




















MG ZS EV Luxury
202116.000 km
De MG ZS is de modelnaam van een sportieve sedan die van 2001 tot en met 2005 werd gebouwd, én de benaming van een compacte crossover die sinds 2017 op de markt wordt gebracht. De beide auto’s hebben aanzienlijk afwijkende karakters en dat heeft een goede reden, want ze zijn ieder door een andere eigenaar van MG gemaakt. De sportieve sedan stamt uit de tijd dat MG nog in handen was van de MG Rover Group, terwijl de nieuwe MG ZS door het Chinese SAIC Motor is ontwikkeld.
De originele MG ZS komt in 2001 halsoverkop ter wereld nadat BMW besluit om het merk MG te dumpen. De ZS is gebaseerd op de Rover 45, waarmee deze dan ook technisch veel overeenkomsten vertoont. Maar duidelijk is dat de MG ZS de meer aantrekkelijke variant is geworden, vooral in de geweldige 180-uitvoering. Mede dankzij een stoerder uiterlijk, een krachtige V6-motor en een uitmuntende wegligging bouwt de ZS al gauw een flinke reputatie op, vooral bij de Britse pers. Het blijkt tevergeefs, want de ZS verdwijnt van het toneel wanneer MG in 2006 kopje onder gaat. Het merk wordt echter niet leven ingeblazen door het Chinese autoconcern SIAC Motor en in 2017 keert de MG ZS terug, alhoewel ditmaal als compacte crossover. De ZS is in verschillende landen verkrijgbaar met een aantal benzinemotoren, maar sinds het debuut van de ZS op de Nederlandse markt in 2019 is enkel de variant met de volledig elektrische aandrijflijn geleverd. MG positioneert zich als een speler in de competitieve EV-markt met scherpe prijzen.
De levensloop van de originele MG ZS mag met vier jaar dan erg kort zijn, de stijlvolle Britse sedan is toch eens gefacelift door het merk. In 2004 krijgt de ZS onder meer een nieuwe neus waarin andere koplampen zijn verwerkt en ook de achterkant van de ZS wordt aangepast. Daarnaast gaat ook het interieur op de schop. De MG ZS wordt in Nederland geleverd met twee benzinemotoren (de 120 en 180) en twee dieselmotoren (de 100 IDT en 115 IDT) geleverd. Het getal duidt hierbij op het aantal pk’s dat de motor produceert. Hieruit is dus op te maken dat de ZS 180 het zogeheten vlaggenschip van de reeks is. Dit klopt ook, want dit is de enige versie die geleverd wordt met een levenslustige V6-motor. In combinatie met de sportieve ophanging van de auto maakt de krachtbron van de ZS een ware stuurmansauto die vooral erg fijn rijdt op de zijwegen. Qua looks ziet de ZS 180 er ook het lekkerst uit: de MG is uitgerust met een stoere bodykit en fraaie lichtmetalen velgen waardoor hij goed voor de dag verschijnt. De MG ZS is tegenwoordig echter bijna niet meer te vinden.
Met de doorstart van MG onder het Chinese SAIC Motor wordt geprobeerd om het merk nieuw leven in te blazen, onder meer door elektrische auto’s op de markt te brengen. De ZS EV is de volledig elektrische variant van de compacte crossover die verkrijgbaar is in Nederland. In deze uitvoering beschikt de ZS EV over een 150 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Dankzij een accupakket van 44,5 kWh ligt de actieradius op ongeveer 335 kilometer, waarmee de MG een relatief aardig stuk kan rijden. Laad je hem thuis op, dan neemt dit zo’n 6 uur in beslag. Aan de snellader kun je al binnen een uur weer onderweg zijn. De MG ZS EV is een van de meer betaalbare elektrische auto’s van zijn tijd: de prijs van de auto begint afhankelijk van het aanschafjaar al onder de 30.000 euro. Gebruikt kun je de MG voor nog minder geld tegenkomen. Bovendien krijg je 7 jaar garantie op nieuwe auto’s.