Citroën CX

Als opvolger van de iconische Citroën DS is de Citroën CX wederom een zeer innovatieve auto voor zijn tijd. De hydropneumatische vering van de CX geeft het gevoel te zweven over het asfalt, terwijl de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging de CX zorgde voor een optimaal stuurcomfort.

Bekijk 8 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntAerodynamisch, elegant ontwerp
  • PluspuntZeer goed veercomfort
  • PluspuntStuurt heel comfortabel
  • PluspuntRuime Citroën CX Break ook als achtzitter
  • MinpuntOnderhoud nodig door vakgarage
  • MinpuntOnderhoud kan prijzig zijn
  • MinpuntElektronica is probleemgevoelig
  • MinpuntVroege bouwjaren gevoelig voor roest

Citroën CX op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De CX veert en stuurt zeer comfortabel dankzij de bijzondere techniek die aan boord is. De 4-in-lijn-motoren zijn met vermogens vanaf 102 pk soepel. Ronduit sportief is de CX GTI Turbo die 169 pk levert.
  • Verbruik: De benzineversies van de aerodynamische CX zijn met een gemiddeld praktijkverbruik van ongeveer 1 op 9 geen zuinigheidswonder. De turbodiesel is met 1 op 14 een stuk zuiniger.
  • Uitrusting en comfort: De brede stoelen in de Citroën zitten heel comfortabel. Verder is het interieur van de CX ergonomisch zeer doordacht. De belangrijkste bedieningsfuncties zijn achter het stuur geplaatst, zodat je met de toppen van je vingers de belangrijkste knoppen bedient. De CX Prestige biedt meer beenruimte achterin dankzij een 25 centimeter langere wielbasis.
  • Betrouwbaarheid: De Citroën CX is een betrouwbare auto, mits goed en regelmatig onderhoud wordt gepleegd. Vroege bouwjaren zijn gevoelig voor roest en ook de elektronica kan het soms laten afweten.
  • Kosten: De CX heeft veel bijzonder techniek aan boord die alleen door de vakgarage goed is te onderhouden. Omdat regelmatig onderhoud aan te raden is, kunnen zo de kosten oplopen. In aanschaf is een CX over het algemeen niet duur.
Rijden in de innovatieve Citroën CX is als een tocht op een vliegend tapijt. Alles in deze moderne klassieker gaat soepel en doordacht. De talloze uitvoeringen en motoriseringen maken geen exemplaar hetzelfde.
Jens
Automotive expert
Citroën CX (1974-1991)

Citroën CX (1974-1991)

De Citroën CX, Auto van het Jaar 1975, is wereldberoemd om zijn hydropneumatische vering en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Moeilijke termen, maar onthoud dat de CX ongekend soepel rijdt en stuurt. Op uiterlijk vlak heb je ook een bijzonder model te pakken, want de CX is heel gestroomlijnd, oogt eigenzinnig en elegant en houdt dat gevoel in het interieur vast. Typisch CX is de 'lunule': de op een bijzondere wijze gegroepeerde wijzers.

De Citroën is één generatie gebouwd, maar kwam er wel in twee series. De Series I verliet de fabriek tussen 1974 tot en met 1985, de Series II zijn gemaakt in recentere jaren. De series II herken je aan de kunststof bumpers in carrosseriekleur en een eigentijdser dashboard met klokken.

De Citroën CX is er in verschillende carrosserievarianten. Naast de vierdeurs sedan, kom je de Fransman tegen als vijfdeurs stationwagen (de Break) en als Prestige: de limousine met meer beenruimte achterin.

De CX is er in een grote verscheidenheid aan uitrustingsniveaus krachtbronnen. De 4-in-lijn benzinemotor is er als 2.0, 2.2, 2.4. en 2.5. De basisversie levert 102 pk, maar de sportieve CX GTI Turbo 2 zelfs 169 pk. De dieselmotoren variëren van 66 tot 120 pk. Nieuwprijzen van de Citroën CX startten bij €13.727 en liepen door tot €36.552.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • citroën.nl
  • klassiekerweb.nl
  • citroen-forum.nl
  • autocatalogarchive.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op