Dacia Sandero

De Dacia Sandero is een hatchback op basis van de Renault Clio. De Sandero is traditiegetrouw een verkooptopper in Europa omdat je veel auto hebt voor relatief weinig geld. Het interieur van de Sandero blinkt niet uit in luxe en comfort, wel in gebruiksgemak.

Bekijk 615 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntBi-fuel motor lust zowel benzine als lpg
  • PluspuntBetrouwbaar model
  • PluspuntBetaalbaar
  • PluspuntErg praktisch
  • MinpuntNiet zo rijk uitgerust als de Renault Clio
  • MinpuntSimpel materiaalgebruik
  • MinpuntBeperkte optielijst
  • MinpuntErg zachte stoelen

De Dacia Sandero op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Sandero is een comfortabel rijdende gezinsauto die ook op langere reizen een prettige metgezel is. De 90 pk benzinemotor en 100 pk sterke bi-fuel motor bieden doorsnee prestaties. Een aanhanger van maximaal 1.100 kilo mag aan de trekhaak.
  • Verbruik: De basisversie van de Sandero is met een verbruik van 1 op 20 zuinig. De Sandero met bi-fuel-motor haalt ongeveer 1 op 15.
  • Uitrusting en comfort: De Sandero blinkt niet uit in luxe in het interieur. Verwacht bijvoorbeeld veel hard plastic in het interieur. Heel karig is de uitrusting ook niet, maar de optielijst is beperkt.
  • Betrouwbaarheid: Volgens de Wegenwacht is de Dacia Sandero een betrouwbaar model, dat wel een paar vaker terugkerende technische euvels kent.
  • Kosten: De Dacia Sandero staat bekend als prijsvechter: je krijgt veel auto voor je geld. Rijden op lpg is bovendien gunstig voor de portemonnee.
De Dacia Sandero is een vijfdeurs hatchback zonder poespas. Functionaliteit en betaalbaarheid staan voorop, looks en uitrusting zijn van minder belang. Ondertussen rijdt de Sandero best comfortabel.
Jens
Automotive expert
Dacia Sandero (2012 - 2020)

Dacia Sandero (2012 - 2020)

De tweede generatie van de Dacia Sandero rekent af met de Renault-euvels van zijn voorganger. Zo wordt de Sandero door de Wegenwacht getypeerd als een betrouwbaar model. Veilig bovendien, getuige de score van vier sterren in de Euro NCAP-botstest.

Naast een 0,9-liter benzinemotor met 90 pk, al dan niet klaargemaakt voor bi-fuel, is er ook een 75 pk sterke 1,0-liter driecilinder. Nieuwprijzen liepen uiteen van €10.790 tot €17.690.

Dacia Sandero (2021 - heden)

Dacia Sandero (2021 - heden)

De derde generatie van de Dacia Sandero is weer langer en ruimer dan het model dat het aflost. Het interieur is flink moderner dan dat van zijn voorganger. Je komt onder meer een 8-inch infotainmentscherm tegen. Doordat het stuur en de bestuurdersstoel zijn te verstellen is het makkelijker om de ideale zitpositie te vinden. De Dacia Sandero Stepway is een stoer ogende variant, dankzij diverse outdoor-details in het exterieur.

Twee motoren biedt de reguliere Sandero. De Tce 90, met 90 pk, is de instapversie terwijl de topmotorisering de 100 pk sterke 1,0-liter driecilinder turbomotor is zowel rijdt op benzine als lpg. De lpg-tank heeft een inhoud van 40 liter. De Sandero Stepway kom je ook tegen voorzien van 110 pk sterke benzinemotor. Nieuwprijzen voor de derde generatie lopen uiteen van €18.200 voor de basisversie van de Sandero tot €27.200 voor de Sandero Stepway met automaat.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • dacia.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op