
Land Rover Range Rover Sport
De Land Rover Range Rover Sport onderscheidt zich van de klassieke Land Rover Range Rover door zijn lagere gewicht en gereduceerde buitenmaten. Met een lengte van bijna 5 meter is de ‘Sport’ nog altijd geen kleintje, maar het ‘afslankkuurtje’ komt de rijdynamiek ten goede. Heel veel kracht gaat samen met een overdosis aan luxe.
Bekijk 560 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Zowel comfortabel als sportief
- Zeer krachtige V8-motoren
- Ruime elektrische actieradius plug-inhybride
- Overvloed aan trekkracht
- Zeer luxe interieur
- Prijzige luxe
- Hoog verbruik
- Relatief hoge onderhoudskosten
- Niet altijd even betrouwbaar
De Land Rover Range Rover Sport op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Land Rover Range Rover Sport is een comfortabele luchtgeveerde kilometervreter die ook van sportief rijden houdt en zelfs van offroad parcoursen. Diverse rijmodi zorgen voor de ideale rij-instellingen per ondergrond, terwijl de krachtige aandrijflijnen, waaronder plug-inhybrides en V8-motoren, meer dan voldoende pit bieden. Voor een aanhanger van 3.500 kg aan de trekhaak draait de Range Rover Sport zijn hand niet om.
- Verbruik: De Land Rover Range Rover heeft als plug-inhybride een elektrisch rijbereik van 122 kilometer. Dat zorgt voor een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 125. Zeer zuinig dus, maar voorwaarde is dat er wel op tijd elektrisch geladen wordt. De zeer sportieve V8 met 635 pk zet daar een verbruik van 1 op 8 tegenover.
- Uitrusting en comfort: De Land Rover Range Rover Sport is zeer rijk uitgerust. Alle comfortfuncties zitten op de auto of zijn via de optielijst te verkrijgen. Wat denk je bijvoorbeeld van een twintigvoudig verstelbare bestuurdersstoel die te verwarmen en koelen is? In het interieur worden alleen hoogwaardige materialen gebruikt,
- Betrouwbaarheid: De Land Rover Range Rover Sport is een redelijk betrouwbaar model. Wel komt een lekkende luchtvering soms voor. Dat is meteen een dure reparatie.
- Kosten: De Land Rover Range Rover Sport koop je nieuw voor bedragen met altijd vijf nullen. Onderhoud en reparatie zijn eveneens kostbaar. Kies je niet voor een zuinige plug-inhybride, dan komen daar hoge benzinekosten bij. De diesels zijn relatief zuinig.
De Land Rover Range Rover Sport is het wendbare broertje van de grotere Range Rover. In luxe en comfort doet de ‘Sport’ echter nauwelijks onder, waarmee de Range Rover Sport een fijne SUV is voor een net wat schappelijker prijskaartje.
Automotive expert

Land Rover Range Rover Sport (2013 - 2022)
De tweede generatie van de Land Rover Range Rover Sport lijkt op uiterlijk vlak veel op de grotere Range Rover en het model leent bovendien veel techniek van het vlaggenschip. De Range Rover Sport is door zijn aluminium koets relatief licht van gewicht en dat komt de rijdynamiek ten goede. \
De Range Rover Sport is in de basis heel comfortabel, maar beschikt eveneens over voldoende sportiviteit. De SUV laat zich niet van zijn stuk brengen door snel genomen bochten. Handig is de aanwezigheid van Terrain Response. Met die techniek kun je het rijkarakter afstemmen aan de ondergrond, van asfalt tot modder, zand en sneeuw. Zijn hoge bodemspeling, vierwielaandrijving en krachtige motoren maken de Range Rover Sport geschikt voor moeilijk begaanbaar terrein. De ‘Sport’ is bovendien een volbloed caravantrekker.
Topversie is de 575 pk sterke Range Rover Sport SVR, voorzien van een supercharged 5,0-liter V8 Verder kun je kiezen uit de 404 pk sterke plug-inhybride P400e. Er zijn ook 2,0-, 3,0- en 4,4-liter dieselmotoren met 240 tot 339 pk. Nieuwprijzen voor de Land Rover Range Rover Sport liepen uiteen van €88.170 tot €223.703.
Andere modellen van Land Rover

Land Rover Range Rover Sport (2022 - heden)
De Land Rover Range Rover Sport groeit in de derde generatie met 10 centimeter naar een lengte van 4,95 meter en is daarmee een zeer ruime SUV. Vanzelfsprekend is er genoeg hoofd- en beenruimte op voorstoelen en achterbank, maar met 657 liter aan bagagevolume is er ook meer dan plek zat voor je spullen. In het luxe interieur zijn hoogwaardige materialen gebruikt. Heerlijk zijn de geventileerde en verwarmbare voorstoelen met massagefunctie.
Uiterlijk lijkt de derde Range Rover Sport minder op zijn grote broer. Het rijcomfort van de Range Rover Sport is nog altijd subliem, waarbij de achtcilinder motoren terug zijn. Lijstaanvoerder is ditmaal de 635 pk sterke P635 SV, terwijl je de plug-inhybrides tegenkomt met 440, 460, 510 en 550 pk. De elektrische actieradius loopt op tot 122 kilometer.
Nieuwprijzen voor de Land Rover Range Rover Sport variëren van €103.199 tot €292.864.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- landrover.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op