











Fiat 600 Seicento 1.1 Young ELEK. RAMEN / NAP / ZUINIG
2006173.600 km
De Fiat 600 is een kleine stadsauto, die in verschillende varianten werd gebouwd tussen 1955 en 1969. De Fiat 600 is het model waarop vanaf 1957 de wereldberoemde en nog kleinere Fiat 500 gebaseerd werd. De 600 werd aangeboden als tweedeurs hatchback en mini-MPV en kende een aardige populariteit. Tegenwoordig zijn ze een zeldzaamheid in het straatbeeld, dus wie er eentje op het oog heeft, zal goed moeten zoeken.
Fiat besloot begin jaren 50 dat het actief wilde concurreren met de destijds immens populaire Volkswagen Kever en de Renault 4CV en bouwde hiervoor de Fiat 600. Deze kleine stadsauto werd speciaal ontwikkeld om door de nauwe straten van de Italiaanse steden te kunnen rijden en kopers konden kiezen uit drie verschillende motoren: een 633 cc viercilinder, een 767 cc viercilinder en een 843 cc viercilinder. Stuk voor stuk kleine motoren voor een kleine auto, die geheel volgens de geest van de tijd werd gebouwd. Anno nu voelt het allemaal bijzonder gedateerd (de auto komt uit de jaren 50 tenslotte), maar de charme van de Fiat 600 zit hem juist in dat gevoel van ‘vroeger’.
Het succes van de Fiat 600 deed Fiat besluiten om meerdere varianten te introduceren. Allereerst was er het standaardmodel, de hatchback. Deze driedeurs hatchback kreeg echter al snel gezelschap van de zogenaamde Fiat 600 Multipla. Deze auto kan gerust gezien worden als de voorloper van de moderne Multi Purpose Vehicle (MPV). De Multipla was 30 centimeter langer dan de oorspronkelijke 600 en werd door Fiat een ‘stationcar’ genoemd. De auto bood plaats aan maar liefst zes mensen en om dat te bereiken, werden de voorste stoelen ook echt zo ver mogelijk naar voren geplaatst. De voorste portierdeuren gingen naar achteren open en de achterste naar voren, zodat je een ruime instap had. Naast dit innovatieve model, was er ook nog een model met een oprolbaar dak. Dit was niet een echte cabriolet, maar het dak rolde open als bij een blikje sardientjes, net zoals bij de Citroën 2CV.
De Fiat 600 was geen snelle auto in 1955 en dat is niet veranderd. De auto is buitengewoon traag en komt niet goed mee met moderne verkeer. Verder laat de veiligheid te wensen over en maakt de auto veel lawaai. Maar wie een Fiat 600 koopt weet dit allemaal en zal zich er niet druk om maken; dat is niet het punt van deze auto. Het is een vrolijke klassieker, die je rijdt op mooie zomerdagen en voor je plezier. Waar je wel goed op moet letten, is roest. Een oude Fiat 600 kan overal roest hebben en als dit niet behandeld is, heb je veel te doen. Ook kan er olie lekken en kan je gekke geluiden horen uit de versnellingsbak. Wie niet de tijd of de kunde heeft om er uren aan te sleutelen, doet er goed aan om een regelmatig en met liefde onderhouden 600 te kopen. De prijs voor de Fiat 600 kan vanwege het verminderende aanbod aardig oplopen; je zal er vaak minstens 5.000 euro voor moeten betalen en vanaf daar kan de aanschafprijs flink verschillen. Zo worden er volledig gerestaureerde exemplaren aangeboden voor meer dan 40.000 euro. Al met al hangt de prijs enorm af van de staat van de auto en de kilometers die erin zijn gereden.