


























Mercedes-Benz Sprinter 210 2.2 CDI L2H2 | Airco | Betimmering | NAP |
2013110.111 km
Vanaf 1995 bouwt Mercedes-Benz met Daimler en Volkswagen aan de grote bestelbus van het merk, de Mercedes-Benz Sprinter. Deze volgde de succesvolle Mercedes TN bus op die vanaf 1977 al op de markt was. In het jaar 2000 volgde een update waarna vanaf 2000 een tweede generatie auto’s volgde. De Sprinter werd gebouwd als bus, pickup truck en zelfs als kleine bus. De bus werd ook verkocht onder de merken Dodge, Freightliner en Volkswagen. Door de jaren heen was 2019 het meest succesvolle jaar met 1849 verkopen van de Sprinter. Dat is bijna twee keer zo veel als het een na best verkopende jaar (2003).
De tweede generatie Sprinters was eveneens erg in trek en won diverse awards voor bijvoorbeeld “beste bus van het jaar” in 2007 en 2008. Er volgde een update in 2013 en 2014 en vanaf 2018 werd een volledig nieuw zakelijk model op de markt gebracht. In 2018 debuteerde de nieuwe voorwielaangedreven Mercedes-Benz Sprinter en daarmee liet het merk met de achterwielaangedreven bussen uit het verleden achter zich. De Sprinters door de generaties heen zijn qua grootte in de basis nagenoeg gelijk gebleven. De nieuwste versie levert 300 liter meer (in totaal 7800 liter).
Het model van de Sprinter uit 2018 is gebaseerd op de conceptauto Vision Van en is in een flink moderner jasje gestoken. De bus is ontworpen door de Nederlandse Bertrand Janssen, die alle bedrijfswagens van Mercedes-Benz ontwerpt. De grille oogt heel robuust door de wat hogere motorkap. Led verlichting is ingebouwd, wat de bus een erg fraai uiterlijk meegeeft. Centraal in de middenconsole staat het grote navigatie- en entertainment center. De auto is te bedienen met de Amerikaanse pook aan het stuur als je de automatische versnellingsbak kiest met 7 trappen. De Sprinter zit boordevol technische snufjes en veiligheidssystemen.
De Sprinter is vanaf 2019 leverbaar als gesloten bestelwagen, tourer versie (voor bijvoorbeeld personenvervoer), als cabine met laadbak en chassis cabine zonder laadbak. De eerste is heerlijk te rijden met 7 of 9 traps-automaat, groot Mercedes-Benz User Experience (MBUX) touchscreen en alles is maatwerk met oneindig veel opties.
De tourer is toegespitst op een comfortabele reis met optioneel luchtvering, distronic en speciale stoelen. Ideaal voor passagiers die van a naar b gebracht moeten worden. Met Mercedes Benz Pro heb je tevens alle mogelijke connectiviteit oplossingen tot je beschikking. De Sprinter als chassis en met cabine varianten zijn met meer dan 1700 varianten en 600 opties leverbaar.