Skoda Scala

Vanuit de verte lijkt de Skoda Scala op een stationwagen, maar het is toch echt een hatchback. Zoals het een auto van dit merk betaamt, biedt hij ruimte, comfort en een behoudend design voor een redelijke prijs.

Bekijk 271 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Skoda Scala heeft een grote kofferbak.
  • PluspuntAlle zitplaatsen zijn geschikt voor lange volwassenen.
  • PluspuntDe verhouding tussen prijs en kwaliteit is uitstekend.
  • MinpuntVoor sportief ingestelde chauffeurs valt er weinig lol te beleven.
  • MinpuntHier en daar maakt het interieur nog een goedkope indruk.
  • MinpuntEr bestaat geen hybride of elektrische versie.

Skoda Scala op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Een Skoda Scala is comfortabel. Oneffenheden in het wegdek merk je nauwelijks. De besturing voelt licht, maar niet bijzonder precies. In snel genomen bochten helt deze auto iets over. Sommige concurrenten bieden meer sportieve beleving, al is het alleen maar omdat deze beschikbaar zijn met krachtiger motoren. Desalniettemin voldoet het rijgedrag van de Scala in veel opzichten voor een grote groep mensen die niet het onderste uit de kan hoeft.
  • Verbruik: Het verbruik van een Skoda Scala is netjes voor een auto die alleen op fossiele brandstof rijdt. Er is echter geen hybride of elektrische versie beschikbaar, waardoor hij voor veel milieubewuste automobilisten minder interessant is.
  • Uitrusting en comfort: Het interieurdesign van de Skoda Scala is ergonomisch verantwoord en overzichtelijk. Hier en daar vind je hard plastic, maar opgemerkt mag worden dat dit in veel mindere mate is dan in voorgaande modellen. De stoelen geven veel steun en bieden ook tijdens lange ritten comfort. De uitrusting kan zeer compleet zijn, onder andere met panoramadak, stoelverwarming, navigatie, parkeersensoren, Apple Carplay, Android Auto en lichtmetalen velgen.
  • Betrouwbaarheid: De Skoda Scala scoort op betrouwbaarheid beter dan de meeste Europese auto’s, maar minder goed dan de concurrentie uit Zuid-Korea en Japan. Kleine storingen komen incidenteel voor, maar laten zich meestal vlug verhelpen tegen geringe kosten.
  • Kosten: Skoda staat erom bekend dat het niet te dure auto’s maakt en de Scala is op dat vlak geen uitzondering. Ook de terugkerende kosten voor wegenbelasting en onderhoud zijn overzichtelijk.
De Skoda Scala is een prima auto voor een goede prijs. Als je niet hoeft op te vallen en geen behoefte hebt aan bovengemiddelde snelheid of luxe, biedt hij alles wat je nodig hebt.
Harry
Automotive expert
Skoda Scala (2019 tot heden)

Skoda Scala (2019 tot heden)

Een Skoda Scala is groter dan een Skoda Fabia, maar kleiner dan een Skoda Octavia. Het is de opvolger van de Skoda Rapid. De lengte is 437 centimeter en de bagageruimte heeft een inhoud van 467 liter, hetgeen echt groot is voor een auto in deze prijscategorie. In 2019 is de nieuwprijs van het instapmodel €19.000, terwijl voor het topmodel €31.000 wordt gevraagd.

Een Skoda Scala heeft altijd een conventionele benzinemotor met een inhoud van 1,0- of 1.5-liter. In het eerste geval ligt het vermogen tussen 95 en 115 paardenkrachten. In het tweede geval krijg je de beschikking over 150 paardenkrachten, die de auto in iets meer dan acht seconden van 0 naar 100 kilometer per uur kunnen laten versnellen. Tegenwoordig is deze Skoda Scala 1.5 TSI enkel nog als occasion verkrijgbaar, want sinds de update uit 2024 is hij niet meer verkrijgbaar.

Een Skoda Scala uit 2024 of later heeft smallere koplampen en smallere achterlichten dan oudere modellen. Daarbij heeft hij per definitie een 1.0 TSI motor met een vermogen van 95 of 115 paardenkrachten. Je merkt het verschil tussen die twee als je vanuit stilstand accelereert naar honderd kilometer per uur: het scheelt een seconde. Nieuwprijzen liggen tussen €27.000 en €36.000.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • wikipedia.org
  • whatcar.com
  • carwow.co.uk

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op