Dacia Logan

De Dacia Logan is een vierdeurs sedan die veel techniek leent van de Renault Clio. De Logan is betaalbaar, betrouwbaar, biedt veel rijcomfort en is verrassend ruim. De Logan is er later ook als Logan MCV: een zevenzits stationwagon.

Bekijk 9 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntBetaalbare vierdeurs sedan
  • PluspuntVeel rijcomfort
  • PluspuntBetrouwbare techniek
  • PluspuntRuim van binnen
  • MinpuntSlecht trekgewicht van 1.100 kg
  • Minpunt1,6-liter benzinemotor klinkt soms rauw
  • MinpuntRelatief saai ontwerp
  • MinpuntSlechte ergonomie dashboard

De Dacia Logan op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Logan heeft een comfortabele vering die veel obstakels wegfiltert. De benzinemotoren, een 1.4 met 75 pk en een 1.6 met 87 pk, klinken rauw maar zijn voldoende vlot om met het overige mee te kunnen. Met geen van de krachtbronnen, ook de 1.5 diesel niet, is de Logan in staat een caravan van meer dan 1.100 te trekken
  • Verbruik: De Logan met benzinemotor kent een gemiddeld verbruik van 1 op 14 tot 1 op 15. Dat is gemiddeld zuinig voor dit formaat auto. De diesel belooft een brandstofverbruik van 1 op 21. In de praktijk liggen die fabriekswaarden iets lager.
  • Uitrusting en comfort: Het interieur van de Logan is ruim en de stoelen zitten prima. Het stuur en de stoelen zijn echter niet in hoogte verstelbaar. De instapversie van de Logan is een heel basale uitvoering.
  • Betrouwbaarheid: De techniek aan boord van de Dacia Logan is afkomstig van de oudere Renault Clio en staat als betrouwbaar te boek. De Wegenwacht kent maar één kleiner euvel dat vaker terugkomt bij de Logan.
  • Kosten: De Dacia Logan is betaalbaar in aanschaf en gebruik. De relatief simpele techniek gaat niet snel stuk en is er reparatie of onderhoud nodig, dan loopt het niet in de papieren.
De Dacia Logan is een no-nonsense sedan. Verwacht dus wél veel ruimte, voldoende comfort en lage kosten per kilometer, maar vergeet een opzienbarende vormgeving of hoogstaande uitrusting. Met de betrouwbaarheid van de Logan zit het goed.
Jens
Automotive expert
Dacia Logan (2004 - 2008)

Dacia Logan (2004 - 2008)

De hoekige rechttoe-rechtaan-vormgeving van de Dacia Logan zegt het al: dit is een auto zonder poespas. De vierdeurs sedan wil vooral praktisch zijn: ruim, comfortabel en betaalbaar. Desondanks biedt de Logan een behoorlijk goede rijdynamiek en ook zitten de stoelen prima. Een perfecte zitpositie vinden is soms lastiger, omdat de verstelbaarheid van stoel en stuur beperkt is. De Logan in basisuitvoering blinkt (om de prijs zeer scherp te houden) niet uit in opties, maar de keuze voor een luxere versie kan daar uitkomst in bieden.

De basis benzinemotor is een 1.4 met 75 pk. De 1.6 met 87 pk is iets krachtiger. Er is ook een 1.5-liter diesel met 70 pk. Het trekgewicht van de Logan is maximaal 1.100 kilo, waarmee het geen ideale caravantrekker is. Nieuwprijzen voor de Dacia Logan liepen uiteen van €8.495 tot €13.845.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • daciast.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op