
Mercedes-Benz EQA
De Mercedes-Benz EQA is de meest compacte volledig elektrische SUV van het merk. Naast een flinke actieradius pakt de EQA uit met luxe interieur en veel rijcomfort. En achter veel uitvoeringen mag gewoon een caravan.
Bekijk 183 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Rijdt heel comfortabel
- Stil en luxe interieur
- Tot 555 kilometer aan rijbereik
- Ook inzetbaar als caravantrekker
- Met voor- of vierwielaandrijving
- 340 liter aan bagageruimte is voor een SUV niet zo veel
- Basisversie trekt voor de facelift slechts 750 kg
- Hoge basisprijs
- Beloofde actieradius wordt in de praktijk vaak niet gehaald
De Mercedes-Benz EQA op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Mercedes-Benz EQA heeft een heel comfortabel veersysteem. In combinatie met de goede isolatie en fluisterstille elektromotor is het stil aan boord. Afhankelijk van de gekozen versie loopt de volledig elektrische actieradius op tot 555 kilometer. In de praktijk houdt de EQA 250 (van voor de 2023-facelift) 350 kilometer aan rijbereik over van de beloofde 426 kilometer. De vierwielaangedreven ‘4Matic’ biedt een trekgewicht tot 1.800 kg. Ruim voldoende voor een caravan.
- Verbruik: De Mercedes-Benz EQA 250+ belooft een net gemiddeld stroomverbruik van 14,5 kWh/100km. Er zit standaard een waterpomp op de EQA. Zonder dat je energie uit het accupakket gebruikt kun je toch interieur en de batterij verwarmen.
- Uitrusting en comfort: De EQA beschikt over zeer goed zittende stoelen voorzien van luchtvering. Het interieur is hoogwaardig afgewerkt met mooie materialen en oogt high-tech. Eyecatcher is het MBUX-multimediasysteem dat bestaat uit meerdere digitale schermen. De basisuitrusting heet ‘Progressive’ en voorziet in voldoende comfort en luxe, de ‘Electric Art’-uitvoering beschikt over een lederlook-bekleding en de sportieve AMG Line onder meer over sportstoelen.
- Betrouwbaarheid: De Mercedes-Benz EQA is net als elk model van het Duitse merk zeer betrouwbaar. Op het batterijpakket biedt Mercedes-Benz een fabrieksgarantie van zes jaar.
- Kosten: De Mercedes-Benz EQA is een premium compacte elektrische SUV en daarmee duurder dan vergelijkbare SUV’s die minstens net zo goed presteren. De luxe aan boord en het rijcomfort van de EQA staan echter op een hoog niveau. Voor die kwaliteit betaal je.
De Mercedes-Benz EQA is een premium SUV met premium afwerking en een zeer hoogwaardig rijcomfort én trekcapaciteiten. Op het gebied van actieradius, snelladen en kofferbakruimte is EQA geen gamechanger.
Automotive expert

Mercedes-Benz EQA (2021 - heden)
De Mercedes-Benz EQA is het elektrische broertje van de Mercedes-Benz GLA. Dat merk je gelijk terug in het interieur, want door het in de vloer geplaatste accupakket zitten lange achterpassagiers met hun benen best hoog. Ook het bagagevolume is niet heel indrukwekkend voor een compacte SUV.
Die aandachtspunten maakt de EQA gelijk goed door het hoge rijcomfort. De Mercedes-Benz is stil, filtert oneffenheden feilloos weg en is heel krachtig. Voorzien van vierwielaandrijving haal je een goede caravantrekker in huis, want er mag een aanhanger van tot 1.800 kg achter. Hulde is er ook voor de stoelen met luchtvering en het moderne interieur, met hoogwaardig MBUX-multimediasysteem.
Andere modellen van Mercedes-Benz

Update in 2023
In 2023 krijgt de EQA een subtiele facelift. Iets andere koplampen, achterlichten en bumpers zijn de voornaamste veranderingen. In het interieur is een update van het toch al plezierige MBUX-systeem geplaatst.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- anwb.nl
- autoweek.nl
- mercedes-benz.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op









































