
Mercedes-Benz Viano
De Mercedes-Benz Viano is een luxe personenbus met plek voor tot 8 personen. Als opvolger én voorganger van de V-Klasse combineert de Viano een hoge mate van comfort met een modulair interieur: de stoelen zijn uitneembaar en zelfs tegen de rijrichting in te plaatsen.
Bekijk 18 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Ruime personenbus
- Modulair interieur
- Verkrijgbaar in 3 wagenlengtes
- Achter- of vierwielaangedreven
- Luchtvering
- Motorgeluid goed hoorbaar in het interieur
- Stevig op korte oneffenheden
- Afwerking niet altijd op het hoogste niveau
- Prijzig
De Mercedes-Benz Viano op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Mercedes-Benz Viano is dankzij de aanwezigheid van luchtvering een comfortabel rijdende personenbus voor lange afstanden over strak asfalt. Korte oneffenheden laten zich echter goed voelen. De vier- en zescilinder motoren zijn krachtig en de vijftrapsautomaat schakelt soepel. Achterwielaandrijving zorgt voor extra grip als je met volle belading op stap gaat, maar er is ook vierwielaandrijving voorhanden.
- Verbruik: De Mercedes-Benz Viano belooft als 136 pk sterke 2,0-liter diesel een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 14. De 3.0 CDI met 224 pk doet op papier 1 op 12 in de lange versie van de Viano. In de praktijk blijkt een dieselverbruik van 1 op 11 realistisch.
- Uitrusting en comfort: De Viano is er in drie lengteversies waarbij je in het interieur zelf bepaalt of je achterin plek biedt aan 4, 5 of 6 passagiers. Je kunt namelijk kiezen voor normale stoelen, luxe ‘captain chairs’ of gewoon een achterbank. De passagiers zijn van alle gemakken voorzien.
- Betrouwbaarheid: De Mercedes-Benz Viano is een betrouwbaar model. De dieselmotoren van de Viano staan er bovendien bekend om een eindeloos aantal kilometers mee te gaan. Aandachtspunt is wel de afwerking van het interieur. Grote interieurnaden komen voor en de meeste Viano-modellen gaan niet kraakvrij door het leven.
- Kosten: De nieuwprijzen van de Mercedes-Benz Viano liepen op tot boven een ton. Een goedkope auto in aanschaf was de Viano niet. Als occasion is de kop er natuurlijk al flink vanaf aangezien de Viano al lang niet meer gebouwd wordt. Met zijn relatief zuinige diesels en het betrouwbare karakter, zijn de gebruikskosten te overzien. Onderhoud en reparatie kunnen wel prijzig uitpakken.
De Mercedes-Benz Viano is een luxe personenbus die uitblinkt in ruimte en comfort. Een rit is niet snel te lang in de Viano. In afwerking en motorgeluid toont de Viano zich echter wat minder premium.
Automotive expert

Mercedes-Benz Viano (2003 - 2014)
De Mercedes-Benz Viano is een ruime personenbus is er in 3 lengtematen, waarbij de kortste variant 4,75 meter lang is en de langste versie zich uitstrekt tot 5,22 meter. In totaal is er plek voor 8 inzittenden in Viano, waarbij het interieur modulair is. Je kunt de individuele stoelen uitnemen en verplaatsen en er is zelfs plek voor luxe captain chairs of een driezitsbank. Door de overvloed aan hoofd- en beenruimte is het achterin goed toeven, ook omdat er flink wat luxe aan boord is.
De Viano rijdt heel comfortabel op lange stukken glad asfalt. De luchtvering is dan een uitkomst. Op korte oneffenheden is de Viano wat stugger. De aanwezige dieselmotoren zijn soepel en sterk, waarbij de 3,0-liter zescilinder de meeste power biedt. Meestal is de Mercedes-Benz Viano achterwielaangedreven, maar je komt ook vierwielaangedreven versies tegen onder de noemer ‘4Matic’. In 2010 volgde een facelift.
Nieuwprijzen van de Mercedes-Benz Viano liepen uiteen van €46.057 tot €101.847.
Andere modellen van Mercedes-Benz
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoreview.nl
- autoweek.nl
- mercedes-benz.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op