
Skoda Kamiq
Van alle SUV’s van Skoda is de Skoda Kamiq de kleinste. Binnenin merk je daar weinig van, want de ruimte voor passagiers en bagage is voldoende voor vier volwassenen. Daarbij zit je hoog genoeg om het echte SUV-gevoel te krijgen.
Bekijk 455 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Skoda Kamiq is in tal van opzichten een praktische auto.
- De bouw is degelijk met een hoog afwerkingsniveau.
- Een ruimere compacte SUV vind je niet snel.
- De Skoda Kamiq oogt ietwat anoniem.
- De besturing is vaag.
- Het spiegeltje in de zonneklep heeft geen lampje.
Skoda Kamiq op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Skoda Kamiq is een ideale auto als je voor comfort en praktische inzetbaarheid gaat. Als je een sportieve rijstijl hebt, kun je beter even verder kijken. De besturing voelt namelijk wat vaag en de comfortabele vering maakt dat je niet echt contact met het wegdek voelt. De aandrijving is adequaat. Je komt goed mee met het dagelijks verkeer, maar voor een verrassende versnelling schiet deze auto te kort.
- Verbruik: De Skoda Kamiq is niet verkrijgbaar met een hybride of elektrische aandrijving. De benzinemotor die erin zit verbruikt relatief weinig brandstof.
- Uitrusting en comfort: Van oudsher is Skoda een no-nonsense merk dat niet groots uitpakt met krachtige motoren, spetterend design of buitensporige luxe. Dat is merkbaar in de Kamiq. Het interieur is overzichtelijk en in ergonomisch opzicht bijzonder doordacht. De afwerking is keurig. Alle denkbare opties zijn leverbaar. Standaard krijg je een paraplu in het portier en een krabber in de benzineklep. In functioneel opzicht valt er niets op deze auto af te dingen.
- Betrouwbaarheid: De Skoda Kamiq staat te boek als een betrouwbare auto. De bouw is degelijk en robuust. Storingen komen incidenteel voor, maar laten zich doorgaans snel en eenvoudig verhelpen.
- Kosten: De Skoda Kamiq kost nieuw minder dan de meeste concurrerende modellen uit Duitsland. Het is een compacte SUV en daardoor is de maandelijkse bijdrage voor de wegenbelasting relatief overzichtelijk. Voor een andere (semi-) terreinwagen betaal je in alle opzichten al snel meer.
Je zit hoog, de laadvloer is vlak en de achterbank biedt plaats genoeg voor twee grote volwassenen. Daarbij is de Skoda Kamiq een robuuste, nette auto. Wat wens je nog meer?
Automotive expert

Skoda Kamiq (2019 tot 2024)
De Skoda Kamiq is bij zijn introductie de kleinste van alle SUV’s van Skoda. Met zijn lengte van 424 centimeter is hij weliswaar twee centimeter groter dan de Skoda Yeti, maar die is sinds 2017 niet meer in productie. Grotere modellen zijn de Skoda Karoq en de Skoda Kodiaq. Voor een elektrische aandrijving moet je bij de Skoda Enyaq of de Skoda Elroq zijn. De Kamiq is de enige SUV van Skoda die niet leverbaar is met vierwielaandrijving.
Een Skoda Kamiq uit 2024 of ouder heeft een benzinemotor met een inhoud van 1,0- of 1,5- liter, die 95, 110, 116 of 150 paardenkrachten levert. Nieuwprijzen liggen tussen €23.000 en €35.000. Het snelste model is de Skoda Kamiq 1.5 TSI Greentech die in 8,3 seconden van nul tot honderd kilometer per uur kan accelereren. De topsnelheid is 213 kilometer per uur.
Andere modellen van Skoda

Skoda Kamiq (2024 tot heden)
Sinds de update van 2024 is de Skoda Kamiq alleen nog leverbaar met een 1.0 TSI motor met een vermogen van 115 paardenkrachten.
Je moet echt goed kijken om de uiterlijke verschillen met de vorige editie te kunnen onderscheiden. Als je rijdt merk je wel duidelijk dat er iets veranderd is, onder andere dankzij nieuwe rij-assistentiesystemen en een verbeterd digitaal dashboard.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- wikipedia.org
- whatcar.com
- wealer.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op