
Mercedes-Benz EQC
De Mercedes-Benz EQC is een compacte volledig elektrische SUV met 417 kilometer aan actieradius. Standaard luchtvering op de achteras geeft de EQC veel rijcomfort. Vierwielaandrijving en een trekkracht van 1.800 kilo zijn een groot pluspunt bij de luxe EQC.
Bekijk 53 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Veel rijcomfort
- Altijd vierwielaangedreven
- Mag 1.800 kg trekken
- Luxe en high-tech interieur
- Laag zwaartepunt
- Hoog wagengewicht merk je in bochten
- Laadt niet zo snel (na januari 2021 heeft de EQC er een snellere boordlader)
- Rijbereik komt in de praktijk uit op 350 kilometer
De Mercedes-Benz EQC op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Mercedes-Benz EQC is standaard vierwielaangedreven en voorzien van luchtvering op de achteras. De EQC rijdt heel comfortabel, biedt veel grip en is met een trekgewicht van 1.800 kg een fijne elektrische caravantrekker. Het accupakket van 652 kg maakt de EQC wel zwaar. Het wagengewicht van 2.495 kg voel je in bochten. Het lage zwaartepunt werkt dan wel weer in zijn voordeel. Er is één motorisering beschikbaar van de EQC: de 407 pk sterke EQC 400 voorzien van twee elektromotoren.
- Verbruik: Doordat de Mercedes-Benz zo’n zwaargewicht is, ligt het gemiddelde stroomverbruik met 21,0 tot 26,4 kWh/100 km in de praktijk vrij hoog.
- Uitrusting en comfort: EQC heeft prettige zittende stoelen die veel comfort en ondersteuning geven. Op de achterbank is plek voor twee volwassenen. Een derde passagier met lange benen vindt een hoge middentunnel. Voor bagage is voldoende plek. Diverse high-tech features maken het verblijf aan boord prettig, zoals een combinatie van geur- en lichtsferen (Energizing-pakket) en een navigatiesysteem met augmented reality.
- Betrouwbaarheid: De Mercedes-Benz EQC is een betrouwbaar model met aandrijftechniek die maar weinig onderhoud nodig heeft. Dat Mercedes-Benz ook vertrouwt op een solide bouwkwaliteit blijkt uit zes jaar garantie op de EQC en 8 jaar of 160.000 km op het accupakket.
- Kosten: De Mercedes-Benz EQC is niet zo zuinig met stroom, maar heeft als betrouwbare elektrische auto niet vaak reparatie of onderhoud nodig. In aanschaf is de EQC wel aan de prijs omdat het een luxe auto is van een premium merk.
De Mercedes-Benz EQC is een ruime elektrische SUV die scoort op rijcomfort, luxe en high-tech features. Voor veelrijders is de actieradius in de praktijk misschien net te weinig, zeker omdat de betrouwbare EQC geen snellaadwonder is
Automotive expert

Mercedes-Benz EQC (2019 - 2024)
De Mercedes-Benz EQC is bij zijn entree in 2019 de eerste volledig elektrische SUV van het merk. Mercedes-Benz doet gelijk veel goed: de EQC rijdt met zijn luchtvering heel comfortabel, de vierwielaandrijving geeft de EQC veel grip en met 1.800 kilo aan trekkracht is de EQC een overtuigende caravantrekker. De EQC is, naast een behoorlijk grote en dus ruime auto, ook zwaar. Dat hoge gewicht is merkbaar in bochten. Van zijn beloofde actieradius van 417 kilometer blijft in de praktijk zo’n 350 kilometer over. In combinatie met zijn wat lagere laadsnelheid is de Mercedes-Benz EQC niet ideaal voor de kilometervreters. Per januari 2021 beschikt de EQC echter wel over een krachtiger 11 kW-boordlader.
In het fluisterstille interieur van de EQC monteert Mercedes-Benz fijne stoelen. Ook het comfort is van een hoog niveau. Voorzien van het speciale Edition 1886-pakket is de EQC bijvoorbeeld voorzien van het Energizing-pakket dat door middel van licht en geuren verschillende sferen aan boord oproept. Bijzonder zijn de ‘augmented reality’-toepassingen in het navigatiesysteem. Virtuele informatie wordt over werkelijke rijbeelden heengelegd.
Nieuwprijzen van de Mercedes-Benz EQC varieerden van €66.995 tot €76.956.
Andere modellen van Mercedes-Benz
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- ad.nl
- autoweek.nl
- mercedes-benz.nl
- anwb.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op