
Suzuki S-Cross
Bij een auto als de Suzuki S-Cross kun je je afvragen of het een vijfdeurs SUV of een stationwagen is. De carrosserievorm van deze middelgrote auto zit er namelijk precies tussen in. Dat maakt hem behalve stoer ook praktisch.
Bekijk 558 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De verhouding tussen prijs en kwaliteit is bij de Suzuki S-Cross gunstig.
- Met deze auto kun je prima een caravan trekken.
- De standaarduitrusting is opvallend compleet.
- De Suzuki S-Cross heeft een comfortabele vering die niet iedereen prettig vindt.
- Het harde plastic in het interieur maakt geen chique indruk.
- Met het optionele panoramadak hebben passagiers achterin weinig hoofdruimte.
Suzuki S-Cross op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Een Suzuki S-Cross koop je niet om zo snel mogelijk bij het stoplicht weg te komen. Accelereren gaat namelijk niet bijzonder snel. Daarbij zijn de vering en de demping eerder gericht op comfort dan op sportiviteit. Voor dagelijks gebruik en op lange afstanden is dat best prettig. Daarbij is het een auto waarmee je goed een caravan kunt trekken, vooral als je kiest voor een exemplaar met vierwielaandrijving. In dat geval heb je ook gelijk een auto waarmee je buiten de verharde weg redelijk goed vooruit komt.
- Verbruik: De Suzuki S-Cross is een relatief licht model. Dit heeft als voordeel dat hij minder brandstof verbruikt dan vergelijkbare auto’s. Vooral sinds 2022 - met de introductie van de stekkerloze hybrides - scoort de S-Cross goed op dit punt. Helaas is hij echter niet verkrijgbaar met een stekker, hetgeen de schadelijke uitstoot nog verder zou terugdringen.
- Uitrusting en comfort: De standaarduitrusting van een Suzuki S-Cross is uitgebreid en die kun je dan ook nog aanvullen met allerlei extra opties. Als je dat doet, bedenk dan dat het panoramadak ten koste gaat van hoofdruimte voor passagiers achterin. De binnenruimte is opgetrokken uit hard materiaal dat er goedkoop uitziet. Op verschillende plekken bevinden zich handige opbergruimtes. De bagageruimte is redelijk groot, zeker vergeleken met die van de voorganger van de Suzuki S-Cross, de Suzuki SX4. Het nieuwe model is dan ook 4 decimeter langer. Onder de vijfde deur zit geen tildrempel. Met een neergeklapte achterbank ontstaat een vlakke laadvloer.
- Betrouwbaarheid: Ook de Suzuki S-Cross maakt de sterke reputatie die het Japanse merk heeft op het gebied van betrouwbaarheid volledig waar. Zelden of nooit gaat er iets kapot.
- Kosten: Een Suzuki S-Cross kost minder dan de meeste concurrerende modellen. Daarbij ben je ook relatief weinig geld kwijt aan wegenbelasting, onderhoud, reparatie en brandstof.
De Suzuki S-Cross biedt degelijkheid, ruimte, comfort en kracht tegen aanvaardbare kosten. De kans dat je spijt krijgt van de aanschaf van dit karakteristieke kwaliteitsproduct is bijzonder klein.
Automotive expert

Suzuki S-Cross (2013 tot 2022)
De allereerste Suzuki S-Cross wordt voluit Suzuki SX4 S-Cross genoemd. Deze naam staat ook vermeld op de vijfde deur. Dat is verwarrend, want het is echt een andere auto dan zijn voorganger. De verschillen zitten niet alleen in de omvang en in de vormgeving, maar ook in de aandrijving. Aanvankelijk is dat een 1,6-liter benzinemotor die 120 paardenkrachten kan leveren. De eveneens beschikbare dieselmotor heeft dezelfde inhoud en hetzelfde vermogen. Beide aandrijvingen zijn beschikbaar met vierwielaandrijving. Nieuwprijzen lagen tussen € 18.000 en € 35.000.
De modellen die tussen 2016 en 2022 uit de fabriek rolden kunnen beschikken over een 1,0-liter Boosterjet benzinemotor (112 pk), een 1,4-liter Boosterjet benzinemotor (140 pk) of een 1,4-liter Boosterjet Smart Hybrid (129 pk). Over de gehele linie geldt dat deze aandrijvingen schoner en sneller zijn dan hun voorgangers. De diesels zijn sinds 2016 uit het aanbod verdwenen.
Andere modellen van Suzuki

Suzuki S-Cross (2022 tot heden)
De tweede generatie is enkel verkrijgbaar met hybride aandrijvingen. Er zijn een 1,4-liter Boosterjet Smart Hybrid (129 pk) en een 1,5-liter full hybrid (115 pk).
Als je voor de eerste kiest kom je sneller uit de startblokken en verbruik je meer brandstof. Ook is je bagageruimte aanzienlijk groter, namelijk 430 liter tegen 293 liter. Nieuwprijzen van deze generatie liggen tussen € 30.000 en € 40.000.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- whatcar.com
- euroncap.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op