











Suzuki Ignis 1.2 Select Smart Hybrid
202010.500 km
Suzuki staat goed bekend als het gaat om compacte stadsauto’s. Zoals de Ignis, een leuke auto die tot 2008 op de markt was. Sinds 2016 is er de nieuwe Ignis. Hipper, maar ook hoger geprijsd. Zoek je een occasion? Aan jou de keuze: een eerste generatie Ignis óf een tweedehands Suzuki Ignis uit bijvoorbeeld 2017, 2018 of 2019.
De Suzuki Ignis die in 2001 verscheen, was een mini-MPV: een hoge auto met veel binnenruimte. De auto is er als 3- of 5-deurs. Vanaf 2014 werd alleen de 5-deurs versie nog verkocht. De Ignis kreeg een 1.3- of een 1.3-liter benzinemotor of een 1.3-diesel. De auto heeft een hoge zit en biedt een goed zicht. Voorin had je veel ruimte, op de achterbank is de ruimte voldoende. De bagageruimte lijkt klein, maar onder de laadvloer zijn handige vakken. Daardoor heb je bijna 200 liter bagageruimte en daarin kun je prima de weekboodschappen kwijt. De Ignis had standaard onder meer bestuurders- en passagiersairbag, elektrische zijruiten voor en stuurbekrachtiging. De luxere versie kreeg onder meer airco, navigatie, stoelverwarming en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De hoogte van de auto ging wel wat ten koste van het rijgedrag. De eerste generatie Ignis werd gemaakt tot 2008.
In 2016 introduceerde Suzuki de volledig nieuwe Ignis. Een stadsauto met een rechtlijnig, hoekig design dat opvalt. Suzuki noemt het een compacte crossover. De auto staat hoger op de wielen, wat zorgt voor een stoere uitstraling. Suzuki mikt op jonge lifestylers, maar ook op 55-plussers. Dat laatste heeft te maken met de hogere zit. De nieuwe Ignis was tot 2019 leverbaar met een 1.2 liter 4-liter benzinemotor, zonder of mét smart hybrid. Sinds medio 2019 levert Suzuki alle handgeschakelde modellen met smart hybride. Dit systeem slaat de energie die vrijkomt bij het remmen op in een accu en geeft de energie vrij bij het accelereren. Dit maakt de auto nog wat zuiniger. WhatCar riep de Ignis in 2019 tot zuinigste benzineauto. De Ignis met automaat heeft geen smart hybrid. Het gaat om een geautomatiseerde handbak die niet zo lekker schakelt. Ook leverbaar is vierwielaandrijving.
Door het goede onderstel ligt deze Ignis behoorlijk goed op de weg. Het stuurgedrag is heel direct. Binnenin heb je voorin veel ruimte, ook als je langer bent. Achterin is de hoofdruimte ietsje minder royaal. De 267 liter bagageruimte is goed voor twee kleinere koffers óf een grote koffer. De luxere uitvoering heeft een verschuifbare achterbank, voor 16 centimeter meer beenruimte óf 100 liter extra bagageruimte. Deze versie heeft twee gordels en is dus een vierzitter. Liever een vijfzitter? Kies dan de standaardversie. De Ignis heeft een touchscreen waarmee alles bedient.
De basisversie van de Suziki Ignis behaalde drie sterren in de Euro-NCAP crashtest. Je kunt daarom beter kiezen voor een Ignis met veiligheidssystemen zoals rem-assistentie, lane assistant en adaptive cruise control. Daarmee scoorde de auto de volle vijf sterren. Kies je voor het multimediasysteem, dan krijg je daarbij ook een achteruitrijcamera.