

































Land Rover Range Rover Sport - EXPORT - 4.2 V8 Supercharged - EXPORT -
2006126.838 km
Sinds 2005 produceert het Britse Land Rover een grote, vierwielaangedreven SUV onder de naam Range Rover Sport. In 2013 is de eerste generatie vervangen door de tweede generatie modellen. Het is een vijfdeurs model dat is ontworpen als een compacte en sportieve uitvoering van de Land Rover Range Rover. Met de Range Rover Sport ging Land Rover onder andere de concurrentie aan met de Porsche Cayenne en de BMW X5.
Bij de eerste generatie met bouwjaar tussen 2005 en 2013 zijn de verschillen met de standaard Range Rover duidelijk zichtbaar. De voor- en achterruit zijn schuiner, de wielkasten zijn breder en de motorkap is vlakker. Daarnaast heeft de achterklep een spoiler. De Range Rover Sport is verkrijgbaar met verschillende krachtige benzine- en dieselmotoren, waarmee de auto zowel op verhard als onverhard wegdek uitstekend presteert. In 2009 kreeg de auto een facelift en werd hij voorzien van adaptieve dempers die zich automatisch aan de wegomstandigheden aanpassen.
De tweede generatie van de Range Rover Sport start in 2013. Land Rover gebruikte voor dit model een aluminium constructie die de auto 420 kilogram lichter maakt. Dit zorgt voor een verlaagde CO2-uitstoot, waardoor dit model tot 15 procent minder vervuilend is voor het milieu. In deze auto is het mogelijk om via het Terrain Response 2 systeem veel instellingen via een draaiknop aan te passen aan de ondergrond, waarna de auto elektronisch de kracht op de wielen aanpast. Hierdoor zijn steile hellingen, maar ook rotsen en mul zand, geen probleem voor de auto.
In 2019 komt de eerste hybride uitvoering op de markt. Het gaat om een zogenaamd plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). In dit geval is de auto voorzien van een krachtige benzine- of dieselmotor en een elektromotor, waardoor het brandstofverbruik lager uitvalt. Bij verstandig gebruik is 1 liter brandstof op 32 kilometer haalbaar. In vergelijking met modellen uit de eerste generatie, die een verbruik van 1 op 10 hebben, is dit een enorm verschil. De auto slaat tijdens het remmen of uitrollen de vrijgekomen energie op, maar kan voor een volle accu ook gewoon aan de laadpaal.
De Range Rover Sport is een grote SUV waarin vijf inzittenden in goede stoelen en omringd door veel luxe van hun autorit genieten. De bestuurder heeft goed zicht over het overige verkeer. Omdat de auto is voorzien van dubbel glas is deze onder alle omstandigheden muisstil. Naast veel hoofd- en beenruimte heeft de auto de beschikking over een laadruimte van 703 liter die met een ingeklapte achterbank groeit tot een royale 1.607 liter.
In ons vlakke land zal de nadruk minder op de offroadcapaciteiten liggen, maar meer op de mogelijkheid om een aanhanger of caravan te trekken. Afhankelijk van de uitvoering beschikt de Range Rover Sport over tussen de 2.500 en 3.500 kilogram trekkracht. Door de techniek van het optioneel verkrijgbare advanced tow assist bepaalt de auto de richting van de aanhanger indien je hiermee achteruit moet rijden, waardoor deze altijd de juiste kant op gaat. Hill descent control zorgt ervoor dat de auto op steile hellingen altijd een constante daalsnelheid rijdt.
De laatste generatie Range Rover Sport is uitgerust met twee beeldschermen. Het bovenste scherm is bedoeld voor infotainment, terwijl je het onderste scherm gebruikt om de rijinstellingen te bepalen en het klimaatcontrolesysteem te gebruiken. In het stuur is een aanraakgevoelig paneel gebouwd, waarmee je de schermen kunt bedienen door erop te drukken of te vegen, zonder dat je hierbij het stuur moet loslaten.