
Suzuki Celerio
Een Suzuki Celerio is een compacte vijfdeurs hatchback zonder fratsen. Snelheid of luxe biedt hij niet, maar wel degelijkheid en een gunstig brandstofverbruik. Zijn kwaliteiten blijken met name binnen de bebouwde kom.
Bekijk 155 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Voor een compacte Suzuki is de Celerio opvallend ruim.
- Dit is een van de betrouwbaarste auto’s die je kunt kopen.
- Het brandstofverbruik is gunstig.
- Er bestaat slechts een beperkt aantal uitvoeringen van de Suzuki Celerio.
- De indeling van de laadruimte is niet optimaal.
- Besturing en vering laten te wensen over.
Suzuki Celerio op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Het schakelen en sturen gaat licht in een Suzuki Celerio. Veel contact met de auto voel je niet. De vering en de demping hebben een neiging tot deinen. Het kost enige tijd om de auto vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur te krijgen. Voor inhaalacties op de snelweg is terugschakelen noodzakelijk. In de stad merk je van dat alles weinig. Daar is deze auto vlug en wendbaar. Bovendien is een parkeerplek snel gevonden.
- Verbruik: Het lichte gewicht en de kleine motor maken dat het brandstofverbruik gunstig is. Met een liter benzine rijd je al snel 20 kilometer.
- Uitrusting en comfort: De achterbank biedt genoeg ruimte voor twee volwassenen van gemiddelde lengte. Als deze naar beneden wordt geklapt ontstaat er geen vlakke laadvloer. Bovendien is er sprake van een tildrempel onder de vijfde deur. Dat is niet erg als je een paar kleine boodschappen doet of naar de sportschool gaat, maar wel vervelend als je een doos van een woonwarenhuis naar binnen wilt schuiven. De harde plastics geven het interieur een goedkope uitstraling. Er bestaan modellen met een karige inrichting, maar deze vormen een minderheid in het occasionaanbod op AutoTrack.
- Betrouwbaarheid: Suzuki staat te boek als een buitengewoon betrouwbaar merk. Incidenteel komt de Celerio niet uit de startonderbreking, maar dat laat zich doorgaans met enkel wat telefonische hulp van de pechhulpdienst ter plekke oplossen.
- Kosten: De aanschafprijs van een Suzuki Celerio is gunstig. Ook terugkerende kosten als wegenbelasting, onderhoud en brandstof zijn bijzonder gunstig. Als je goedkoop en probleemloos wilt rijden, is de Suzuki Celerio een verstandige keuze.
De Suzuki Celerio is een uitgekiend gebruiksvoorwerp met een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit. Zijn opzet is functioneel en voor veel bezitters is dat precies wat hij moet zijn.
Automotive expert

Suzuki Celerio (2015 - 2021)
Bij zijn verschijning in 2015 is de Suzuki Celerio de opvolger van de Suzuki Alto. Dat zijn grote schoenen om op te vullen, want deze ultra compacte auto was bijzonder populair. Het belangrijkste verschil zit hem in de lengte; de Celerio meet 360 centimeter en daarmee is hij een decimeter langer. Tegelijkertijd verdwijnt ook de Suzuki Splash, een model met een lengte van 378 centimeter.
Het is niet moeilijk om de juiste Suzuki Celerio te kiezen, want hier geldt het principe one size fits all. Of je nou wil of niet, je krijgt 5 deuren en een benzinemotor met een inhoud van 1,0-liter, goed voor 68 paardenkrachten. Dit gebrek aan variatie drukt de prijs. Voor Nederland betekende dat een nieuw exemplaar tussen € 10.000 en € 14.000 kostte. Als de Celerio in 2021 uit het aanbod verdwijnt is de Suzuki Ignis het kleinste model van dit Japanse merk. De lengte daarvan is 370 centimeter.
Ook op het gebied van kleur is het keuzepalet beperkt. Bijna ieder model is wit, grijs, zwart, blauw of rood.
Andere modellen van Suzuki
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- euroncap.com.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op