
Citroën DS4
De Citroën DS4 is een luxe crossover op basis van de C4. De mix van een SUV en coupé zit goed in zijn basisuitrusting en rijdt behoorlijk sportief. Na 2015 heet de Citroën DS4 alleen nog de ‘DS 4’.
Bekijk 26 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Sportieve motoren
- Dynamisch rijgedrag
- Betrouwbaar model
- Luxe uitrusting
- Iets hogere opbouw
- Beste stevige schokdemping
- Punt van portier steekt ver uit
- PureTech-motoren kennen de nodige aandachtspunten
De Citroën DS4 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Citroën DS4 heeft een schokdemping die stevig staat afgesteld. Dat maakt de Fransman sportief, maar minder comfortabel dan de meeste modellen van het merk. Met benzinemotoren die onder meer 155, 160, 165 en zelfs 200 pk aan vermogen leveren, is de Citroën DS4 een krachtig model. De 180 pk sterke topdiesel heeft een flink trekgewicht van 1.550 kg. De 165 THP-benzinemotor mag zelfs een aanhanger van 1.650 kg trekken.
- Verbruik: De benzinemotoren van de DS4 moeten volgens de fabrikant 1 op 20 kunnen halen. In de praktijk lijkt 1 op 15 realistischer, zeker omdat de Citroën DS4 uitnodigt tot een sportieve rijstijl. De 120 pk sterke basisdiesel zou 1 op 27 moeten kunnen halen. Maar verwacht in de praktijk waarden van rond de 1 op 20.
- Uitrusting en comfort: De basisuitvoering van de DS4 is met zaken als airco en elektrisch bedienbare ramen. Als luxe Sport Chic is er onder meer een volledig lederen interieur aan boord. De bagageruimte is voor zijn klasse ruim te noemen. De zitpositie in Citroën DS4 is goed. Opvallend is dat maar weinig rijgeluiden doordringen tot het interieur.
- Betrouwbaarheid: De Citroën DS4 een betrouwbaar model, met wel een paar aandachtspunten. Zo is de 1,2-liter PureTech-motor inmiddels berucht vanwege zijn onderhoudsgevoeligheid en is bekend dat de 1,6-liter THP-motor koelvloeistof kan lekken.
- Kosten: De Citroën DS4 is een behoorlijk zuinige en betrouwbare auto. Als luxebroertje van de Citroën C4 liggen de aanschafprijzen echter wel wat hoger.
De Citroën DS4 breekt met stevige schokdemping met het zweverig karakter wat je van het Franse merk gewend bent. De DS4 is dan ook meer een sportief model gericht op luxezoekers in plaats van een echte reisauto voor het hele gezin.
Automotive expert

Citroën DS4 (2011 – 2015)
De Citroën DS4 is een crossover. Als je goed kijkt zie zowel trekjes van een SUV als van een coupé. Het grote voordeel is een fijne hoge zit. De DS4 pakt uit met twee dingen: veel luxe en veel sportiviteit. Waar de meeste Citroën-modellen heerlijk zweven over de weg, is de DS4 best hard geveerd. En dat is weer prettig als je wat harder door de bocht wilt.
Dat de Citroën DS4 houdt van een stevig potje sturen blijkt ook uit de motoriseringen. De sterkste benzinemotor levert 200 pk, de krachtigste diesel 180 pk. Die topdiesel heeft een trekvermogen van 1.550 kg, ruim voldoende voor een caravan. De 165 THP-benzinemotor mag zelfs 1.650 kg aan de trekhaak.
In het interieur is veel comfort en luxe te vinden. De afwerking staat op een hoog niveau en er zijn mooie materialen gebruikt. Bijzonder is de ver doorlopende voorruit. De DS4 is behoorlijk ruim en achterin is voor een model van zijn lengte relatief veel plek voor bagage. Al rijdend dringt er maar weinig geluid door tot het binnenste van de crossover.
De DS4 is er met benzinemotoren variërend van 120 pk tot liefst 200 pk. De diesels leveren tussen de 110 en 180 pk. Nieuwprijzen liepen uiteen van €24.690 tot €36.760.
Andere modellen van Citroën
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op
































