
Suzuki S-Cross review (2022+)
De tweede generatie van de Suzuki S-Cross ziet er stoerder uit dan zijn voorganger. Dat komt onder andere door de grotere grille en grote achterlichten. Dat uiterlijk sluit goed aan op het karakter van deze crossover, die ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar is. Je kan er prima een aanhanger of caravan mee trekken of mee rijden over een onverharde weg. En dankzij de grote bagageruimte kun je met deze veelzijdige auto bijvoorbeeld ook uitstekend wat tuinafval naar de milieustraat brengen. Tegelijkertijd is het een bijzonder functionele gezinsauto die op allerlei aspecten veel comfort biedt.
Bekijk 379 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Suzuki S-Cross biedt voor zijn prijsklasse veel bagageruimte.
- De verhouding tussen prijs en kwaliteit is uitstekend.
- Weinig auto’s zijn zo betrouwbaar als deze Suzuki.
- Het multimediasysteem behoort niet tot de snelsten in de markt.
- De dashboardindeling is voor de tweede generatie hetzelfde als bij de eerste.
- De Suzuki S-Cross is geen stille auto.

Modeleigenschappen Suzuki S-Cross (2022+)
Suzuki blinkt uit in de fabricage van compacte auto’s die niet veel brandstof verbruiken en uitermate betrouwbaar zijn. Binnen dat aanbod houdt de Suzuki S-Cross een beetje het midden tussen een Suzuki Swift en een Suzuki Vitara; hij heeft namelijk zowel het speelse karakter van de eerstgenoemde auto als de ietwat ruige eigenschappen van de laatstgenoemde. Van het drietal is hij met zijn lengte van 4,30 meter verreweg de grootste. Toch is hij precies even groot als de eerste generatie van de Suzuki S-Cross. Technisch verschilt hij daar overigens ook weinig van, behalve als het gaat om de elektronica.
Prestaties Suzuki S-Cross (2022+)
De Suzuki S-Cross van de tweede generatie is verkrijgbaar met een hybride aandrijving die energie opslaat tijdens het remmen en het uitrollen. Omdat de auto relatief licht is, resulteert dit in een gunstig brandstofverbruik. Als je kiest voor een model met vierwielaandrijving verbruik je iets meer brandstof. De Suzuki S-Cross is niet verkrijgbaar met een aandrijving die werkt op diesel of alleen elektriciteit. De beschikbare benzine-hybrides presteren goed in het dagelijkse verkeer, maar blinken niet uit als het gaat om hoge snelheden of indrukwekkende versnellingen.

Rijgedrag Suzuki S-Cross (2022+)
Een handgeschakelde versnellingsbak in een Suzuki S-Cross werkt licht en soepel. De optioneel verkrijgbare automatische versnellingsbak reageert adequaat. Wie nog sneller wil schakelen kan gebruik maken van de flippers achter het stuur. Ook de besturing werkt licht en precies. De vering en de schokdempers bieden genoeg comfort om het alle gezinsleden naar de zin te maken. Het geluid van de banden, de wind en de motor is goed hoorbaar in het interieur, vooral bij hoge snelheden en als de motor een hoog toerental draait. Erg is dat niet, want het past een beetje bij het type auto.
Comfort Suzuki S-Cross (2022+)
Bestuurders die al in de eerste generatie van de Suzuki S-Cross hebben gereden, raken snel gewend in deze tweede generatie; de veranderingen op het dashboard zijn namelijk zeer beperkt. Het grootste verschil is dat het scherm van het infotainmentsysteem iets hoger is gepositioneerd. Daardoor komt het beter in zicht en wordt de bediening nog iets eenvoudiger. Met de grote hoeveelheid fysieke knoppen en het harde plastic oogt het geheel wat gedateerd, maar dat is een voordeel voor iedereen die houdt van een overzichtelijke traditionele werkplek. De stoelen geven goede steun en de laadruimte laat zich praktisch indelen.
Uitrusting Suzuki S-Cross (2022+)
De uitrustingsniveaus van de tweede generatie van de Suzuki S-Cross heten Comfort, Select en Style. Ze zijn bijzonder compleet en bieden onder andere de mogelijkheid om de auto uit te rusten met stoelverwarming, adaptieve cruisecontrol, achteruitrijcamera, Apple Carplay, Android Auto, rijstrookassistentie en tal van andere veiligheidssystemen. Het vernieuwde infotainmentsysteem is uitgebreider dan het vorige, werkt intuïtief en biedt alle functies die je mag verwachten. Snel is het echter niet. Ook een panoramadak behoort tot de mogelijkheden, maar daardoor wordt het plafond wel vijf centimeter lager en dat is niet prettig voor lange achterpassagiers.

Betrouwbaarheid Suzuki S-Cross (2022+)
Een nieuwe Suzuki S-Cross van de tweede generatie wordt geleverd met zes jaar garantie. De kans dat er in die zes jaar storingen optreden is verwaarloosbaar, want net als alle Suzuki’s staat de S-Cross te boek als bijzonder betrouwbaar. Het enige dat je eigenlijk hoeft te doen om verzekerd te zijn van een probleemloze rijervaring is te zorgen voor regelmatig onderhoud. Let daarom bij interessante Suzuki S-Cross occasions altijd op de volledigheid van de onderhoudshistorie. Dat is bij jonge tweedehands exemplaren vooral interessant voor het doorlopen van de garantie.
Kosten Suzuki S-Cross (2022+)
De prijs is een belangrijke kwaliteit van de Suzuki S-Cross. Weinig auto’s van dit formaat bieden zoveel voor zo weinig, vooral als je in je afweging meeneemt dat ook de kosten voor brandstof, wegenbelasting en reparatie en onderhoud relatief beperkt zijn. Denk je dat je elders een vergelijkbare auto van een ander merk voor een betere prijs ziet? Vergeet dan niet ook de uitrusting te vergelijken. De kans is groot dat je dan uiteindelijk met de Suzuki toch voordeliger uit bent.

AutoTrack oordeel Suzuki S-Cross (2022+)
Er valt best wat te mopperen over de Suzuki S-Cross. Denk bijvoorbeeld aan het geluidsniveau tijdens het rijden of de kwaliteit van de materialen in het interieur. Maar als je je bedenkt dat deze minpunten het gevolg zijn van bewuste ontwerpkeuzes om de prijs laag te houden, kun je niet anders dan concluderen dat de ingenieurs van Suzuki bijzonder goed in hun opzet zijn geslaagd. Ze hebben namelijk een betrouwbare ruime auto ontwikkeld tegen een bijzonder concurrerende prijs. Bovendien is het ook nog een hele leuke auto om lekker in te rijden. Een toppertje dus!
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





