Mazda 6

De Mazda 6 was decennialang een van de grote concurrenten van ruime gezinsauto’s als de Ford Mondeo, Opel Vectra en Volkswagen Passat. De Japanner onderscheidde zich van zijn vaak relatief saaie concurrentie met een sportief uiterlijk en prettige rijeigenschappen. Na drie generaties viel in 2024 echter het doek voor de traditionele middenklasser.

Bekijk 163 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntOnderscheidend uiterlijk
  • PluspuntSportiever dan concurrenten
  • PluspuntGrote, soepele motoren
  • PluspuntOok als snelle MPS
  • MinpuntGeen hybride uitvoeringen
  • MinpuntIetwat verouderd door lange levensduur generaties
  • MinpuntStoelen te kort voor langere inzittenden
  • MinpuntBuitenspiegels weigeren soms dienst bij inklappen

De Mazda 6 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Als forse middenklasser moet de Mazda 6 iedereen te vriend houden. Dat lukt met een breed motorenaanbod en dito prestaties aardig. Bovendien houdt het onderstel van de meest recente generatie een prettig midden tussen sportief en comfortabel. Wil je echt hard? Dan moet je op zoek naar een 6 MPS van de eerste generatie. Deze levert maar liefst 260 pk.
  • Verbruik: Mazda staat er bekend om met veel grotere motoren dan de concurrentie toch indrukwekkende verbruikscijfers te halen. Dat is bij de 6 niet anders. Met de benzineversies is gemiddeld 1 op 15 haalbaar. De krachtige diesels kruipen tegen de 1 op 17 aan.
  • Uitrusting en comfort: De laatste generatie van de Mazda 6 heeft meer dan 10 jaar meegedraaid, en dat merk je aan het niveau van uitrusting en voorzieningen. Een hypermodern infotainmentsysteem ga je er niet in vinden. Modellen van na de facelift hebben een comfortabeler onderstel, maar de korte zittingen kunnen het vinden van een goede zitpositie bemoeilijken.
  • Betrouwbaarheid: Zoals je van een Mazda mag verwachten zijn er geen grote problemen bekend bij de 6. Het enige terugkerende probleem van de laatste generatie is het klemmen van de buitenspiegels bij het inklappen. Dit is vaak met een busje smeermiddel weer opgelost.
  • Kosten: De eerste exemplaren van de Mazda 6 stammen alweer uit 2002, waardoor de prijzen bijzonder laag liggen. Zo kun je al voor een paar duizend euro een prima wagen bemachtigen. Modellen van de laatste generatie moeten minimaal 5.000 euro kosten. De piek ligt rond de € 45.000 voor een vers uitloopmodel van 2024.
De Mazda 6 is al sinds 2002 een interessant alternatief op de gevestigde orde van onder andere VW, Opel en Ford. Zoek je een ruime gezinsauto met een onderscheidend uiterlijk, maar ben je nog niet toe aan een hoger crossover? Dan is dit je auto.
Dylan
Automotive expert
Mazda 6 (2007 - 2012)

Mazda 6 (2007 - 2012)

Na het succes van de eerste generatie verscheen in 2007 een nieuwe Mazda 6. Het model groeide iets en kreeg een volwassen, maar toch speels uiterlijk mee. Opnieuw was er een sedan en een stationwagen met de naam SportBreak.

Op motorisch vlak veranderde er weinig ten opzichte van zijn voorganger. De benzinemotoren hadden een inhoud van 1,8- tot 2,5-liter en leverden 120 tot 170 pk. Dieselen kon met een 2,0 of 2,2-liter en 140 tot 185 pk. De razendsnelle MPS-versie kreeg geen opvolger. In 2010 werd een facelift doorgevoerd. Nieuwprijzen voor de derde generatie van de Mazda 6 lagen tussen de € 24.795 en € 40.940.

Mazda 6 (2012 - 2024)

Mazda 6 (2012 - 2024)

De derde en laatste versie van de Mazda 6 verscheen al in 2012. De auto kreeg een strakker en agressiever uiterlijk mee, maar was er nog steeds als traditionele sedan en SportBreak stationwagen. Ook helemaal nieuw waren de innovatieve SkyActiv-motoren, die ondanks een forse inhoud voldeden aan de steeds strenger wordende verbruiks- en emissie-eisen.

Die motoren waren er op benzine met een inhoud van 2,0- tot 2,5-liter en 145 tot 194 pk, of als diesel met 2,2-liter inhoud en 150 tot 184 pk. Een echte sportversie kwam er opnieuw niet, al kon je de 6 uitrusten met het sportieve GT-M pakket. De derde generatie bleef uiteindelijk 12 jaar in productie en werd in die tijd meerdere keren gefacelift. De meest ingrijpende wijziging kwam in 2017, toen een compleet nieuw interieur gemonteerd werd.

Vanwege de toenemende populariteit van crossovers en SUV’s als de Mazda CX-5 werd de 6 in 2024 van de markt gehaald. Met de volledig elektrische 6e heeft Mazda wel een spirituele opvolger neergezet. Nieuwprijzen voor de vierde en laatste generatie van de Mazda 6 liepen uiteen van € 29.190 tot € 61.250.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • mazda.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op