

Skoda Octavia
Zeeën van ruimte en beproefde techniek voor een zacht prijsje
De Skoda Octavia is de ruggengraat van Skoda. Sinds de introductie in 1997 heeft het model met sterke verkopen het merk tot een succes gemaakt. Het recept is altijd hetzelfde gebleven: beproefde Volkswagen techniek in een bijzonder ruime en zakelijke ja, met een scherpe prijs. Tegenwoordig is de Octavia – zeker als sedan – uniek op de markt. In een wereld vol crossovers is de auto een oude, vertrouwde – en toch zeer slimme – keuze.
Pluspunten
Minpunten
De Skoda Octavia op een rij
Prestaties en rijgedrag: De Skoda Octavia is een echte allemansvriend. Het model is door de jaren heen geleverd met uiteenlopende motoriseringen, van zuinige benzine- en dieselmotoren tot sportieve RS-modellen en plug-inhybrides. Er is dus voor elk wat wils.
Verbruik: Met dank aan de efficiënte TSI en TDI-techniek is de Octavia zeer zuinig te rijden. Een gemiddeld verbruik van 1 op 20 is – zeker voor de diesels – geen uitzondering. Bovendien is er de iV plug-inhybride met een officieel verbruik van 1 op 100. De krachtige RS-modellen zijn uiteraard minder zuinig.
Uitrusting en comfort: De Octavia is van huis uit een bescheiden, zakelijke auto. De techniek liep altijd iets achter op dat van zustermerk Volkswagen, maar toch is het model zeer compleet uit te rusten, zeker bij latere generaties. Daarbij is de Octavia altijd ruim en comfortabel, een ideale reisauto.
Betrouwbaarheid: Skoda kreeg traditiegetrouw iets oudere techniek die zich al bewezen had in Volkswagens en Audi’s. Dat betekende dat het met de betrouwbaarheid vrijwel altijd goed zat. Een belangrijke uitzondering is de eerste generatie TSI-motoren die in 2010 geïntroduceerd werd.
Kosten: De Octavia werd altijd voordeliger geprijsd dan zijn stalgenoten van Audi, Volkswagen en Seat. Daar kreeg je bovendien extra betrouwbare techniek en indrukwekkend veel ruimte voor terug. Met een latere TSI-motor of als plug-inhybride zijn de gebruikskosten bovendien relatief laag.

Skoda Octavia (2020 - heden)
Voor de vierde generatie van de Octavia brak Skoda met de traditie van het gebruik van iets oudere Volkswagen techniek. De auto was met een heads-up display, geavanceerde infotainment en actieve veiligheidssystemen namelijk helemaal up-to-date. Daarnaast werden nieuwe mild-hybrid en plug-inhybride aandrijflijnen geïntroduceerd, terwijl de diesels verdwenen.
Ook het recept van de snelle RS-versie werd veranderd. In plaats van alleen een turbo benzinemotoer kreeg het model een plug-inhybride aandrijflijn met 245 pk. De overige benzinemotoren hebben een inhoud van 1,0- tot 1,5-liter. In 2024 werd de Octavia opgefrist. Nieuwprijzen lopen uiteen van €28.940 tot €43.145.
Huidig aanbod


Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Sport Business|GARANTIE|AUTOMAAT|TREKHAAK|NAVI|AIRCO|

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Sportline Leder Navi Virtual Cockpit 18"

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition 150 PK NW MODEL I TREKHAAK I PANO I MATRIX I KEY-LESS I VIRTUA I ADAPTIVE CRUISE I CARPL

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Sport Business Edition

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Business, digitaal dashboard, leder, Apple ect.

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG CARPLAY | STEEL GREY

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition/ lage km/ zeer mooi!

Skoda Octavia (2013 - 2020)
In 2013 werd de Octavia opnieuw groter en ruimer. Bovendien werd het uiterlijk effectief strakgetrokken. Een facelift in 2017 deed volgens sommigen iets afbreuk aan de vloeiende lijnen van de eerste versie.
Onder de kap vond je dezelfde motoren als die van de gefaceifte tweede generatie, dit keer zonder kinderziektes. De benzine-opties liepen uiteen van 1,2- tot 2,0-liter. Voor dieselrijders was er de keuze uit een 1,6- of 2,0-liter. De RS-modellen werden nog krachitger, met 245 pk voor de benzine en 184 pk voor de diesel. Nieuwprijzen voor de derde generatie Octavia liepen uiteen van €19.890 tot €47.290.

Skoda Octavia (2004 - 2013)
De tweede generatie van de Octavia was groter, ruimer en strakker vormgegeven dan zijn voorganger. Opnieuw was de auto het goedkopere, ruimere en meer praktische alternatief voor de andere middenklasse modellen van de Volkswagen groep.Onder de kap bleef de techniek grotendeels hetzelfde.
De grote revolutie kwam bij de ingrijpende facelift van 2010, toen de TSI-motoren geïntroduceerd werden. De benzinemotoren hadden een inhoud van 1,2- tot 2,0-liter. Diesels waren er van 1,6- tot 2,0-liter. De Octavia RS kreeg een boost naar 200 pk, en was er ook als 170 pk sterke diesel. Nieuwprijzen liepen uiteen van €17.050 tot €42.270.

Skoda Octavia (1997 - 2004)
De originele Octavia was een mijlpaal voor Skoda. De auto was de eerste van een nieuwe generatie die zijn techniek deelde met moederbedrijf Volkswagen. Ondanks zijn grotere buitenmaten was de Octavia namelijk nauw verwant aan de Audi A3, Volkswagen Golf en Seat Leon.
De Octavia was er als vijfdeurs sedan met grote achterklep (‘liftback’) en ruime stationwagen. Onder de kap vond je benzinemotoren van 1,4- tot 2,0-liter of dieselmotoren van 1,9-liter. Vanaf de facelift in 2000 werd vierwielaandrijving leverbaar op de sterkere motoren. Topmodel was de RS met een 180 pk 1,8-liter turbomotor. Nieuwprijzen liepen uiteen van €14.020 tot €36.050.
Voer jouw postcode hieronder in en kijk welke auto's er bij jou in de buurt te koop staan.

AutoTrack-expert Dylan over de Skoda Octavia
“De Skoda Octavia is een echt no-nonsens ruimtewonder. De auto kent eigenlijk geen directe concurrentie in zijn klasse. Heb je een redelijk groot gezin of neem je graag veel bagage mee, dan heb je zeker in de Octavia Combi stationwagon een prettige metgezel. Bovendien het model in de meeste versies zuinig en voordelig in de aanschaf. Wat wil je nog meer?”
Vergelijkbare modellen Skoda Octavia




