
























Citroën Xsara Picasso 1.8i-16V | Bestemd voor handelaren en opkopers | Export | B2B | Bestemd voor handelaren en opkopers | Export | B2B |
2001148.797 km
De Citroën Xsara Picasso is een zogenaamde midi-MPV, die van 1999 tot 2011 is gebouwd. De Picasso is het antwoord op de buitengewoon succesvolle Renault Megane Scenic, die halverwege de jaren 90 de markt veroverde. De Xsara Picasso heeft de gewone Xsara als basis, maar gebruikt het verlengde onderstel van de Citroën Berlingo, de kleine MPV die gebaseerd werd op de gelijknamige bestelwagen. De Xsara Picasso is een echte gezinsauto, met ruimte genoeg voor vijf personen en aardig wat bagage. Het groeide dan ook uit tot een populair model, dat nog altijd veel te zien is en waar een ruim aanbod van is op de occasionmarkt.
De Citroën Xsara Picasso is dus een midi-MPV. Dat betekent dat het een Multi Purpose Vehicle is, maar dan wat kleiner dan wat je gewend bent van deze autocategorie. De Renault Megane Scenic begon deze trend en de Citroën Picasso was dan ook echt een antwoord op het succes van deze aartsrivaal van Citroën. De Citroën Xsara Picasso heeft een vrij hoge instap, zoals je mag verwachten van een MPV, en kenmerkt zich door zijn uitstekende vering. Net zoals bij zoveel Citroëns het geval is, worden hobbels keurig gladgestreken heb je in de Picasso echte een comfortabele rit. Dit maakt de auto zeer geschikt als vakantieauto, waarin het hele gezin op pad gaat voor een lange rit. Wie achter het stuur zit, moet wel even zoeken naar alle functies en knoppen op het dashboard; deze staan nogal ver van de bestuurder af en zijn ook niet al te overzichtelijk ingedeeld. De Xsara Picasso onderscheidt zich van veel andere auto’s door zijn eigenzinnige uiterlijk, dat hem direct herkenbaar maakt.
Wie een Citroën Xsara Picasso kocht, kon kiezen uit vijf verschillende motoren; drie benzinevarianten en twee dieselmotoren. Kopers die op zoek waren naar een benzinemotor, konden kiezen uit een 1.6 liter, een 1.8 liter en een 2.0 liter, waarbij de 2.0 de krachtigste was. Dieselrijders konden kiezen uit een 1.6 HDi en een 2.0 HDi. Het model kreeg in 2004 een facelift, wat zorgde voor een wat moderner uiterlijk en een interieur dat wat opgefrist werd. Ook kreeg je met de nieuwe variant standaard meegekleurde bumpers - in het oudere model was dit iets waar je extra voor moest betalen. De Citroën Xsara Picasso werd na 2011 niet meer gebouwd in Europa, maar voor de Chinese markt ging de productie wel door. Daar kan je anno nu nog altijd een nieuwe Xsara Picasso kopen.
De Citroën Picasso is een auto waar je wel een beetje van moet houden en aangezien niet iedereen dat doet, kan deze auto voor zeer lage prijzen te koop staan. Een korte blik op de occasionmarkt, laat zien dat ze soms wel voor minder dan 1.000 euro van eigenaar kunnen verwisselen. Dit zijn dan wel oudere modellen waar rustig meer dan drie ton mee is gereden, dus het is de vraag of ze nog in goede staat verkeren. De Picasso zal je echter nooit heel veel geld kosten; bijna alle auto’s staan voor minder dan 5.000 euro te koop en het valt niet te verwachten dat ze ooit meer waard worden. Bij deze aanschaf is het verstandig te letten op de elektronica; kapotte elektronica is een bekend probleem in de Xsara Picasso. Test dan ook of alles het doet en je geen gekke meldingen krijgt. Ook wil in benzinemotoren de ontsteking nog wel eens opspelen, wat is te merken aan een haperende motor. Dit is eenvoudig op te lossen, maar kost natuurlijk wel geld. Wie echter een Citroën Xsara Picasso heeft, rijdt voor weinig geld met het hele gezin Europa door.