
Land Rover Defender
De Land Rover Defender is de oervader van de terreinwagens. De allereerste versie - dan nog naamloos – verschijnt namelijk al in 1948. De Defender kennen we sinds 1990 onder zijn huidige naam en is hét model als je op zoek bent naar een krachtige offroader. De moderne vierwielaangedreven Defender is echter ook een comfortabele en luxe reisauto.
Bekijk 394 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Tot 8 zitplaatsen
- Volbloed terreinauto
- Nieuwste generatie ook luxe
- Voorzien van luchtvering
- Ongekend krachtige Defender Octa
- Prijzig
- Zesde generatie mist comfort van een SUV
- Oudere modellen zijn niet erg verfijnd
- Vroege modellen kunnen last krijgen van roestvorming
De Land Rover Defender op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Land Rover Defender is een vierwielaangedreven terreinauto die in zijn zesde generatie zich voornamelijk als offroader toont. Zijn opvolger is naar volbloed 4x4 ook een fijne reisauto dankzij de aanwezigheid van luchtvering. De Defender is er als zuinig plug-inhybride, maar ook met onder andere V8-motoren.
- Verbruik: De Land Rover Defender 90 voorzien van 200 pk sterke dieselmotor is met een verbruik van 1 op 11 niet bepaald zuinig. De Defender 110 P635 Octa laat met een verbruik van 1 op 7 zien dat het echter nog minder zuinig kan. De plug-in hybride P300e is met 404 pk krachtig, maar intussen ook efficiënt met brandstof. Een verbruik van 1 op 37,0 moet op papier haalbaar zijn.
- Uitrusting en comfort: De Land Rover Defender is in de zesde generatie van binnen hoekig en vrij karig uitgevoerd. De zevende generatie Defender biedt al het comfort wat je gewend bent van andere modellen van Land Rover. De Defender is er in diverse lengtematen, waarin de 130 plek biedt aan liefst 8 personen. Indien gewenst, kun je de Defender uitrusten met luxe ‘captain’s chairs’.
- Betrouwbaarheid: De Land Rover Defender is een betrouwbaar model, dat gebouwd is om tegen een stootje te kunnen. Oudere bouwjaren voorzien van een ladderframe kunnen wel last krijgen van roest.
- Kosten: De Land Rover Defender is in zijn nieuwste generatie én voorzien van alle techniek om offroad zijn mannetje te staan én van een overvloed aan luxe en comfort. Die combinatie maakt de Defender een dure auto in aanschaf en gebruik. De plug-inhybride houdt de brandstofkosten nog te overzien.
De Land Rover Defender is een iconische terreinauto. Ben je op zoek naar een heerlijke reisauto die ook echt offroad kan, dan is de stoere Defender een model voor op je shortlist.
Automotive expert

Land Rover Defender (2007 - 2015)
De Land Rover Defender die in 2007 wordt geïntroduceerd, is de zesde generatie van de iconische terreinwagen. Ten opzichte van zijn illustere voorgangers is de Defender een stuk minder Spartaans, waardoor de Defender op de snelweg beter tot zijn recht komt. Toch blijft offroad zijn habitat.
De 2,4-liter diesel kan daar zijn kracht kwijt, waarbij vierwielaandrijving en zijn specifieke terreinkwaliteiten de Defender je zelf onder de zwaarste omstandigheden uit de brand helpen. In het interieur is veel ruimte, waarbij het comfort een ondergeschikte rol speelt. Betere stoelen zorgen voor een fijnere en veiligere zit. De Defender is er als SUV en als pick-up, is er in meerdere wagenlengtes en is vanaf 2016 voorzien van een 122 pk sterke 2,2-liter dieselmotor als vervanger van de 2.4 TD.
Nieuwprijzen voor de Land Rover Defender liepen uiteen van €66.300 tot €122.100.
Andere modellen van Land Rover

Land Rover Defender (2019 - heden)
De Land Rover Defender gooit het in zijn zeven generatie over een nieuwe boeg. Het ladderchassis wordt vervangen door een zelfdragende carrosserie, waarna de Defender grotendeels uit lichtgewicht aluminium bestaat. Het lagere gewicht maakt de Defender een stuk wendbaarder, waarbij luchtvering de Defender voor het eerst een comfortabele reisauto maakt.
Als trekauto blijft de Defender echter imponeren met 3.500 kg aan trekgewicht en offroad is geen terrein hem te gek, dankzij de grote aanrij- en afrijhoeken. Bovendien is de Defender standaard voorzien van vierwielaandrijving, een tussenbak en een centraal differentieel. Voor het eerst is de Defender er ook als plug-inhybride. De Defender 90 is een tweedeurs versie met 5 zitplaatsen, de Defender 110 is een zevenzitter en de lange Defender 130 heeft tot 8 zitplaatsen, waarbij er gekozen kan worden voor luxe captain chairs. Topmodel is de 635 pk sterke Defender Octa, voorzien van een 4,4-liter V8-motor..
Nieuwprijzen voor de Land Rover Defender starten bij €82.590 en lopen door tot €302.756.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- landrover.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op
















