
Mercedes-Benz CLS
De Mercedes-Benz CLS is een vierdeurs limousine met coupé daklijn op basis van de E-Klasse. De CLS werd tussen 2004 en 2023 in drie generaties gebouwd, waarbij de middelste generatie er ook is als ruimere ‘shooting brake’. Net als de E-Klasse legt de CLS de nadruk op comfort.
Bekijk 76 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Rijdt zeer comfortabel
- Sportieve lijnen
- Ruimere Shooting Brake biedt plek aan vijf inzittenden
- Stil interieur
- Fijn zittende stoelen
- Duikende daklijn snoept hoofdruimte achterin af
- Infotainmentsysteem is licht storingsgevoelig
- Vrij prijzig in onderhoud
- Aanbod CLS Shooting Brake is beperkt
De Mercedes-Benz CLS op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Mercedes-Benz CLS is er met achter- of vierwielaandrijving, waarbij rijcomfort voorop staat. Voorzien van luchtvering zijn de dempers van de CLS aan te passen, waarbij je zelf de rijdynamiek meer richting sportiviteit kunt instellen. De ondertoon blijft toch op comfort gericht. De Mercedes-Benz CLS is al met al een echte reisauto. De sportiefste CLS is de Mercedes-Benz CLS 63 AMG S 4Matic met een vermogen van 585 pk.
- Verbruik: De Mercedes-Benz CLS 350 verbruikt volgens de fabriek 1 op 13. In de praktijk is 1 op 11 realistischer. De CLS 220 D zou op één liter diesel bijna 18 kilometer ver moeten komen.
- Uitrusting en comfort: De CLS heeft als sedan geen achterbank, maar twee losse stoelen. Die opzet verhoogt het premium gevoel achterin. De CLS shooting brake heeft wel een achterbank en is dus geschikt voor vijf inzittenden. De aflopende daklijn beperkt de hoofdruimte echter wel wat. De stoelen in de CLS zitten zeer prettig, zeker als je voor de dynamische multi-contourstoelen gaat. Ga je hard door de bocht, dan blazen de zijwangen van de stoel zich snel op om zo extra ondersteuning te bieden.
- Betrouwbaarheid: De Mercedes-Benz CLS is een betrouwbaar model. In het verleden zijn er wel een paar terugroepacties geweest, waarmee een aantal problemen verholpen zouden moeten zijn. Elektronische storingen van het infotainmentsysteem komen echter soms voor.
- Kosten: De Mercedes-Benz CLS is als luxemodel een prijzige auto in de aanschaf. Zijn veel opties aangevinkt, dan ligt de aankoopwaarde nog wat hoger. De brandstofuitgaven zijn ook hoger dan gemiddeld.
De Mercedes-Benz CLS koppelt de allure, souplesse en het comfort van de E-Klasse aan een sportievere smoel. De CLS is in al zijn elegantie en dynamiek een heerlijke reisauto, waarbij de Shooting Brake de stijlbewuste ruimtezoekers bekoort.
Automotive expert

Mercedes-Benz CLS (2010 - 2018)
De tweede generatie van de Mercedes-Benz CLS neemt de E-Klasse als basis en is er als vierdeurs sedan met coupévormig dak en ruimere shooting brake. De Shooting Brake biedt niet alleen meer plek voor bagage, maar heeft ook één zitplek meer. De Shooting Brake beschikt immers over een achterbank, de reguliere CLS over twee losse stoelen. Het interieur is stil, er zijn hoogwaardige materialen gebruikt en de stoelen, met ingebouwde koeling en verwarming, bieden veel comfort. De zitpositie in de CLS is overigens laag, voor een sportievere rijbeleving.
De CLS rijdt in de basis echter heel comfortabel. In de uitvoeringen voorzien van luchtvering kun je rijdynamiek echter aanpassen en ook wat sportiever voor de dag komen. Zeker voorzien van vierwielaandrijving geeft de CLS ook in hard genomen bochten geen krimp.
Het motorenaanbod van de CLS is divers. De CLS 400 met 333 pk is na de 2014-facelift de basis-benzinekrachtbron. Met de CLS 500 als tussenstap, klim je naar de CLS 63 AMG S 4Matic, die met 585 pk nóg sterker is dan de CLS 63 AMG zonder ‘S’. De 350 D met 258 pk
is dan de dikste diesel.** **Nieuwprijzen varieerden van €67.750 tot €190.503.
Andere modellen van Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CLS (2018 - 2023)
De Mercedes-Benz CLS neemt in de derde generatie afscheid van de Shooting Brake. Strakker kijkende koplampen geven de CLS een modernere look en ook in het interieur is het nieuwe infotainmentsysteem meer bij de tijd. Op motorengebied introduceert Mercedes-Benz EQ Boost-techniek.
Een compacte elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor tijdens acceleratie. De CLS 450 krijgt er zo tijdelijk 22 pk aan extra vermogen bij. ‘Air Body Control’ biedt luchtvering met variabele demping en ‘Energizing Comfort Control’ is perfect Duits voor een systeem dat het comfort aan boord verhoogt door onder meer klimaatregeling, sfeerverlichting, stoelmassage en zelfs parfumering samen te laten werken.
De CLS 350 met 299 pk is de basisversie, de 435 pk sterke CLS 53 AMG 4MATIC+ de topmotorisering. Nieuwprijzen van de Mercedes-Benz CLS liepen uiteen van van €87.763 tot €141.786.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- mercedes-benz.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op