
Mazda 5
De Mazda 5 is een middelgrote MPV die plaats biedt aan 5 tot 7 personen. De 5 was de opvolger van de Premacy en was door zijn hoge bouw een ideale gezinswagen. Met name modellen van de latere bouwjaren vallen op in MPV-land door hun speelse uiterlijk. De Mazda 5 was een interessant alternatief voor auto’s als de Renault Grand Scénic, Ford Grand C-Max en Opel Zafira.
Bekijk 36 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Opvallend uiterlijk voor een MPV
- Zuinige dieselmotor tweede generatie
- Standaard elektrische schuifdeuren
- Veel binnenruimte
- Elektrische schuifdeuren werken alleen met handrem aangetrokken
- Middelste zitting achterbank vrij smal
- Afwerking en materiaalgebruik interieur is matig
- Kleine bagageruimte met alle 7 stoelen uitgeklapt
De Mazda 5 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Met 115 tot 150 pk heeft de Mazda 5 voldoende vermogen aan boord om mee te komen in het verkeer, maar niet veel meer dan dat. Voor een MPV stuurt de auto opvallend strak, maar kan hij tegelijkertijd goed omgaan met slechte wegen.
- Verbruik: De Mazda 5 is inmiddels een vrij verouderde auto. Je hoeft daarom geen extreem gunstige verbruikscijfers te verwachten. De benzinemodellen verbruiken gemiddeld zo’n 1 op 13. De 2,0-liter diesel schopt het tot 1 op 16,4. Een uitschieter in positieve zin is de 1,6-liter diesel van de tweede generatie, die bijna 1 op 20 doet.
- Uitrusting en comfort: Van een auto die zijn leven in 2005 begon hoef je geen hypermoderne snufjes te verwachten. De Mazda 5 was uit te rusten met zaken die we tegenwoordig als vanzelfsprekend zien, zoals airconditioning en elektrische ramen. Naar zaken als infotainment, Apple Carplay en andere connectiviteit zoek je tevergeefs.
- Betrouwbaarheid: De 5 is een echte Mazda, wat betekent dat je kunt rekenen op ijzersterke bouwkwaliteit en lage onderhoudskosten. Een uitzondering is de 1,6-liter dieselmotor. Deze is namelijk afkomstig van Peugeot en kent de nodige problemen, onder andere met de turbo.
- Kosten: Vanwege zijn relatief hoge leeftijd, aanzienlijk formaat en het feit dat de MPV ‘uit’ is kun je de Mazda 5 voor bijna lachwekkend lage bedragen aanschaffen. Zo is de eerste generatie er al voor minder dan 1.000 euro.
De Mazda 5 is eigenlijk een auto uit een vervlogen tijdperk, toen een gezinsauto nog echt een gezinsauto was. Het model biedt niet de populaire hoge zit, maar biedt meer ruimte en rijdt beter dan menig SUV.
Automotive expert

Mazda 5 (2005 - 2010)
Mazda betrad voor het eerst het segment van middelgrote MPV’s met de Premacy, een relatief saai gezinsbusje. De opvolger van deze auto was zo anders dat de Japanners het tijd vonden voor een nieuwe naam. Op de Europese markt ging het model daarom door het leven als Mazda 5. Net als zijn voorganger werd de 5 deels gebaseerd op de 3, maar werd hij op alle vlakken groter en ruimer. Bovendien werden er standaard elektrische schuifdeuren gemonteerd. Deze werkten echter alleen als de versnellingsbak in z’n vrij stond en de handrem aangetrokken was.
De 5 was relatief spannend gelijnd voor een gezinswagen met tot 7 zitplaatsen en stuurde ook opvallend goed. Onder de kap vond je benzinemotoren van 1,8- tot 2,0-liter met 115 of 145 pk. Dieselen kon met een 115 of 143 pk sterke 2,0-liter.
Als alle 7 stoelen overeind staan blijft er slechts 112 liter bagageruimte over, maar als je alles neerklapt kom je tot een enorme 1.700 liter. Zo kun je met de 5 niet alleen de kinderen bij school afzetten, maar ook tussen de middag die kast bij de meubelboer ophalen. In 2008 kreeg het model een opfrisbeurtje. Nieuwprijzen voor de eerste generatie van de Mazda 5 lagen tussen de € 23.995 en 36.040.
Andere modellen van Mazda

Mazda 5 (2010 - 2015)
De tweede generatie van de Mazda 5 kenmerkte zich door een grote grille, die de auto een forse glimlach gaf. Gecombineerd met sierlijke lijnen in de flanken maakt de 5 een speelse indruk, zeker voor een MPV. De auto was op alle vlakken groter dan zijn voorganger. Zo was de nieuwere 5 bijvoorbeeld bijna 10 centimeter langer.
De benzinemotoren waren één op één overgenomen van het eerdere model, maar hadden een kleine vermogensboost gekregen tot maximaal 150 pk. Nieuw was de 1,6-liter diesel met 115 pk, die de oudere 2,0-liter verving. Deze motor was zeer efficiënt, maar zijn Peugeot-dna maakte hem niet zo betrouwbaar als je van een Mazda zou verwachten.
Al na 5 jaar kwam er in Nederland een einde aan de verkoop van de Mazda 5. Het succes van de recent geïntroduceerde SUV’s en crossovers van het merk zorgde ervoor dat de middelgrote MPV overbodig geworden was. Nieuwprijzen voor de tweede en laatste generatie van de Mazda 5 liepen uiteen van € 25.490 tot € 35.890.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- mazda.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op