
















Suzuki Jimny 1.3 JX 4WD
1999105.021 km
De Suzuki Jimny is een zeer compacte offroader en wordt in de volksmond ook wel een ‘jeepje’ genoemd. In 2018 werd de huidige (vierde) generatie van het model onthuld, herkenbaar aan z’n hoekige retro-ontwerp. Net als de oudere exemplaren is dit een echte liefhebbersauto, waarover je hier alles leest wat je moet weten.
Met z’n lage prijs heeft de Suzuki Jimny altijd bekend gestaan als een auto waarmee iedereen door woest terrein kan rijden. Zo werd de eerste generatie van het model al in 1970 uitgebracht, gevolgd door een tweede in 1981. Deze versies zijn nu echte klassiekers en behoorlijk zeldzaam. In Nederland kom je vooral Suzuki’s Jimny tegen van de derde generatie, die even voor het jaar 2000 hier op de markt kwam en tot en met 2017 is geproduceerd. Van de veel nieuwere vierde generatie zijn er nog maar weinig geleverd.
Als je een Jimny wilt kopen, moet je wel rekening houden met een behoorlijk ouderwetse auto. Zowel oudere als nieuwere modellen zijn voorzien van een ladderchassis en starre assen, waardoor het rijgedrag op verharde openbare wegen erg ruw, stuiterig, lawaaiig en oncomfortabel overkomt. Bovendien is deze Suzuki behoorlijk krap en kun je de achterbank beter beschouwen als een bescheiden bagageruimte. Deze auto is duidelijk gemaakt voor ruw terrein, waar de Jimny zich als een vis in het water voelt. Met dank aan de vierwielaandrijving kan dit model vrijwel elke bult of modderpoel aan, wat zich vertaalt in een uniek soort rijplezier.
Heel veel diversiteit zit er niet in de specificaties van de Suzuki Jimny, in elk geval wat betreft het moderne model. Er is alleen een 1.5 benzinemotor met 102 pk, die alle vier de wielen aandrijft via een handbak met vijf versnellingen. Diverse elektronische hulpsystemen helpen met rijden in ruw, onverharde terrein en standaard beschikt de auto over onder meer airco en cruisecontrol.
In oudere modellen zit iets meer variatie. De veelvoorkomende derde generatie van de Jimny is vooral geleverd met een 1.3 benzinemotor, met een vermogen tussen de 80 en 85 pk afhankelijk van het bouwjaar. Zeldzaam is de 1.5 diesel met 65 tot 86 pk. De viertrapsautomaat maakt de auto nog trager en valt af te raden. De uitrusting is vaak erg basaal, al zijn veel exemplaren voorzien van accessoires door enthousiaste eigenaars. Let wel goed op zaken als roest en slijtage aan het onderstel (bij veel gebruik in ruw terrein) en het risico op lekkage bij een open dak.
Dankzij de combinatie van compactheid en een solide aandrijflijn is de Suzuki Jimny eigenlijk uniek. Praktischere, maar ook minder charmante alternatieven vind je in de Daihatsu Terios of Dacia Duster 4x4. Of een slagje groter, met de Suzuki Vitara.