avoidance system, een systeem dat een aankomende aanrijding herkent en direct maatregelen neemt ten behoeve van de veiligheid van inzittenden en andere verkeersdeelnemers. Verder werden de motoren vernieuwd en kreeg de auto van binnen en van buiten een serieuze opfrisbeurt.

Naast de gewone Audi A8, is deze limousine eveneens te vinden in een sportiever jasje. De Audi S8 heeft een krachtiger motor en een scherper afgesteld onderstel. Audi heeft geen RS8 gebouwd, zoals die wel te vinden is als topmodel van bijvoorbeeld de Audi A4 en de Audi A6. Die ultrasportieve aanpak past ook niet echt bij een statige, waardige sedan als de A8. Bruut geweld kan bij deze modellen gezien worden als een tikje vulgair. Wil je overigens nog meer ruimte in het interieur, kies dan voor de L-uitvoering. Deze heeft een verlengde wielbasis. Nieuwprijzen voor de derde generatie van de A8 lagen tussen de €91.090 en €206.930.

Audi A8 (2017-heden)

Audi A8 (2017-heden)

De jongste generatie van de Audi A8 werd opnieuw verbeterd op het technische front en de serie werd uitgebreid met een plug-inhybride variant. Deze uitvoering doet het nodige aan de verbruikscijfers van de A8, al is hij wel zwaarder dankzij het aanwezige accupakket. Wie korte stukken kan rijden op de elektromotor profiteert van deze aandrijflijn, wie vooral lange afstanden aflegt zal hier een stuk minder van merken.

De Audi S8 bleef eveneens overeind en werd weer een tikje krachtiger dan zijn voorganger. Alle uitvoeringen beschikken over vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak met acht versnellingen. Nieuwprijzen voor de vierde generatie van de A8 lagen tussen de €113.950 en €221.335.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • www.autoweek.nl
  • www.audi.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op