Citroën C3

De Citroën C3 is een van de meest voordelige en praktische manieren om het legendarische Franse comfort in huis te halen. Met name de eerste twee generaties bieden limousine-kwaliteiten in een klein pakket. Vanaf de derde generatie is de auto een compacte crossover met een nog langere veerweg en nog meer comfort. Bovendien is er een volledig elektrische ë-C3.

Bekijk 1.471 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntAansprekend model met eigen styling
  • PluspuntDe motoren zijn sterk genoeg en behoorlijk zuinig
  • PluspuntBetaalbaar Frans comfort
  • PluspuntGoed zicht rondom
  • PluspuntVrolijke uitstraling
  • MinpuntDe vering van de derde generatie is te zacht
  • MinpuntControleer de radio, deze wil nog wel eens vastlopen
  • MinpuntQua interieur is de C3 aan de krappe kant vergeleken met concurrenten
  • MinpuntCheck een dieselversie extra op goed uitgevoerd onderhoud
  • MinpuntEigenzinnige vormgeving niet voor iedereen

De Citroën C3 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De C3 is vooral een bescheiden, comfortabele stadsauto. Sportieve aspiraties heeft het model niet, ondanks de aanwezigheid van de pittige VTi uitvoering.
  • Verbruik: De C3 springt in bijna alle uitvoeringen zuinig met zijn brandstof om. Grote uitschieters zijn de oudere dieselmodellen. Verbruikscijfers boven de 1 op 20 zijn geen uitzondering.
  • Uitrusting en comfort: Met name de eerdere basismodellen van de C3 zijn vrij spartaans, maar de auto is vrijwel altijd compleet en luxe aan te kleden. Als echte Fransoos is de auto altijd heerlijk comfortabel.
  • Betrouwbaarheid: Eerdere modellen van de C3 staan bekend als betrouwbaar. Recente modellen met de 1,2-liter PureTech motor staan minder goed te boek.
  • Kosten: De verschillende generaties van de C3 tref je voor zeer uiteenlopende prijzen aan. Het oermodel kun je voor een paar honderd euro aanschaffen. Een nieuw model kost rond de 20.000 euro. Door het bescheiden formaat en efficiënte motoren liggen de vaste lasten laag.
De eerste twee generaties van de Citroën C3 zijn een typisch Frans alternatief voor de gevestigde orde. Die modellen laten sportiviteit varen om meer comfort te bieden. De latere twee generaties passen dat concept toe op compacte crossovers.
Dylan
Automotive expert
Citroën C3 (2016 - 2024)

Citroën C3 (2016 - 2024)

Met de derde generatie van de C3 brak Citroën met de bekende formule. De auto was niet langer een traditionele hatchback, maar een SUV-achtige crossover. Het ontwerp leende veel van de C4 Picasso en de C4 Cactus, inclusief optionele rubberen ‘Airbump’-stootkussens op de flanken.

De enige benzinemotor was een 1,2-liter PureTech, met of zonder turbo. Dieselmotoren waren er met 1,5- en 1,6-liter inhoud. In 2020 werd de auto van binnen en van buiten opgefrist. De facelift is te herkennen aan nieuwe led-koplampen. Nieuwprijzen voor de derde generatie van de Citroën C3 liepen uiteen van €16.210 tot €30.310

Citroën C3 (2024 - heden)

Citroën C3 (2024 - heden)

De vierde generatie van de C3 debuteerde eind 2023 en maakte de transformatie van het model tot compacte crossover SUV compleet. Het model verscheen eerst als volledig elektrische ë-C3 en later met een 1,2-liter benzinemotor. Deze PureTech-motor levert 100 pk, terwijl de elektrische versie 113 pk levert.

De ë-C3 beschikt over een 44 kWh accupakket, waarmee de auto zo’n 324 kilometer ver komt. Met de benzineversie kom je op papier bijna drie keer zo ver, al staat de PureTech-motor niet als bijzonder betrouwbaar bekend. Prijzen voor de kleine SUV lopen uiteen van €20.790 tot €27.800.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • citroen.nl
  • autoblog.nl
  • adac.de

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op