Fiat 500L

De Fiat 500L is een hippe gezinswagen die veel van zijn uiterlijk leent van de populaire 500 hatchback. Het model doet daarmee de beruchte Multipla vergeten. De 500L biedt plaats aan vijf personen en zit vol slimme opbergoplossingen, zonder onhandig groot te zijn.

Bekijk 87 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntOpvallend retro-uiterlijk
  • PluspuntVeel binnenruimte
  • PluspuntEfficiënte motoren
  • PluspuntOok als verlengde Wagon
  • PluspuntComfortabel onderstel
  • MinpuntBetrouwbaarheid van de TwinAir-motor is twijfelachtig
  • MinpuntTwinAir komt moeizaam van zijn plek
  • MinpuntVrij lawaaiig op snelheid
  • MinpuntStoelen bieden weinig steun in bochten
  • MinpuntBenzinemotoren vragen constant schakelen

De Fiat 500L op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Fiat 500L is een echte gezinswagen. Het onderstel is vooral op comfort gericht en de motoren niet bijzonder krachtig. Voor woon-werkverkeer in het vlakke Nederland voldoen de prestaties prima, al kan de TwinAir-versie moeite hebben met een zwaar beladen auto.
  • Verbruik: Ondanks zijn hoge bouw is de 500L opvallend zuinig. Met de TwinAir-motor of een van de diesels is 1 op 20 eenvoudig haalbaar. De piek ligt op maar liefst 1 op 27. De 1,4-liter benzinemotor blijft steken op zo’n 1 op 15.
  • Uitrusting en comfort: Vroege modellen van de 500L kunnen tegenwoordig karig uitgerust aanvoelen. Dat werd verbeterd bij de facelift van 2017, toen het touchscreen vergroot werd naar 7-inch en navigatie en Android Auto leverbaar werden. Een verschuifbare achterbank helpt je kiezen tussen laadruimte en beenruimte.
  • Betrouwbaarheid: De 500L is niet de meest betrouwbare auto. De 0,9-liter tweecilinder TwinAir-motor heeft op dit gebied een twijfelachtige reputatie. De 1,4-liter benzinemotor en de diesels doen het een stuk beter. Daarnaast komen enkele elektronische euvels voor.
  • Kosten: Een Fiat 500L kun je al binnenhalen voor zo’n 3.500 euro. Faceliftmodellen (vanaf 2017) beginnen bij zo’n 8.000 euro. Vanwege het lage verbruik en gewicht vallen de vaste lasten mee.
De Fiat 500L is met zijn eigenzinnige uiterlijk, efficiënte motoren, compacte afmetingen en riante binnenruimte een ideale keuze voor gezinnen in drukke steden. Als je regelmatig met een volle auto rijdt kun je de TwinAir beter vermijden.
Dylan
Automotive expert
Fiat 500L (2012-2019)

Fiat 500L (2012-2019)

Na het razende succes van de herboren 500 besloot Fiat een vergelijkbaar recept toe te passen op een nieuwe MPV. Deze 500L kreeg een opvallend uiterlijk mee dat sterk leunde op dat van zijn kleine broertje.

Met zijn hoge koets, slimme opbergoplossingen en verschuifbare achterbank maakte de 500L zijn naam meer dan waar. Toch bleven de buitenmaten beperkt. Zocht je nog meer ruimte? Dan kon je gaan voor de met 10 centimer verlengde 500L Living. Daarnaast was er een 500L Cross, met een hoger onderstel en stoerder uiterlijk.

Onder de kap vond je benzinemotoren van 0,9- tot 1,4-liter en dieselmotoren van 1,3- tot 1,6-liter. Vermogens liepen uiteen van 80 tot 120 pk. De bijzondere 0,9-liter tweecilinder TwinAir was ook leverbaar met een aardgasinstallatie, terwijl de 1,4-liter met LPG besteld kon worden.

In 2017 werd de 500L gefacelift. Naast een opgefrist uiterlijk kwam er een nieuw dashboard en werd Android Auto leverbaar. De 500L Living werd na de facelift aangeduid als 500L Wagon. Twee jaar later werd het model uit productie gehaald vanwege de groeiende populariteit van SUV’s als de nauw verwante 500X. Nieuwprijzen voor de Fiat 500L liepen uiteen van €19.185 tot €29.545.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • fiat.nl
  • anwb.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op