Suzuki Vitara

De degelijk gebouwde Suzuki Vitara heeft talloze kwaliteiten. De belangrijkste is dat deze compacte vijfdeurs SUV meer dan zijn concurrenten nog lijkt op een terreinwagen; hij is hoog, stoer, heeft grote ramen en kan echt off road.

Bekijk 840 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Suzuki Vitara is buitengewoon betrouwbaar.
  • PluspuntMet deze auto kan je goed een caravan trekken.
  • PluspuntDe verhouding tussen prijs en kwaliteit is uitstekend.
  • MinpuntHet interieur van de Suzuki Vitara oogt goedkoop.
  • MinpuntBij hoge snelheden is het rumoerig in deze SUV.
  • MinpuntGrote volwassenen hebben achterin niet veel beenruimte.

Suzuki Vitara op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De besturing en de versnellingen van de Suzuki Vitara werken licht en soepel. Veel mensen vinden dat prettig, maar sportieve rijders voelen liever op de juiste momenten een beetje weerstand. Oneffenheden in het wegdek kunnen hard doorkomen. Desondanks laat het complete rijgedrag van deze auto zich omschrijven als prettig en comfortabel. Bij hogere snelheden maakt de naar verhouding lichte motor aardig wat geluid en dat is in het interieur goed te horen. De Vitara komt goed mee in het dagelijkse verkeer zonder een echte strepentrekker te zijn. Als je je Vitara wilt laten presteren kun je het beste een vierwielaangedreven exemplaar aanschaffen. Deze laat het grootste deel van de concurrentie namelijk ver achter zich op onverhard terrein.
  • Verbruik: De Suzuki Vitara is een SUV en dat type auto verbruikt nou eenmaal meer brandstof, tenzij hij volledig elektrisch kan rijden. Dit model is echter niet verkrijgbaar met stekker. Door zijn beperkte gewicht en kleine motor gaat hij nog altijd relatief spaarzaam om met brandstof.
  • Uitrusting en comfort: Het is mogelijk om een Suzuki Vitara zonder infotainment scherm te kopen. In dat geval heb je een voordelige uitvoering. Vaak kom je die echter niet tegen, want over het algemeen geldt dat deze auto rijk is uitgerust, vooral met veiligheidssystemen. De zitruimte is prima. Stuur en stoel zijn goed instelbaar. Doordat het een compacte SUV is, kan de beenruimte achterin tekort schieten. Wil je een panoramadak? Houd er dan rekening mee dat die invreet op de hoofdruimte en dat kan met name voor volwassenen achterin een probleem zijn.
  • Betrouwbaarheid: De Suzuki Vitara staat bekend als een probleemloze auto, mits hij zijn onderhoudsbeurten krijgt. Slijtage is nou eenmaal onvermijdelijk.
  • Kosten:.Het lichte gewicht van de carrosserie, de kleine motor en het overzichtelijke plastic interieur bieden meerdere voordelen. Een hele belangrijke daarvan is dat de prijs van de Suzuki Vitara heel overzichtelijk blijft. Over de hele linie geldt dat de verhouding tussen prijs en kwaliteit uitstekend is, ook als je aspecten onderhoud, afschrijving en brandstofverbruik in je financiële afweging meeneemt.
De Suzuki Vitara is een uitgekiend kwaliteitsproduct. Daarbij is het een auto met karakter en een praktische insteek. Misschien is het wel een van de allerbeste compacte SUV’s die je kunt kopen.
Harry
Automotive expert
Suzuki Vitara (2015 - heden)

Suzuki Vitara (2015 - heden)

De oudste Suzuki Vitara komt uit de jaren tachtig. Vintage exemplaren kunnen twee of drie deuren hebben. Aan het einde van de vorige eeuw werd het model groter. Daarom kreeg het de naam Suzuki Grand Vitara. Na verloop van tijd bleken concurrerende merken winst te kunnen maken met de bouw van compacte SUV’s. Dat kon Suzuki natuurlijk niet op zich laten zitten. Vandaar dat de Vitara in 2015 een comeback beleefde. Verrassend genoeg was hij niet alleen verkrijgbaar als vierwielaangedreven terreinauto met een 1,0- tot 1,6-liter enzinemotor, maar ook als 1,6-liter diesel en ook met alleen voorwielaandrijving.

De vermogens van de verschillende aandrijvingen liggen tussen de 120 en 140 paardenkrachten. Latere modellen hebben overwegend kleinere motoren die minder brandstof verbruiken. In 2018 leidde dat onder andere tot de Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet met een vermogen van 112 paardenkrachten. De eerste hybride verscheen in 2020. Diesels zijn dan al twee jaar uit het aanbod geschrapt. Nieuwprijzen lagen in deze periode tussen € 21.000 en € 38.000.

Sinds 2024 staan er alleen nog stekkerloze hybrides in de showroom. De eerste optie is een mild hybrid die in totaal 129 paardenkrachten kan leveren. Het alternatief is een full hybrid die korte stukken volledig elektrisch kan rijden. Deze heeft een vermogen van 115 paardenkrachten. Nieuwprijzen liggen tussen € 29.000 en € 38.000.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • whatcar.com
  • euroncap.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op