














Suzuki Swift 1.0 GA
19958.929 km
Hoewel hij de laatste jaren weer enorm populair is, bestaat de Suzuki Swift al langer dan je wellicht denkt. De eerste generatie van de compacte Japanse auto kwam namelijk al in 1983 op de markt, als concurrent voor modellen zoals de Volkswagen Polo, de Nissan Micra en de Seat Ibiza. Inmiddels bestaan er vijf verschillende generaties, waarbij het tweede type van 1989 tot 2003 in verschillende vormen in productie bleef. De modellen met bouwjaren van na 2003 zijn echter het populairst in Nederland. Een Swift is een prettig soort compacte auto en dit is handig om te weten voordat je er eentje koopt.
Afgezien van de sportieve GTi-versie en de aparte cabriolet was de Swift uit de jaren 90 van de vorige eeuw vooral een redelijk ruime, maar ook wat simpele en goedkope auto die het moest hebben van zijn lage aanschafprijs en goede betrouwbaarheid. Des te verfrissender was het model dat in 2003 op de markt kwam. Met een aantrekkelijk vormgegeven buitenkant (waarmee hij wel wat weg heeft van de Mini Cooper), een vrij modern interieur en hele leuke rijeigenschappen maakte de Swift een duidelijke comeback. De modellen die je tussen 2003 en 2010 nieuw kon kopen rijden over het algemeen wat sportiever dan de meeste concurrenten, met een stevig onderstel, directe besturing en een strak schakelende versnellingsbak.
Helaas blinken de ‘standaard’ motoren niet uit wat hun prestaties betreft: de 1.3 en 1.5 benzinemotoren zijn zuinig maar niet snel, net als de beschikbare 1,3-liter dieselmotor. Wie een (iets) snellere auto wil, kan kiezen voor de Swift Sport met 125 pk. Deze versie is door Suzuki alleen met drie deuren geleverd, terwijl de andere motoren ook in een vijfdeurs variant te vinden zijn. Beide versies zijn trouwens niet zo ruim als sommige concurrenten, met name de achterbak is aan de krappe kant. Van 2006 tot 2013 maakte Suzuki bovendien de SX4, een hogere en ruimere variant met een stoerdere uitstraling – die technisch overigens weer identiek is aan de Fiat Sedici. Zowel de SX4 als de Swift bestaan trouwens ook met vierwielaandrijving, te herkennen aan de toevoeging ‘4Grip’.
In 2010 volgde de vierde generatie, die qua uiterlijk een duidelijke evolutie vormt van de vorige Swift maar in alle richtingen iets groter is. De achterbank en achterbak bieden meer ruimte dan voorheen, terwijl het onderstel van deze serie iets meer comfort biedt. Desondanks blijft het gewicht van de Swift lager dan dat van veel concurrenten: hij weegt iets meer dan 1.000 kilo en dat scheelt duidelijk in het brandstofverbruik en de wegenbelasting. Het motorenaanbod van dit type is ronduit overzichtelijk: een diesel levert Suzuki niet meer en op benzinegebied kun je alleen kiezen uit een 1.2 benzinemotor met 94 paardenkrachten of voor een sterkere 1.6 met in de Swift Sport die nu 136 pk levert. Ook ditmaal bestaat er zowel een versie met drie als met vijf portieren.
De vijfde Swift uit de geschiedenis zag in 2017 het levenslicht: ditmaal levert Suzuki de auto alleen maar met vijf portieren, terwijl de grotere SX-4 door het leven gaat als S-Cross. Wel is er meer keuze aan motoren en versies: de lijst begint bij de 1.2 met 90 pk die ook als extra zuinige ‘Smart Hybrid’ leverbaar is, maar voor het eerst staan er ook motoren met een turbo op de prijslijst. Deze heten ‘Boosterjet’ en vallen op door betere prestaties, zeker in de sterkste 1.4-versie met 129 pk die sinds 2018 ook de nieuwe Swift Sport aandrijft. De minder sterke 1.0 Boosterjet verdween begin 2020 uit de prijslijsten, maar is de aanbeveling in gebruikte exemplaren zeker waard.