Suzuki Swift

In ons land kennen we de Suzuki Swift al sinds 1983. In zijn segment heeft deze auto altijd een minder grote rol gespeeld dan zijn veelal Europese concurrenten, en ook bij de opmars van Koreaanse merken als Kia en Hyundai bleef deze kleine ‘Soes’ achter. Dat is jammer, want de Swift is een ontzettend fijn rijdende auto met een nette uitrusting en hoge betrouwbaarheid. En dat alles voor een zeer aangename prijs. Een goede keuze in zijn segment, dus.

Bekijk 1.227 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntOngekend betrouwbaar
  • PluspuntPrettig, enigszins sportief rijgedrag
  • PluspuntAangenaam ruim interieur
  • MinpuntNieuwste versie mist charme voorgangers
  • MinpuntGeen nieuwe sportieve uitvoeringen
  • MinpuntGevoelig voor harde zijwind

Suzuki Swift op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De laatste Swift is zeker geen strepentrekker, maar is lekker lichtvoetig. In diverse oudere generaties vind je nog sportuitvoeringen die wat meer pit hebben. Het rijgedrag is enigszins sportief. Harde zijwind kan de Swift parten spelen.
  • Verbruik: De handgeschakelde uitvoeringen van de laatste generatie zijn de zuinigste in hun soort, dus dat zit wel snor. Ook de overige Swifts scoren een zeer net verbruik.
  • Uitrusting en comfort: In de basisuitvoering heb je al onder andere een multimediasysteem, airco, parkeersensoren en verschillende veiligheidssystemen. Er zijn ook rijker uitgeruste varianten met zaken als climate control en stoelverwarming.
  • Betrouwbaarheid: Suzuki heeft een naam hoog te houden als het gaat om betrouwbaarheid en daar doet ook de Swift aan mee.
  • Kosten: Dit totaalpakket mag mee voor een lagere prijs dan je bij de concurrent vindt. Tel daar het lichte gewicht en het lage verbruik bij op, en je kunt de Swift gerust een ronduit verstandige keuze noemen.
Guitig design, goede bouwkwaliteit en speels weggedrag: de Suzuki Swift is op papier een ijzersterke auto. Jammer dat er in de laatste generatie op het gebied van motoren niets te kiezen valt, al is er optioneel vierwielaandrijving.
Dylan
Automotive expert
Suzuki Swift (1983-heden)

Suzuki Swift (1983-heden)

Hoewel de Suzuki Swift al sinds 1983 meedraait in het segment van onder andere de Volkswagen Polo en Opel Corsa, zijn het vooral de modellen vanaf 2005 die we kennen. Tot die tijd was het een vrij anonieme auto. Duidelijk geïnspireerd door het silhouet van de nieuwe MINI Cooper werd in 2005 een geheel nieuw en ontzettend leuk ogende hatchback ontwikkeld door Suzuki die – net als zijn inspiratiebron – ook nog eens behoorlijk prettig stuurde. Hij kwam er als drie- en vijfdeurs en voor de liefhebber was er, net als in enkele voorgaande generaties, een sportieve uitvoering.

De generaties die volgden, borduurden uiterlijk iedere keer duidelijk voort op deze nieuwe designrichting. In 2017 koos Suzuki voor een meer ingrijpend ander uiterlijk voor de Swift, hoewel ook deze nog steeds onmiskenbaar Swift was. Sinds deze generatie is het bovendien gedaan met de driedeurs en zijn diverse hybrides leverbaar – al dan niet met automaat of vierwielaandrijving.

Suzuki Swift AOL (2024-heden)

Suzuki Swift AOL (2024-heden)

De nieuwste Suzuki Swift heeft een wat vreemd, druk design dat minder charmant oogt dan dat van zijn voorgangers. Toch is het duidelijk de opvolger van de Swift die van 2017 tot 2024 geleverd werd. Ook jammer: er staat geen sportieve variant meer in de prijslijst. Vanaf 2024 is de Swift altijd een mild-hybrid met een bescheiden, maar zeer zuinige motor. Wat heet: geen handgeschakelde benzineauto is zuiniger. Bovendien kun je nog steeds desgewenst vierwielaandrijving krijgen – een absoluut unicum in dit segment.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • wikipedia.org
  • suzuki.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op