




















Skoda Scala 1.0 TSI Sport Business Automaat
201973.305 km
De Skoda Scala is een compacte hatchback van Skoda die sinds 2019 verkrijgbaar is. De Scala blijft trouw aan de merkwaarden van Skoda, maar is gehuld in een hip en verfrissend jasje. Dit betekent dat je bovengemiddeld veel ruimte en voorzieningen krijgt tegen een scherpe prijs, maar dankzij een moderne binnen- en buitenkant niet het gevoel krijgt in een ‘goedkopere’ auto te rijden. De Skoda Scala heeft vijf deuren (incl. kofferklep), biedt ruimte aan evenzoveel personen en is leverbaar met verschillende soorten motoren.
Wie op zoek is naar een auto in het C-segment en voor het eerst plaatsneemt in een Skoda Scala zal verrast worden door de hoeveelheid ruimte. Het is een karakteristiek die veelvuldig terugkeert in de modellen van Skoda en de Scala is op dit gebied geen uitzondering. De Scala is gebaseerd op hetzelfde platform waarop auto’s als de Volkswagen Polo en Seat Ibiza worden gebouwd, maar is aanzienlijk groter en ruimer van binnen. Sterker: de Scala overtreft op dit gebied zelfs de Volkswagen Golf. De Scala komt tussen de compacte Skoda Fabia en de grotere Skoda Actavia te staan. In vergelijking met zijn rivalen is de Skoda Scala een meester van ruimte: qua been- en hoofdruimte zullen de maximaal vijf inzittenden niets te klagen hebben. De kofferruimte is met bijna 470 liter het beste in zijn klasse. De Skoda Scala is de opvolger van de Skoda Rapid Spaceback en introduceert een nieuwe designtaal voor het merk. Dit maakt de auto stoerder en daarmee aantrekkelijker. Het interieur ondergaat dezelfde behandeling: hier zijn meer moderne en hoogwaardige trekken te vinden. Dit alles gaat gepaard met een ruim aanbod in motoren. De Scala is bovendien een zeer veilige auto: de Skoda krijgt van testinstituut Euro NCAP vijf sterren uitgereikt.
Als je een Skoda Scala wil kopen, heb je verschillende mogelijkheden. Allereerst zijn er een aantal motoren waaruit je kunt kiezen: het gaat enkel om benzine-uitvoeringen. Het basismodel is de 95 pk sterke 1.0 liter benzine, daarboven staat dezelfde benzinemotor, maar dan met 110 pk. Er is ook een 1.5 liter benzine met 150 pk, welke wat minder zuinig en duurzaam rijdt. Ook was er een 116 pk sterke benzineversie, al is deze sinds 2020 niet meer verkrijgbaar omdat deze niet voldeed aan de Euro 6d-norm. Er zijn zelfs uitvoeringen van de Skoda Scala uitgebracht die rijden op diesel en aardgas, maar deze worden niet verkocht in Nederland, al zijn ze tweedehands wellicht wel verkrijgbaar. Daarnaast zijn er vijf uitrustingniveau’s: het basismodel is de Active, dan volgen de Ambition en Style, terwijl helemaal bovenaan de ladder de Sport Business en Business Edition staan. Dit zijn de best uitgeruste varianten van de Scala. De Skoda is er tenslotte standaard met een handgeschakelde versnellingsbak, maar kan optioneel ook een automatische versnellingsbak krijgen.
Op papier zijn er weinig redenen waarom je geen Skoda Scala zou willen kopen. De Scala is een van de ruimste en best uitgeruste modellen in zijn klasse en ziet er ook nog eens aangenaam uit. Daarnaast is de auto (afhankelijk van het jaar) scherp geprijsd en is hij niet te duur in onderhoud, wat erg fijn is voor de portemonnee. Prijzen van de Scala beginnen nieuw rond de 20.000 euro, maar als occasion is hij al voor minder verkrijgbaar. Hoewel de betrouwbaarheid van Skoda’s doorgaans op peil is, doe je er goed aan om bij tweedehands modellen de techniek te controleren door het onderhoudsboekje te bekijken, zodat je weet wat er wel en niet aan de auto is gedaan. Is de Scala niet luxe genoeg voor je, dan zul je naar een alternatief moeten kijken, zoals de Audi A3, Volkswagen Golf, de Mercedes-Benz A-Klasse of de Mazda 3.