Skoda Rapid

De Skoda Rapid is op en top Skoda. Het Tsjechische merk bouwt namelijk al jaren ruime auto’s, waar je ondanks de degelijke bouw geen hoge prijs voor hoeft te betalen. Ook deze pretentieloze hatchback blinkt daar weer in uit.

Bekijk 83 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe bagageruimte van de Skoda Rapid is groot.
  • PluspuntJe krijgt veel auto voor een redelijk bedrag.
  • PluspuntNiemand kan zich storen aan de elegante vormgeving.
  • MinpuntDe vering en de demping zijn voor een Skoda best stug.
  • MinpuntDe Skoda Rapid is te smal voor drie volwassenen op de achterbank.
  • MinpuntHet interieur maakt door elementen van hard plastic een goedkope indruk.

Skoda Rapid op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Een Skoda Rapid koop je niet voor zijn sportieve prestaties. In de juiste uitvoering komt hij lekker mee in het dagelijkse verkeer, maar een snelle RS-versie is er niet. De vering en de demping zijn vrij stug, zeker voor een Skoda. De net iets grotere Skoda Octavia ligt steviger op de weg en biedt meer comfort. Maar goed, die auto kun je kopen als je veel op de weg en veeleisend bent. De Rapid is uitermate geschikt voor eigenaren die zelden grote afstanden afleggen en op zoek zijn naar voordelige mobiliteit zonder toeters en bellen.
  • Verbruik: Een Skoda Rapid is geen overdreven grote auto. Zwaar is hij ook niet. Bovendien zet hij geen topprestaties neer. Dat is allemaal te merken in het brandstofverbruik, dat alleszins redelijk is.
  • Uitrusting en comfort: Zoals de Skoda Rapid niet uitblinkt in zijn rijgedrag of prestaties, zo doet hij dat ook niet in het aantal beschikbare opties of in luxe. Het is ook in dat opzicht een echte no-nonsense auto.
  • Betrouwbaarheid: Er zijn wat problemen geweest met de distributieketting van de oudere TSI-motoren, maar die lijken verholpen na een terugroepactie. Kleine verstoringen in de elektronica komen af en toe voor, maar laten zich meestal eenvoudig en goedkoop verhelpen.
  • Kosten: Weinig hatchbacks van deze omvang zijn zo budgetvriendelijk als de Skoda Rapid. Dat geldt niet alleen voor de aanschaf, maar ook voor de wegenbelasting en het onderhoud.
De praktische Skoda Rapid ziet er goed uit en stelt nergens teleur. Als de Skoda Fabia te klein voor je is en de Skoda Octavia te groot, is dit de auto die je moet hebben.
Harry
Automotive expert
Skoda Rapid (2013 tot 2019)

Skoda Rapid (2013 tot 2019)

Een Skoda Rapid is een hatchback die verkrijgbaar is in twee varianten. De liftback is bijna twee decimeter langer dan de fastback en heeft de contouren van een sedan. De hatchback luistert naar de naam Spaceback en heeft een bagageruimte met een inhoud van 415 liter. Dat is 135 liter minder dan de liftback. Beide modellen zijn weliswaar langer dan de Skoda Fabia, maar ook smaller. Dat merk je zodra je met drie mensen achterin wilt zitten.

Er bestaat slechts een generatie van de Skoda Rapid. In eerste instantie is deze uitgerust met verschillende aandrijvingen. De benzinemotoren hebben vermogens van respectievelijk 85, 90, 105, 110, 122 en 125 paardenkrachten. De diesels zijn goed voor 90, 105 en 116 paardenkrachten. Nieuwprijzen lagen tussen €14.000 en €27.000.

Na de update van 2017 is het aantal verkrijgbare aandrijvingen voor een nieuwe Skoda Rapid minder. De twee benzineversies bieden vermogens van 95 en 110 paardenkrachten. De enig overgebleven dieselmotor is goed voor 90 paardenkrachten. De lange liftback is gelijk komen te vervallen. Wijzigingen betreffen de neus, lichtassistentie en het infotainmentsysteem. Nieuwprijzen lagen na 2017 tussen €20.000 en €25.000. De opvolger van de Skoda Rapid is de Skoda Scala.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • wikipedia.org
  • whatcar.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op