SEAT Arona

Je telt als volumemerk niet mee als je niet in elk segment een SUV hebt. Dus kwam SEAT op de proppen met de Arona, een SUV in het B-segment. Is dit een goede keuze? Lees hier meer over de SEAT Arona.

Bekijk 661 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe kleinste SUV van SEAT rijdt heel volwassen.
  • PluspuntOndanks de compacte buitenmaten is het interieur aangenaam ruim.
  • PluspuntHet infotainment is mooi en werkt snel.
  • MinpuntHet mag allemaal wat meer uitgesproken en frivool.
  • MinpuntWie de auto wil aankleden, kan snel duur uitkomen.
  • MinpuntTen opzichte van zijn merkgenoten mag hij dynamischer.

SEAT Arona op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De SEAT Arona rijdt gemoedelijk en neutraal, waarmee hij minder scherp en dynamisch is dan bijvoorbeeld een Leon of Ibiza. In zijn segment overtuigt hij echter met zijn onderstel en aandrijflijn.
  • Verbruik: In zijn klasse zit de Arona aan de zuinige kant van het spectrum.
  • Uitrusting en comfort: In de basis is de auto prima uitgerust, maar minder rijk aangekleed dan veel concurrenten. Opties kunnen de prijs snel opdrijven.
  • Betrouwbaarheid: De Volkswagen-techniek heeft laten zien betrouwbaar te zijn, hoewel vroege exemplaren last kunnen hebben van kleine kinderziektes.
  • Kosten: De aanschafprijs van een SEAT Arona is aan de hoge kant. Je kunt daarom ook naar bijvoorbeeld een Leon kijken als je een SEAT zoekt.
Het is niet eenvoudig om je in het B-SUV-segment staande te houden, maar het lukt de SEAT Arona goed. Dat heeft de auto vooral te danken aan zijn fijne aandrijflijn, goede binnenruimte en volwassen rijgedrag.
Marek
Automotive expert
SEAT Arona (2017-2021)

SEAT Arona (2017-2021)

In het zwaarbevochten B-SUV-segment opent SEAT in 2017 met de Arona de aanval op de concurrentie. De compacte SUV leunt technisch sterk op bestseller Ibiza. De auto is wat minder uitgesproken dan andere telgen uit de Spaanse stal, maar overtuigt door zijn prettige rijgedrag en goede kwaliteit. Ook blijkt de kleinste SUV van het merk vanbinnen verrassend ruim en scoort hij goed op het gebied van veiligheid. Het mag duidelijk zijn: SEAT biedt met de Arona een interessant totaalpakket.

Wie zijn SEAT Arona op benzine wil rijden, heeft aanvankelijk keuze uit 3 smaken: 2 1.0-liter TSI-motoren met 95 en 115 pk en een 150 pk sterke 1.5 TSI. De 115 pk sterke 1.0 wordt later vervangen door een 110 pk sterk exemplaar. Dieselaars hebben de keuze uit een 1.6 TDI met 95 of 115 pk. Alle motoren behalve de 95 pk sterke TSI zijn optioneel verkrijgbaar met een automaat. Overigens schakelt de handgeschakelde zesbak fijn.

SEAT Arona (2021-nu)

SEAT Arona (2021-nu)

In 2021 krijgt de SEAT Arona een facelift die de auto meer uitstraling geeft. De nieuwe neus en het ingrijpend verbeterde dashboard trekken de aandacht. De dieselmotoren ruimen, net als bij bijna elk ander merk, het veld. Ook het aanbod van benzinemotoren wordt uitgekleed. Er is alleen nog een 1.0-liter TSI-motor met 95 of 110 pk. De variant met 110 pk wordt in 2024 vervangen door een exemplaar met 115 pk. In het interieur valt op dat de kwaliteit van de gebruikte materialen met sprongen vooruit is gegaan. Op deze manier kan de SEAT Arona weer even mee.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • SEAT.nl
  • wikipedia.org

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op