Mercedes-Benz S-Klasse

De Mercedes-Benz S-Klasse is een topklasse-limousine die al zeven generaties het favoriete vervoermiddel is van hoogwaardigheidsbekleders. De S staat niet voor niets voor ‘Sonderklasse’, want op het gebied van luxe, comfort en technologische vooruitgang is het vlaggenschip van Mercedes-Benz een klasse apart.

Bekijk 327 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntTechnisch zeer vooruitstrevend
  • PluspuntRijdt extreem comfortabel
  • PluspuntRelatief korte draaicirkel door meesturende achterwielen
  • PluspuntZeer veilig
  • PluspuntOok als plug-in hybride
  • MinpuntAantal bedieningsknoppen zijn van goedkoop ogend plastic
  • MinpuntOnbetaalbaar voor velen
  • MinpuntGroot formaat kan lastig zijn bij het parkeren
  • MinpuntOudere modellen kunnen met moeilijk op te lossen storingen kampen

De Mercedes-Benz S-Klasse op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Mercedes-Benz S-Klasse is een auto om vooral in gereden te worden. Alles draait om een zijdezachte rijbeleving. Luchtvering zorgt voor het wegfilteren van obstakels. De huidige S-Klasse beschikt minimaal over een 367 pk sterke zescilinder benzinemotor, maar is er bijvoorbeeld ook als V8. Deze S 63 AMG E Performance
  • Verbruik: De Mercedes-Benz S-Klasse tref je onder meer aan als diesel en plug-inhybride. De 350d moet een gemiddeld verbruik van 1 op 15 kunnen halen volgens de fabrieksopgaven. De basis plug-inhybride, de S 450 e, is in staat tot een afstand van 106 kilometer volledig elektrisch te rijden. Een verbruik van 1 op 166,7 behoort volgens Mercedes-Benz tot de mogelijkheden.
  • Uitrusting en comfort: De S-Klasse toont zich in uitrusting en comfort een topklasse limousine. Met een lengte van bijna 5,30 meter is de sedan met verlengde wielbasis heel veel beenruimte achterin. Blikvangers in het hoogwaardige interieur zijn onder meer het digitale MBUX-infotainmentsysteem, stoelen met massagefunctie en
  • Betrouwbaarheid: De Mercedes-Benz S-Klasse is een heel betrouwbare auto. Wel komt soms vocht in de koplampen voor.
  • Kosten: De Mercedes-Benz S-Klasse is een topklasse limousine met een bijpassend prijskaartje. Kies je voor een plug-inhybride of diesel, dan zijn de brandstofkosten nog relatief te overzien.
De Mercedes-Benz S-Klasse is dé topklasse limousine voor het vervoer van hoogwaardigheidsbekleders. Een soepelere rijbeleving is haast niet denkbaar, een innovatievere auto evenmin.
Jens
Automotive expert
Mercedes-Benz S-Klasse (2013 - 2020)

Mercedes-Benz S-Klasse (2013 - 2020)

De zesde generatie van de Mercedes-Benz S-Klasse (de W222) is weer stiller en comfortabeler dan de generatie die het vlaggenschip aflost. Voor het eerst is Magic Body Control leverbaar: een systeem dat de weg afspeurt op oneffenheden en de vering daar op aanpast.

Veel smaken zijn er. Zo de is de S-Klasse er als sedan, sedan met lange wielbasis,

Pullmann limousine, Coupé en Cabriolet. De overbekende Maybach is voortaan een uitrustingsniveau. Ook nieuw is de komst van een plug-inhybride. Magnum opus is de S65 AMG Final Edition die de magistrale 6,0-liter V12 van AMG uitzwaait binnen de reguliere S-Klasse uitvoeringen.

Basisversie voor de sedan is na de 2017-facelift de S 450, maar het aanbod loopt door tot onder meer de Maybach S650 4Matic en S 65 AMG Lang. De krachtigste diesel is de S 400d 4MATIC Lang. Nieuwprijzen varieerden van €90.100 tot €332.396.

Mercedes-Benz S-Klasse (2020 - heden)

Mercedes-Benz S-Klasse (2020 - heden)

De zevende generatie van de Mercedes-Benz S-Klasse (de W223) is weer langer en breder dan zijn voorganger en biedt zo nog meer binnenruimte. In de versie met verlengde wielbasis is de beenruimte gigantisch. Ondanks die lengte is de S-Klasse goed manoeuvreerbaar, doordat de achterwielen (beperkt) kunnen meebewegen.

Dankzij de standaard luchtvering rijdt de S-Klasse zeer comfortabel. Optioneel is er zelfs een cameragestuurde hydropneumatische demping aan boord, die elk obstakel op de route wegfiltert. Andere high-tech innovaties zijn een systeem die de carrosserie van de auto optilt bij een botsing en 3D-navigatie. Voor het comfort zorgen onder meer een audiosysteem met 31 luidsprekers, zijdezacht zittende stoelen met massagefunctie en het digitale MBUX-infotainmentsysteem.

De Coupé en Cabrio zijn niet meer van de partij binnen de zevende generatie. De S-Klasse is er alleen nog als sedan en als nog luxere Maybach-variant. Die Mercedes-Benz Maybach S 680 4MATIC met 612 pk is meteen de topversie. Instappen kan al in de S450. Nieuwprijzen van de Mercedes-Benz S-Klasse variëren van €132.829 tot € 355.143.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • ad.nl
  • autoweek.nl
  • mercedes-benz.nl
  • anwb.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op