Kia Soul

De Kia Soul begint zijn leven als mini-MPV voorzien van benzine- en dieselmotoren. Later is de Soul er alleen met elektromotor en heet dan de Soul EV en later de e-Soul. Met zijn hoekige ontwerp en SUV-achtige lijnvoering is de Soul een stoere, opvallende en vooral: ruime auto.

Bekijk 30 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntVeel hoofd- en beenruimte
  • PluspuntStoer en opvallend ontwerp
  • PluspuntRijdt comfortabel
  • PluspuntBetrouwbaar model
  • PluspuntKorte draaicirkel
  • MinpuntUiterlijk moet wel bij je passen
  • MinpuntWeinig keuze uit motoren
  • MinpuntMotorgeluid kan storend zijn bij het optrekken

De Kia Soul op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Kia Soul is een mini-MPV die comfortabel rijdt. De besturing is behoorlijk direct en de draaicirkel lekker kort. De 1,6-liter benzine- en dieselmotoren van vóór de 2012-facelift zijn met 126 om 128 pk voldoende krachtig. Na de facelift biedt de benzinemotor 140 pk en daarmee meer pit. Een caravan van 1.300 kg mag aan de trekhaak.
  • Verbruik: De Kia Soul 1.6 CVVT belooft een verbruik van 1 op 15, maar komt in de praktijk uit op ongeveer 1 op 12. De nieuwere 1.6 GDI is met een fabrieksverbruik van 1 op 16,7 zuiniger. De diesel moet 1 op 19 halen op papier.
  • Uitrusting en comfort: De Soul is in de basisuitrusting, kortweg ‘X’ genaamd, gemiddeld rijk uitgerust. Bij duurdere uitvoeringen kom je onder meer airco, mood-verlichting en een geavanceerd audiosysteem tegen. Ook is de Kia Soul dan van buiten stoerder aangekleed.
  • Betrouwbaarheid: De Wegenwacht noemt de Kia Soul een zeer betrouwbaar model. Wel ziet het in de praktijk dat een vastzittende EGR-klep voorkomt.
  • Kosten: De Kia Soul was in de tijd dat hij in de showroom stond al een best betaalbare auto. Als occasion is de Soul nog altijd niet te duur. De wegenbelasting valt niet te hoog uit en onderhoud is ook te overzien. De Soul is niet extreem zuinig, dus verwacht iets hogere brandstofkosten dan voor een vergelijkbaar compact model.
De Kia Soul is een mini-MPV waarmee je genoeg aandacht krijgt. Bij zijn hoekige uiterlijk hoort een ruim interieur. Als gezinsauto volstaat de Soul zeer goed, zeker ook omdat het stoere model betrouwbaar is en fijn rijdt.
Jens
Automotive expert
Kia Soul (2008-2013)

Kia Soul (2008-2013)

De Kia Soul oogt hoekig, stoer, speels en modern. Opvallend is de Soul altijd, maar wie voor zijn uiterlijk valt, wordt ook beloond met veel binnenruimte. Er is veel plek voor hoofd en benen, terwijl de bagageruimte met 340 liter ook prima is voor een auto van 4,10 meter lang. De zit achter het stuur is lekker hoog, net als bij een SUV. Door de grote raampartijen is het zicht rondom voortreffelijk.

Door zijn compacte buitenmaten is de Soul wendbaar. De mini-MPV stuurt direct en is comfortabel geveerd. Voor de 2012-facelift is de Kia Soul er met 1,6-liter benzine- en dieselmotoren met 126 om 128 pk aan vermogen. Na de lichte metamorfose beschikt de Soul alleen nog over een 140 pk 1.6 GDI. Het trekgewicht van 1.300 kg zorgt ervoor dat de Soul een compacte caravan aan de trekhaak mag.

Nieuwprijzen van de Kia Soul liepen uiteen van €17.295 tot €26.795.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • kia.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op