

































Mazda MX-30 All In Prijs | E-Skyactiv 145 Advantage |
20219.445 km
De Mazda MX-30 is de allereerste volledig elektrische auto van Mazda en werd onthuld in 2019. Het joviale karakter dat op te maken is uit het design van de MX-30 keert ook terug in de techniek. De Mazda MX-30 doet elektrisch rijden lekker op zijn eigen manier, om zo de verslechtering van het klimaat tegen te gaan. Hierom is de MX-30 voorzien van allerlei eigenaardigheden: de deuren van de vijfzitter slaan bijvoorbeeld open op een bijzondere manier en in het interieur is kurk en gerecycled materiaal terug te vinden. Deze EV zul je niet snel vergeten.
Waar de meeste autofabrikanten elektrische auto’s maken en het daarbij laten, zet Mazda zich harder in om klimaatverandering tegen te gaan. De Mazda MX-30 is hiervan het schoolvoorbeeld: de eerste volledig elektrische auto van het merk is buiten de milieuvriendelijke aandrijflijn om ook voorzien van allerlei duurzame materialen om de voetafdruk van het bedrijf te verkleinen. Mazda recyclet bijvoorbeeld al dertig jaar plastic en heeft in het interieur van de MX-30 mede daarom hergebruikte plastic flessen verwerkt. Ook is daar kurk terug te vinden, een product dat Mazda in haar begindagen verkocht. Het interieur is erg modern, chic en minimalistisch. Daarbij heeft de MX-30 een mooi en gestroomlijnd uiterlijk om de relatief kleine actieradius zoveel mogelijk te maximaliseren. De MX-30 heeft vijf zitplaatsen, maar vanwege het compacte formaat van de crossover is de ruimte op de achterbank beperkt en is de bagageruimte met ongeveer 350 liter gemiddeld voor het segment. De MX-30 krijgt vijf sterren van testinstituut Euro NCAP en is daarmee zeer veilig. De MX-30 kan gezien worden als de tegenhanger van de Mazda CX-30.
De Mazda MX-30 heeft dankzij een 35,5 kWh-accupakket en een 143 pk sterke elektromotor (de enige motoroptie) een actieradius van iets meer dan 200 kilometer. Dit is naar alle begrippen en standaarden aan de lage kant voor volledig elektrische auto’s: concurrenten van de MX-30, zoals de Hyundai Kona Electric en de Volkswagen ID.4 kunnen bijvoorbeeld aanzienlijk verder rijden dan de Mazda. Het Japanse automerk heeft echter een verklaring voor deze keuze: het merendeel van haar klanten rijdt doorgaans niet meer dan 50 kilometer per autorit. Mazda beargumenteert dat een grote accu juist slechter voor het milieu is dan het rijden van een benzine- of dieselauto, omdat bij de productie hiervan veel CO2 wordt opgewekt. Daarnaast is het gewicht van de MX-30 lager door de kleine accu, wat eveneens beter is voor het milieu. Bovendien is de MX-30 snel vol te laden: in ongeveer 5 uur kun je al over de volledige capaciteit beschikken. Bijkomend voordeel: het rijgedrag van de Mazda is verbluffend soepel en sportief wanneer nodig. Dit maakt het te allen tijde een zeer fijne auto om te besturen, ook voor de andere inzittenden.
Het grootste knelpunt bij het kopen van een Mazda MX-30 is de actieradius. Het rijbereik van de MX-30 is met iets meer dan 200 kilometer onder normale omstandigheden niet bijster groot. In feite is de actieradius vergelijkbaar met die van kleine elektrische stadsauto’s zoals de BMW i3 en Honda E. Hier kun je aanvankelijk van schrikken, maar je moet je afvragen of je wel zoveel rijbereik nodig hebt. Is dit wel echt te weinig? ‘Bijtanken’ is dankzij de vele oplaadpunten tegenwoordig niet zo’n probleem meer. Bovendien kun je de MX-30 snel opladen. Met een half uur laden zit je al op 80 procent van de batterij. In die zin is de Mazda MX-30 een goede tweede auto, die vooral gebruikt kan worden voor boodschappenritten, uitstapjes in de buurt of familiebezoeken. Als het gaat om kwaliteit hoef je de MX-30 in ieder geval niet te overzien: de bouwkwaliteit van de crossover is subliem en hij rijdt fantastisch. Ook de prijzen zijn scherp, afhankelijk van het aanschaf- en bouwjaar. De MX-30 kan al worden gekocht vanaf 32.000 euro, tweedehands staan ze uiteraard voor minder te koop. Ga je voor het topmodel, de rijkelijk uitgeruste Luxury-uitvoering, dan betaal je ongeveer 38.000 euro.