Fiat Multipla

De Fiat Multipla is – ondanks alles – een echt icoon. Het model is berucht vanwege zijn uitdagende vormgeving en wordt daarom vaak vermeden. Onder dat bijzondere uiterlijk schuilt echter een zeer capabele gezinsauto. Met zijn unieke zeszits-layout en slimme opbergmogelijkheden is de Multipla meer dan alleen een aparte cultauto.

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntZeer veel slimme opbergmogelijkheden
  • PluspuntDrie stoelen voorin en drie stoelen achterin
  • PluspuntAchterstoelen kunnen er makkelijk uit voor nog meer ruimte
  • PluspuntFijne dieselmotoren
  • PluspuntBetrouwbaar
  • MinpuntLayout van de stoelen kan mogelijk ruzies veroorzaken om de derde voorstoel
  • MinpuntUitdagende uiterlijk is niet voor iedereen
  • MinpuntBenzinemodellen niet bijzonder zuinig
  • MinpuntAanbod is zeer beperkt

De Fiat Multipla op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Snel is een Multipla nooit, maar dat is ook niet waar de auto voor bedoeld is. Zowel de benzine- als de dieselversies komen nog goed mee met het verkeer. .
  • Verbruik: De unieke vorm van de Multipla is helaas niet bijzonder gestroomlijnd. Dat betekent een relatief hoog verbruik van 1 op 11 (benzine) tot 1 op 15,6 (diesel).
  • Uitrusting en comfort: As bescheiden gezinsauto is de Multipla niet bijzonder luxe uitgerust. Daar staat een zee van binnenruimte tegenover. Zo kunnen er tot zes mensen comfortabel in zitten. Bovendien zijn de stoelen verwijderbaar, zodat je grote ladingen kunt vervoeren.
  • Betrouwbaarheid: De Multipla is over het algemeen een betrouwbare auto. Wel zijn er enkele aandachtspunten, zoals de voorste draagarmen.
  • **Kosten: **Zelfs de laatste modellen van de Multipla zijn tegenwoordig al zo’n twintig jaar oud. De relatief hoge leeftijd gecombineerd met het controversiële uiterlijk heeft voor lage aanschafprijzen gezorgd.
Vanwege zijn bijzondere looks is de Multipla een vaak onbegrepen auto. Veel mensen kunnen niet verder kijken dan het spraakmakende uiterlijk. Als je geen probleem hebt met opvallen merk je echter dat de auto een perfect opgezette MPV is.
Dylan
Automotive expert
Fiat Multipla (1998 - 2007)

Fiat Multipla (1998 - 2007)

In 1998 sloeg de Fiat Multipla in als een bom. Het bizarre uiterlijk trok meteen alle aandacht. Wie verder keek, vond daarachter een briljante gezinsauto. De zeer brede en korte auto wist maximale ruimte te bieden aan vijf tot zes personen en zat boordevol slimme opbergoplossingen. Daarbij was de drie zitplaatsen tellende voorbank de meest opvallende eigenschap.

De Multipla was er met een 1,6-liter benzinemotor of een 1,9-liter diesel. In 2004 werd een ingrijpende facelift doorgevoerd om het uiterlijk iets minder controversieel te maken. De vernieuwing deed weinig om de verkopen op te krikken. In 2007 werd de Multipla van de markt gehaald in Nederland. In Italië werd de auto nog drie jaar verkocht. Nieuwprijzen voor de Fiat Multipla liepen uiteen van €19.195 tot €29.045.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • stellantis.com
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op