
Skoda Citigo
De Skoda Citigo is compact en wendbaar. Dat maakt hem ideaal voor korte ritjes door de bebouwde kom; een parkeerplek is snel gevonden en het brandstofverbruik blijft binnen de perken. Behalve de afmetingen zijn ook de kosten overzichtelijk.
Bekijk 183 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Een Skoda Citigo biedt meer binnenruimte dan je verwacht.
- De rijeigenschappen zijn voor een compacte auto uitstekend.
- De Skoda Citigo maakt gebruik van beproefde techniek.
- De aankleding van het interieur is bijzonder ingetogen.
- Het stuur laat zich alleen in de hoogte bijstellen.
- Bij hogere snelheden hoor je veel band- en windgeruis.
Skoda Citigo op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Voor een kleine auto rijdt de Skoda Citigo bijzonder prettig. Het geheel houdt keurig de balans tussen comfort en sportiviteit. Hij schakelt soepel en trekt tot 50 kilometer per uur redelijk op. Zodra je wilt versnellen naar 100 kilometer per uur heb je meer geduld nodig. De vraag is of dat erg is, want dit is echt een auto voor een stadse omgeving. Dat neemt overigens niet weg dat hij een solide bouw heeft, waardoor je je ook tijdens langere ritten veilig voelt in deze auto.
- Verbruik: De Skoda Citigo auto is klein en licht en hetzelfde geldt voor de motor die erin zit. Dat alles heeft een gunstig effect op het brandstofverbruik. De Skoda Citigo is overigens ook verkrijgbaar met een elektrische aandrijving.
- Uitrusting en comfort: Voor luxe en overdaad moet je echt een andere auto hebben dan de Skoda Citigo; aan de binnenkant van de portieren zie je hetzelfde gespoten metaal als aan de buitenkant en achterin heb je klapraampjes. Dit is een auto met een basale inrichting.
- Betrouwbaarheid: De techniek in de Skoda Citigo is hetzelfde als in de Volkswagen Up! en de Seat Mii en daar is niets mis mee. Specifieke problemen zijn er niet.
- Kosten: De degelijke bouw, de kleine motor, het compacte formaat en grote beschikbaarheid dragen allemaal bij aan de lage kosten voor deze auto; voor de aanschaf hoef je niet de hoofdprijs te betalen en de terugkerende kosten zijn bescheiden.
Met de Skoda Citigo ga je naar oma, het zwembad, de binnenstad, de supermarkt, school, muziekles en de sportclub. Zet deze auto op je shortlist als je op zoek bent naar betaalbare mobiliteit zonder fratsen.
Automotive expert

Skoda Citigo (2012 tot 2019)
De Skoda Citigo is een hatchback met een lengte van dik 3,5 meter. Daarmee is hij pakweg een halve meter korter dan een Skoda Fabia hatchback. Meestal heeft hij 5 deuren. De versies met 3 deuren zijn dun gezaaid en komen uit de jaren 2012 tot en met 2016.
De aandrijving van de vroegste modellen wordt altijd verzorgd door een benzinemotor met een inhoud van 1,0-liter. Het vermogen daarvan is 60 of 75 paardenkrachten. Nieuwprijzen variëren van €9.000 tot €15.000. Een aandrijving die werkt op aardgas is beschikbaar sinds 2013. Als je die tegenkomt heb je geluk, want hij staat zelden op AutoTrack. Ook onvindbaar zijn reguliere Citigo’s uit 2020. De reden is dat deze in dat jaar plaats moesten maken voor een model met elektrische aandrijving.
Andere modellen van Skoda

Skoda Citigo e-iV (2019-2020)
De elektrisch aangedreven Skoda Citigo heet voluit de Skoda Citigo-e-iV. In grote lijnen betreft het een identieke auto. Doordat de batterijen zich onder de bodemplaat bevinden is zelfs de ruimte voor bagage onveranderd.
De Citigo i-eV heeft geen groot beeldscherm; voor navigatie kun je je telefoon in een houder plaatsen en gebruik maken van een speciale app, Android Auto of Apple Carplay. De motor heeft een vermogen van circa tachtig paardenkrachten. Destijds betaalde je er nieuw zo’n €23.000 voor.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op