Mazda CX-3

De Mazda CX-3 is de kleinste telg van Mazda’s SUV-familie. Het model deelt veel techniek met de Mazda 2 en valt onder de CX-30 en CX-5. Het model valt op vanwege zijn vlotte uiterlijk en relatief grote, maar toch efficiënte motoren. Bovendien staat de CX-3 bekend als een van de beter rijdende en sturende auto’s van zijn segment.

Bekijk 401 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntBetrouwbare motoren
  • PluspuntPrettig rijgedrag
  • PluspuntCompacte buitenmaten
  • PluspuntOok met vierwielaandrijving
  • MinpuntKrap interieur
  • MinpuntGeen hybride uitvoeringen
  • MinpuntBagageruimte houdt niet over
  • MinpuntOnderstel pre-facelift is vrij hard

De Mazda CX-3 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Als kleine crossover is de CX-3 er vooral om je van A naar B te brengen. Zinderende prestaties moet je dus elders zoeken. Met vermogens van 105 tot 150 pk doet de auto het prima, maar niet meer dan dat.
  • Verbruik: Ondanks zijn relatief grote motoren is de CX-3 prettig zuinig. Het gemiddelde verbruik van de benzineversies ligt rond de 1 op 15. De diesel laat zelfs 1 op 25 noteren.
  • Uitrusting en comfort: Ondanks enkele updates verraadt het interieur van de CX-3 dat het model al uit 2015 stamt. Je zult geen grote touchscreens vinden. In plaats daarvan heb je een kleiner exemplaar dat je bedient met een heuse knop. Modellen van vóór 2020 zijn bovendien vrij hard afgeveerd. Voor alle CX-3’s geldt dat de binnenruimte vrij beperkt is. Langere mensen hebben er niet veel te zoeken.
  • Betrouwbaarheid: De CX-3 profiteert van de typisch Japanse betrouwbaarheid waar Mazda naam mee heeft gemaakt. Helaas ging dat niet zonder slag of stoot, want er waren enkele terugroepacties nodig. Geen van deze was echter serieus. Bij regulier onderhoud heb je weinig te omkijken naar de kleine crossover.
  • Kosten: Vroege exemplaren van de Mazda CX-3 kun je al vinden voor minder dan € 10.000. Het facelift-model kost minimaal € 5.000 meer. Vanwege de betrouwbare techniek en het lage verbruik liggen de vaste lasten prettig laag.
De Mazda CX-3 is perfect als je een kleine, zuinige auto zoekt, maar toch die fijne hoge zit wil hebben. Met een model van na 2020 haal je een prettige metgezel in huis. Op stap gaan met het hele gezin is echter af te raden.
Dylan
Automotive expert
Mazda CX-3 (2015 - 2022)

Mazda CX-3 (2015 - 2022)

De CX-3 was – heel toepasselijk – pas de derde SUV van Mazda. Het model werd neergezet als de hogere en iets ruimere versie van de Mazda 2 en het kleinere broertje van de CX-5. De binnenruimte bleef beperkt, maar de comfortabele hogere zit en de overzichtelijke zitpositie maakten van de CX-3 toch een aantrekkelijke optie. Bovendien had Mazda ervoor gezorgd dat de bestuurder zich verbonden voelde met de auto, iets dat niet vanzelfsprekend was in het segment van compacte crossovers en SUV’s.

Onder de kap vond je – voor de tijd – opvallend grote 2,0-liter benzinemotoren met 120 tot 150 pk. Tot 2020 was er ook een 1,5- of 1,8-liter dieselmotor met 105 of 115 pk. Schakelen kon met een prettig werkende handgeschakelde zesbak of een sequentiële zestraps automaat. Zelfs vierwielaandrijving was leverbaar.

De CX-3 werd in 2018 en 2020 opgefrist. Die laatste update was belangrijk, omdat het tot dat punt vrij harde onderstel soepeler en comfortabeler gemaakt werd. In december 2021 haalde Mazda het model van de Europese markt. De iets grotere CX-30 nam het stokje over. Nieuwprijzen voor de Mazda CX-3 lagen tussen de € 23.100 en € 36.900.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • mazda.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op