
Fiat 500
De Fiat 500 begon zijn leven in de jaren ‘50 als goedkoop vervoer voor het volk, maar tegenwoordig is het een hippe stadsauto met retro-invloeden. De ‘nieuwe’ 500 draait alweer mee sinds 2007, maar is nog altijd een succesnummer. Zijn compacte buitenmaten, efficiënte motoren en trendy design is het de ideale auto voor tripjes door de stad.
Bekijk 1.470 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Vrolijk retro-uiterlijk
- Zuinige motoren
- Ook als volledig elektrische 500e
- 500e heeft bruikbare actieradius
- Zeer betaalbaar
- Vrij hard onderstel
- Niet geschikt voor langere mensen
- TwinAir-motor vraagt veel onderhoud
- Hybride is niet erg zuinig
De Fiat 500 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Met 60 tot 105 pk komt de Fiat 500 prima mee in het verkeer. Voor mensen die écht haast hebben zijn er nog de agressieve Abarth 500-modellen met tot 200 pk. Het onderstel is bij vroege modellen vrij hard afgesteld, maar is gaandeweg verbeterd.
- Verbruik: Met vrijwel alle motoren kun je gemiddeld zo’n 1 op 20 halen. Uitschieters zijn de TwinAir-benzinemotoren en de zeldzame 1,3-liter diesel, met pieken tot 1 op 27. Opvallend is dat de Hybrid-variant juist aan de onderkant van de schaal zit.
- Uitrusting en comfort: De ‘nieuwe’ Fiat 500 is er al sinds 2007, wat betekent dat vroege modellen wat betreft uitrusting verouderd zijn. Recentere modellen zijn echter voorzien van alle denkbare opties voor een auto van deze klasse, zoals een touchscreen, digitale radio en actieve veiligheidssystemen. Vroege modellen zijn vrij hard afgeveerd, maar dat is bij de talloze technische updates opgelost.
- Betrouwbaarheid: De Fiat 500 is over het algemeen een betrouwbare auto, mits je de juiste uitvoering uitzoekt. Zo kent de TwinAir-motor enkele storingen en is hij onderhoudsgevoelig. Bij de 1,2- en 1,4-liter benzinemotoren moet de distributieriem elke vijf jaar vervangen worden. Omdat de 500 vaak ingezet wordt voor korte ritjes in de stad, treedt er vaak meer slijtage op. Regelmatig onderhoud is daarom zeer belangrijk.
- Kosten: Vroege modellen van de 500 vind je op AutoTrack al voor minder dan € 3.000. Voor de recentere hybride-varianten wordt minimaal zo’n € 10.000 gevraagd. De vaste lasten vallen door het beperkte formaat, gewicht en verbruik uiteraard mee.
De Fiat 500 is de ideale metgezel voor tripjes door een hippe binnenstad. Met zijn vrolijke retro-uiterlijk, compacte buitenmaten en zuinige aandrijflijnen doet de kleine Italiaan alles gewoon goed.
Automotive expert

Fiat 500 (2007 - heden)
In 2007 volgde Fiat het goede voorbeeld van de New Mini met een nieuwe interpretatie van de iconische 500. De auto kwam op het onderstel van de Panda te staan, maar was meer gefocust op stijl dan op praktische inzetbaarheid. Het bleek een gouden zet: al na 5 jaar werd het miljoenste exemplaar verkocht. Het model bleek zo succesvol dat andere modellijnen van Fiat de naam ‘500’ gingen lenen en de auto tot 2024 in productie bleef.
De 500 was er met benzinemotoren van 0,9- tot 1,4-liter en vermogens van 60 tot 105 pk. Tot 2015 was er ook een 1,3-liter diesel met 75 tot 95 pk. In 2020 werd een 1,0-liter mild hybride aan het aanbod toegevoegd en verscheen de volledig elektrische 500e. Het elektrische model werd vanaf 2024 de enige optie, al kreeg Fiat daar uiteindelijk spijt van. In 2026 kwam er opnieuw een hybride model op de markt.
De 500 was er als driedeurs hatchback en tweedeurs cabriolet. Beide varianten konden ook besteld worden met Abarth- in plaats van Fiat-badges. Dat betekende vermogens van 135 tot 200 pk en een zeer strak afgesteld onderstel. Nieuwprijzen voor de Fiat 500 lagen tussen de € 10.995 en € 40.490.
Andere modellen van Fiat
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- fiat.nl
- anwb.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op