Suzuki Ignis

In een compacte hatchback als de Suzuki Ignis beweeg je snel door de stad. Een parkeerplaats is snel gevonden. Vandaar dat veel mensen hem dagelijks gebruiken voor tochtjes naar school, de supermarkt, het zwembad en yogales.

Bekijk 524 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntEen Suzuki Ignis zit degelijk in elkaar en is zeer betrouwbaar.
  • PluspuntDe vormgeving is onderscheidend met name van de tweede generatie.
  • PluspuntVoor een compacte auto is hij best ruim.
  • MinpuntHet interieur kan een goedkope indruk maken.
  • MinpuntDe rijeigenschappen zijn niet bijzonder verfijnd.
  • MinpuntOp de snelweg kan de Suzuki Ignis behoorlijk wat lawaai maken.

Suzuki Ignis op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Suzuki Ignis is een compacte auto met een kleine motor. Dat heeft voor- en nadelen. Om met dat laatste te beginnen; tijdens het rijden kun je soms wat heen en weer geschud worden. Ook is er sprake van enig overhellen in de bochten. De besturing werkt soepel, maar ook een beetje gevoelloos. De meeste modellen kunnen niet snel accelereren. Als het gaspedaal diep wordt ingetrapt produceert de motor flink wat geluid. Het is allemaal niet erg, zolang je maar geen hoge eisen stelt en niet als eerste boven op een heuvel met haarspeldbochten wil zijn.
  • Verbruik: Het grote voordeel van een lichte auto met een kleine motor is het bescheiden brandstofverbruik. Op dit vlak is de Suzuki Ignis echt onderscheidend.
  • Uitrusting en comfort: Oude modellen kunnen een basale inrichting hebben. Nieuwere modellen bieden in dat opzicht veel meer extra’s. Het interieur is ruim genoeg, ook voor 4 volwassenen. Andere compacte hatchbacks leggen het op dit vlak meestal af ten opzichte van de Ignis. Het materiaal waaruit de binnenruimte is opgetrokken laat zich makkelijk reinigen en is stootvast. Het design is pretentieloos en vooral gericht op functionaliteit. Als de achterbank wordt neergeklapt, ontstaat er geen vlakke laadvloer.
  • Betrouwbaarheid: Een Suzuki Ignis heeft zelden of nooit technische storingen. Let desondanks bij eventuele aanschaf goed op de volledigheid van de onderhoudshistorie. Dat is voor iedere auto belangrijk.
  • Kosten: Boven op het gunstige brandstofverbruik heeft het lage gewicht van een Suzuki Ignis nog een belangrijk voordeel en dat is dat de bijdrage voor de wegenbelasting eveneens overzichtelijk is. Over het algemeen geldt dat je met deze auto voor aanschaf en onderhoud zelden te veel betaalt.
Het eigenzinnige karakter van de Suzuki Ignis maakt hem niet alleen onderscheidend, maar ook praktisch in stedelijk verkeer. Voor veel liefhebbers biedt de Ignis dagelijks betrouwbaar vervoer met een funfactor.
Harry
Automotive expert
Suzuki Ignis (2001 tot 2006)

Suzuki Ignis (2001 tot 2006)

De eerste generatie van de Suzuki Ignis is een no-nonsense hatchback met 3 of 5 deuren. Beide versies zijn 362 centimeter lang. De hoog geplaatste achterlichten en de stoere verbredingen aan de onderkant maken hem tot een speelse verschijning.

Vanuit de verte lijkt hij een beetje op een MPV of SUV. Geen wonder dus dat er ook exemplaren bestaan met vierwielaandrijving of een extra sterke motor. Doorgaans heeft hij echter een benzinemotor met een inhoud van 1,3-liter die 94 paardenkrachten levert. De 1,3-liter diesels zijn zeldzaam. De 1,5-liter met 99 pk was leverbaar met vierwielaandrijving. Nieuwprijzen lagen tussen € 12.000 en € 18.000.

Suzuki Ignis (2016 tot 2024)

Suzuki Ignis (2016 tot 2024)

De tweede generatie van Suzuki Ignis oogt met zijn retro-stijlelementen nog eigenzinniger dan de eerste. Ook laat hij zich in tegenstelling tot zijn voorganger op verschillende manieren configureren. Bluetooth, Apple Carplay, Android Auto, een achteruitrijcamera en navigatie behoren tot de mogelijkheden. Het budget-karakter is daarmee volkomen verdwenen. Ook nu is de Ignis weer verkrijgbaar met vierwielaandrijving. De sport-editie is verdwenen. Hetzelfde geldt voor de versie met 3 deuren.

Aanvankelijk heeft deze generatie een benzinemotor met een inhoud van 1,2-liter, die goed is voor 90 paardenkrachten. Sinds 2020 is ieder exemplaar een stekkerloze hybride die nog spaarzamer met brandstof omgaat. Nieuwprijzen lagen tussen € 15.000 en € 28.000. Deze hybrides vormen inmiddels al het merendeel van het occasionaanbod op AutoTrack.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • whatcar.com
  • euroncap.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op