Fiat Punto

De Fiat Punto is een compacte hatchback die lang strijd leverde met rivalen als de Volkswagen Polo, Opel Corsa en Ford Fiesta. Het model bood in vrijwel alle generaties een vlot uiterlijk, zuinige maar pittige motoren een een vrolijke uitstraling. Na 25 jaar werd de Punto in 2019 uit productie gehaald om plaats te bieden aan nieuwe crossovers.

Bekijk 259 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntVlot uiterlijk
  • PluspuntSpeelse sportieve versies
  • PluspuntCompacte buitenmaten
  • PluspuntEerste generatie ook als cabriolet
  • PluspuntOok met zuinige dieselmotoren
  • MinpuntGeen hybride uitvoeringen
  • MinpuntTwinAir-motor is fragiel
  • MinpuntNiet de ruimste in zijn klasse
  • MinpuntNiet als stationwagen geleverd
  • MinpuntGeen handgreep op de achterklep

De Fiat Punto op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Fiat Punto is typisch Italiaans: ongeacht de motor heb je best een pittig karretje. Echt leuk wordt het met de verschillende sportversies, die meestal onder het Abarth-label verkocht werden.
  • Verbruik: De laatste generatie van de Punto is zowel met een benzine- als een dieselmotor prettig zuinig. De 1.2 kan al bijna 1 op 20 halen, terwijl de 1,3-liter diesel een indrukwekkende 1 op 28,6 laat noteren.
  • Uitrusting en comfort: Een luxe wagen zal de Punto nooit worden. Bovendien is het model verouderd. Geavanceerde infotainment en actieve veiligheidssystemen hoef je niet te verwachten. Zaken als airconditioning en cruise control waren wel te bestellen.
  • Betrouwbaarheid: Het niveau van betrouwbaarheid wordt bij de Punto sterk bepaald door je motorkeuze. De 1,2- en 1,4-liter viercilinders zijn bijvoorbeeld betrouwbare werkpaarden, terwijl de innovatieve 0,9-liter tweecilinder TwinAir-motor best fragiel is. Van die ongewoon kleine motor wordt namelijk erg veel gevraagd, waardoor er meer slijtage optreedt.
  • Kosten: De laatste generatie van de Punto draaide erg lang mee, waardoor je vroege exemplaren voor spotprijzen op kunt pikken. Al voor minder dan € 1.000 heb je een Punto voor de deur. Recente exemplaren met lage kilometerstanden vind je op AutoTrack voor zo’n € 10.000. De vaste lasten vallen door het lage gewicht en verbruik alleszins mee.
Compact, sportief, maar toch zuinig, de Punto is een echte allemansvriend. Met de juiste motor onder de kap is het een ideale auto voor een beginnend bestuurder, of als auto voor erbij.
Dylan
Automotive expert
Fiat Punto (1999 - 2010)

Fiat Punto (1999 - 2010)

De tweede generatie van de Fiat Punto verscheen net vóór de eeuwwisseling. Het model was groter, ruimer en meer volwassen dan zijn voorganger en was er als drie- of vijfdeurs hatchback. De unieke Punto Cabrio kreeg geen vervolg.

Onder de kap vond je benzinemotoren van 1,2- tot 1,8-liter met vermogens van 60 tot 130 pk. Die laatste was een extra sportieve uitvoering onder de naam Punto HGT. Dieselen kon met een 1,3- of 1,9-liter en vermogens van 60 tot 80 pk.

In 2003 werd de Punto opgefrist met een nieuwe neus, waarbij de scherp aangesneden koplampen vervangen werden door grotere exemplaren. Tegelijkertijd werd de HGT omgedoopt tot Punto Abarth.

Twee jaar later stond er al een opvolger klaar, maar Fiat besloot de tweede generatie in productie te houden als een goedkoper alternatief. Vanaf dat punt werd het model verkocht onder de naam Punto Classic. Pas in 2010 werd de auto van de Nederlandse markt gehaald. Nieuwprijzen voor de tweede generatie van de Fiat Punto lagen tussen de € 11.145 en € 21.495,

Fiat Punto (2006 - 2019)

Fiat Punto (2006 - 2019)

De vierde en laatste generatie van de Fiat Punto kent een lange en verwarrende geschiedenis. Het model werd in eerste instantie gelanceerd onder de naam Grande Punto, om te onderstrepen dat de nieuweling in alle opzichten groter was dan zijn voorganger. Na een facelift in 2009 werd de naam veranderd naar Punto Evo, maar in 2012 besloot Fiat dat ‘gewoon’ Punto genoeg was.

Onder al die namen vind je een sportief gelijnde en strak sturende drie- of vijfdeurs hatchback. De Punto was te bestellen met benzinemotoren van 0,9- tot 1,4- liter met vermogens van 60 tot 180 pk en 1,3- tot 1,9-liter dieselmotoren met 75 tot 130 pk. Een derde optie was de ‘Natural Power’-uitvoering, met een 1,4-liter aardgasmotor. De echt snelle Punto’s hebben geen Fiat-logo’s, maar werden verkocht als Abarth Punto.

Na drie updates en naamsveranderingen viel in 2019 het doek voor de Punto. Het model was tegen 2019 sterk verouderd en Fiat wilde maximaal inzetten op het uitbuiten van de razend populaire 500. De rol van de Punto werd opgevangen door auto’s van vergelijkbare grootte met een 500-badge, zoals bijvoorbeeld de Fiat 500X. Nieuwprijzen voor de vierde generatie van de Fiat Punto liepen uiteen van € 12.795 tot € 24.695.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • fiat.nl
  • anwb.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op