













Citroën Jumper 30 2.0 BlueHDi L2 Navi/Camera/PDC
201939.377 km
De Citroën Jumper is een grote bestelwagen met veel laadruimte, die gebouwd wordt sinds 1994. De Jumper heeft vrijwel identieke auto’s in de Peugeot Boxer en de Fiat Ducato, omdat het model het resultaat is van een samenwerking tussen de PSA-groep (waar Citroën en Peugeot onderdeel van uitmaken) en Fiat. De Jumper is een degelijke, ruime bestelwagen die voor heel veel (zakelijke) doeleinden gebruikt kan worden. En met een maximaal laadvermogen van iets meer dan 1.500 kilogram, kan het even duren voordat de Jumper helemaal afgeladen is. Omdat de Jumper al zo lang op de markt is, wordt hij ook veelvuldig aangeboden op de occasionmarkt.
De Citroën Jumper is een bus die volgens een hele simpele filosofie is gebouwd: hij biedt plaats aan twee personen en heeft verder gewoon een enorme laadruimte, die toegankelijk is via een schuifdeur aan de zijkant, plus een dubbele openslaande deur aan de achterkant. De Jumper komt in drie opbouwhoogten, waarvan de kleinste een laadruimte heeft van 7,5 kubieke meter en de grootste maar liefst 14 kubieke meter herbergt. De kleinste Jumper heeft een laadvermogen van maximaal 1.335 kilogram, de grootste kan maar liefst 1.580 kilogram vervoeren. Naast de bus, wordt de Citroën Jumper ook geleverd als pick-up en als bus voor personenvervoer. Het laatstgenoemde model biedt plaats aan negen volwassenen. Al met al is de Citroën Jumper dus een veelzijdige Citroën bus, die precies doet waarvoor hij gemaakt is en heeft hij concurrentie van onder andere de Mercedes Sprinter en de Iveco Daily. Voor comfort hoef je bij de Jumper niet aan te kloppen; de stoelen zijn eenvoudig en de auto is vrij hard afgeveerd, waardoor je soms flink kan stuiteren als je over een hobbelig stuk weg rijdt.
Het aanbod in motoren voor de Jumper is bijzonder overzichtelijk; kopers kunnen kiezen uit drie verschillende dieselmotoren. Het gaat om een 2.2 liter Hdi, een 2.5 liter Hdi en een 2.8 liter Hdi, allemaal viercilinders. De auto is dus al sinds 1994 op de markt en heeft in de loop der jaren een aantal facelifts ondergaan, waarbij ook de techniek wat meer up-to-date werd gebracht, maar de Citroën Jumper is in de basis altijd hetzelfde gebleven. Het is simpelweg een degelijke bus, die voor talloze doeleinden gebruikt kan worden. Zo zijn ze vaak te zien in de bouw en bij kleinere bedrijven die een bus nodig hebben (hoveniers, loodgieters, timmerlui). De Jumper is gemaakt om tegen een stootje te kunnen en om lang mee te gaan.
De occasionmarkt heeft genoeg varianten van de Jumper te bieden en er is dan ook altijd wel wat te kiezen. De prijzen kunnen enorm uiteen lopen en zijn bijvoorbeeld afhankelijk van het jaar; onder de 5.000 euro heb je al een wat ouder model dat de nodige kilometers heeft gereden en wellicht wat gebruikerssporen heeft, terwijl nieuwere modellen rustig richting de 20.000 euro kunnen gaan. Naarmate de Jumpers ouder worden en meer kilometers rijden, zullen deze prijzen gaan dalen. Let bij de aankoop van een Jumper altijd op schade aan het in- en exterieur. Er wordt meestal niet heel zuinig omgesprongen met dit soort auto’s, wat kan zorgen voor krassen, deuken en andere vormen van schade. Verder zijn de dieselmotoren lekker degelijk en gaan ze over het algemeen een behoorlijke tijd mee.