Citroën Jumpy

De Citroën Jumpy is het kleinere broertje van de Jumper. De middelgrote bestelwagen is er in drie lengteversies en biedt een laadvolume tot 6,6 kubieke meter. Er is ook een volledig elektrische ë-Jumpy. Directe broertjes van de Jumpy zijn de Peugeot Expert, Fiat Scudo en Toyota ProAce. De Jumpy is er ook als personenversie, maar die versie heet sinds 2017 de Citroën SpaceTourer.

Bekijk 365 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntTot 6,6 kuub laadvolume
  • PluspuntEveneens als volledig elektrische ë-Jumpy
  • PluspuntKrachtige en zuinige diesels
  • PluspuntModern interieur met 10-inch display en 10-inch digitaal instrumentarium
  • PluspuntUit te rusten met vierwielaandrijving
  • Minpuntë-Jumpy heeft last gehad van defecte boordladers
  • MinpuntBetrouwbaarheid kan te wensen over laten
  • MinpuntBouwkwaliteit oudere modellen is niet top

Citroën Jumpy op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Citroën Jumpy rijdt comfortabel, waarbij de wegligging prima is. De motoriseringen zijn stuk voor stuk soepel, waarbij de 180 pk sterke Blue HDI-diesel de Jumpy de meeste souplesse geeft. De volledig elektrische ë-Jumpy is 136 pk sterk, maar is vlot van zijn plek dankzij de instant aanwezige trekkracht. De Citroën Jumpy is er ook met vierwielaandrijving te vinden, als specialist Dangel zich over de Jumpy ontfermd heeft.
  • Verbruik: De zuinigste diesel belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 18, met de wat sterkere diesels moet op papier een dieselverbruik van ongeveer 1 op 15 mogelijk zijn.
  • Uitrusting en comfort: De Jumpy is er in 3 verschillende hoogtes en als bestelauto en personenbusje. In de personenbus passen tot 9 personen. Op de modernste uitvoeringen van de Jumpy kom je onder meer een 10-inch infotainmentscherm tegen, naast een geavanceerde parkeerhulp.
  • Betrouwbaarheid: De Citroën Jumpy staat bekend als een betrouwbaar model. Wel kunnen problemen zich voordoen met de boordlader van de Citroën ë-Jumpy. Opladen is dan niet meer mogelijk. Ook de turbo van de dieselmodellen kan soms kwalen vertonen.
  • Kosten: De Citroën Jumpy werd in 2020 uitgeroepen tot bestelauto van het jaar. Een van de redenen is dat Jumpy goed scoorde op het vlak van gebruikskosten. Zo deed de Jumpy het volgens de vakjury duidelijk beter op brandstofverbruik dan de concurrentie.
De Citroën Jumpy rijdt uitstekend, biedt veel comfort en is nog veilig ook. De dieselmotoren zorgen voor een laag brandstofverbruik. Ook is er de elektrische ë-Jumpy. Bovendien werd het model bestelbus van het jaar in 2020.
Jens
Automotive expert
Citroën Jumpy (2006-2016)

Citroën Jumpy (2006-2016)

De Citroën Jumpy is in zijn tweede generatie in meer varianten leverbaar dan de eerste. De middelgrote bestelwagen is er in diverse wagenlengtes en bovendien als personenbusje met MPV-eigenschappen.

Peugeot, Fiat en later Toyota brengen directe broertjes uit van de Jumpy. Met de 2011-facelift oogt de Jumpy een stuk moderner. Er is keuze uit dieselmotoren met onder meer 95, 125 en 160 pk.

Nieuwprijzen van de Citroën Jumpy begonnen bij €15.945 en liepen door tot €63.528 voor de Jumpy MutiSpace.

Citroën Jumpy (2016 - heden)

Citroën Jumpy (2016 - heden)

De derde generatie Citroën Jumpy is leverbaar in drie lengtes. De meest compacte Jumpy, de XS, is 4,6 meter, de M strekt zich uit over 4,95 meter lang en de XL is met een lengte van 5,30 meter de ruimste versie. Als bestelauto is er achterin plek tot voor 6,6 m3 aan spullen en het laadvermogen loopt op tot 1.400 kg. In de Combi-uitvoering passen in totaal 9 personen.

De Jumpy is liefst 200 kg lichter dan zijn voorganger. De Jumpy rijdt dankzij het afslankkuurtje duidelijk lichtvoetiger. De onafhankelijke achterwielophanging zorgt voor een prima wegligging en prettig veercomfort.

Het interieur van de Citroën Jumpy is van alle gemakken voorzien. Naast een 10-inch digitaal instrumentarium is er een 10-inch touchscreen aan boord. Verder beschikt de Jumpy over een geavanceerd parkeersysteem. De zuinige Blue HDI-dieselkrachtbronnen variëren van 95 tot 180 pk. Sinds 2020 is er ook een volledig elektrische ë-Jumpy met keuze uit een 50 of 75 kWh groot accupakket.

De prijzen van de Jumpy starten bij €17.000 voor de bestelwagen en lopen door tot €88.383 voor de Citroën Jumpy e-SpaceTourer XL 75 kWh.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • ad.nl
  • autorai.nl
  • autoweek.nl
  • citroen.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op