



























Daihatsu Materia 1.5 Soul / AUTOMAAT / 1e EIG. / APK 02-2024!
2007118.525 km
De Daihatsu Materia is een van de meest excentrieke kleine auto’s die je tegen kunt komen. Dit hoekige Japanse model, dat in het buitenland ook is verkocht als Toyota en Subaru, kenmerkt zich door zijn bijzondere ontwerp en ruime binnenzijde. De Materia is een vrij schaarse auto: de Daihatsu is maar vier jaar verkocht in Nederland (2007-2011) en heeft nooit echt zijn verkoopdoelen bereikt. Als je er een tegenkomt, of besluit te kopen, is het dus een bijzonder aanzicht voor ieder die zijn oog erop laat vallen.
Een jaar nadat de auto in Japan debuteert komt de Daihatsu Materia aan in Nederland om daar de harten van het jonge publiek te veroveren met een excentriek design en riante ruimte van binnen. Daihatsu ziet een gat in de markt in het segment van de (dan vaak vrij suffe) grote personenvervoerders en hoopt met de markante Materia haar slag te slaan. Qua design is de Materia zeker niet zo dertien-in-een-dozijn als de concurrentie, maar desondanks blijft het succes uit in Europa. Al na enkele jaren wordt de auto uit de prijslijsten gehaald. Dit maakt de Materia vandaag de dag een bijzondere auto om te zien: zelfs na al die jaren zijn er weinig tot geen modellen die erop lijken.
Veel keuze is er niet als het aankomt op het kopen van een Daihatsu Materia. De auto is in Nederland met maar twee motoren op de markt gebracht: een 91 pk sterke 1,3-liter viercilinder en een krachtigere 1,5-liter viercilinder met 103 pk. Laatstgenoemde is ook aangeboden met vierwielaandrijving, wat meer grip en tractie biedt op allerlei soorten ondergronden. Deze exemplaren zijn echter erg zeldzaam. Beide modellen konden wel aangeschaft worden met een automatische versnellingsbak, standaard had de Materia een handgeschakelde vijfbak. Het interieur is naar alle begrippen erg eenvoudig, maar de zeeën aan ruimte maken veel goed. Het zicht vooruit is ook meer dan prima dankzij het grote, wijde raamwerk.
Aangezien de Daihatsu Materia nooit echt een populaire auto is geweest, is het tweedehands aanbod ook erg beperkt. Maar de exemplaren die te koop staan, zijn doorgaans in goede staat. Lage tellerstanden, weinig schade en modellen die technisch in goede staat verkeren kenmerken de mogelijkheden. Dit laatste is sowieso een voordeel aan de Materia, en de meeste auto’s van Daihatsu over het algemeen. Vanwege de goede bouwkwaliteit wat betreft de techniek is de betrouwbaarheid een zelden voorkomend probleem. Het interieur is echter wel grotendeels van plastic en voelt dus niet heel ‘premium’. Ook is het goed om in het achterhoofd te houden dat, hoewel de binnenruimte erg aangenaam is, de bagageruimte wat te wensen overlaat. Maar met krap 300 liter aan ruimte in de kofferbak kom je ook weinig tekort. Het is voldoende om jezelf en het gezin comfortabel van A naar B te vervoeren, maar een reis ondernemen wordt al wat lastiger.