
Mercedes-Benz G-Klasse
De Mercedes-Benz G-Klasse is een hoekige terreinauto die al sinds 1979 bestaat. De 'Geländewagen’ heeft sinds die tijd slechts één generatiewissel doorstaan en is de basis nog altijd dezelfde auto als decennia geleden. Vanzelfsprekend heeft de G-Klasse wel zijn broodnodige technische upgrades gekregen, net als de verfijningen aan het exterieur.
Bekijk 190 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Rasechte offroader
- Iconisch ontwerp
- Ook als volledig elektrische versie
- Hedendaags comfort
- Kan draaien om zijn as
- Niet zuinig met brandstof
- Zeer prijzig model
- Gevoelig voor roest
- Oudere modellen heel spartaans
De Mercedes-Benz G-Klasse op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Mercedes-Benz G-Klasse is gemaakt om uit te blinken in het terrein. Hoe onherbergzamer, hoe beter. De aanwezigheid van diverse sperdifferentiëlen zorgt er voor dat de juiste as of wiel het optimale vermogen krijgt om elke off-road uitdaging te overwinnen.. Op het asfalt is de G-Klasse een comfortabele metgezel. Absolute topversie was de G 65 AMG met 630 pk.
- Verbruik: De Mercedes-Benz G-Klasse is groot, hoekig en zwaar. De terreinauto is dus zeker geen zuinige auto. Echter zorgt mild hybride techniek (na de 2024-facelift) voor wat brandstofbesparing. De G 500 belooft een verbruik van 1 op 9, de G 450 D doet het als diesel met 1 op 11 beter. De G 580 EQ is volledig elektrisch, maar lust best wat stroom.
- Uitrusting en comfort: De G-Klasse in vroege bouwjaren is een puur werkpaard. Er is weinig tot geen luxe aan boord. Sommige versies hebben zelfs geen vast dak. Door de jaren heen verandert dat. Een moderne G-Klasse is voorzien van de meeste comfortzaken die je ook in de andere modellen van het merk tegenkomt, zoals het vooruitstrevende MBUX-infotainmentsysteem.
- Betrouwbaarheid: De Mercedes-Benz G-Klasse is een betrouwbare auto die tegen een stootje kan, maar is net als elk model niet feilloos. De achterveren kunnen na verloop van tijd breken en de deuren en scharnieren zijn gevoelig voor roest.
- Kosten: De Mercedes-Benz G-Klasse is een hele dure aanschaf en onderhoud. De volledig elektrische G 580 EQ drukt de kosten nog enigszins.
De Mercedes-Benz G-Klasse is een icoon van een terreinauto. Hoewel de offroad-capaciteiten zijn gebleven is de G-Klasse wel steeds meer een lifestyle-auto geworden. Niet voor niets is de peperdure wagen er zelfs als volledig elektrisch exemplaar.
Automotive expert

Mercedes-Benz G-Klasse (1979 - 2018)
De eerste generatie van de Mercedes-Benz G-Klasse gaat bijna veertig jaar mee. In die periode krijgt de pure terreinauto wel de nodige technische en uiterlijke modificaties. Naast de functionele basisversie (de 461) komt een luxe versie te staan die als 463 door het leven gaat. Ook bestaan er diverse carrosserievarianten. Er is een korte en lange versie en een heuse cabriolet. Opzienbarend is de 6×6 met zes aangedreven wielen. Deze hogere versie krijgt later gezelschap van de eveneens verhoogde G500 4x4².
Diverse krachtige benzine- en dieselmotoren passeren de revue, waartussen onder de 476 pk sterke G 55 AMG opvalt. Voorzien van compressor biedt deze uitvoering veel pit. De G 65 AMG bewijst dat het met 630 pk nog een stuk sportiever kan. Nieuwprijzen van de Mercedes-Benz G-Klasse varieerden van €43.559 tot €402.032.
Andere modellen van Mercedes-Benz

Mercedes-Benz G-Klasse (2018 – heden)
De Mercedes-Benz G-Klasse houdt zijn uiterlijk in de tweede generatie sterk in lijn met zijn voorganger. De technische veranderingen zijn echter groot. De starre vooras wordt ingeruild voor een onafhankelijk verend exemplaar en er komen nieuwe motoren. Verder slankt de G-Klasse 170 kilo af. In het interieur toont een digitaal instrumentarium aan dat de G-Klasse een nieuwe fase is ingegaan. Offroaden kan de G-Klasse echter nog als de beste.
De Mercedes-Benz G-Klasse krijgt in 2024 een facelift. Het MBUX-infotainmentsysteem krijgt een upgrade en er komt mild hybridetechniek aan boord, waardoor de G-Klasse zuiniger wordt. De G500 heeft niet langer een 422 pk sterke 4.0 V8 meer, maar beschikt over een 449 pk sterke 3.0 zes-in-lijn voorzien van zowel turbo als compressor. Nieuw is de volledig elektrische G580 EQ met vier elektromotoren, 587 pk aan vermogen en een actieradius van 473 kilometer. Dankzij de motoren op elk wiel kan de elektrische G-Klasse draaien om zijn as. Nieuwprijzen van de Mercedes-Benz G-Klasse lopen uiteen van €149.134 tot €314.550.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- ad.nl
- autoweek.nl
- mercedes-benz.nl
- anwb.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op