
MG HS
De MG HS is een ideale gezinsauto. Deze vijfdeurs SUV met een plug-inhybride aandrijving biedt veel ruimte, comfort en veiligheid. De bouwkwaliteit is uitstekend.
Belangrijkste plus- en minpunten
- De verhouding tussen prijs en kwaliteit van de MG HS is bijzonder gunstig.
- Het elektrisch rijbereik is bijzonder competitief.
- Binnenin krijgt iedereen de ruimte die hij nodig heeft.
- Het infotainmentsysteem werkt niet optimaal.
- De beschikbare knoppen zijn enkel aan- en uitschakelaars.
- Design en afwerking van het interieur laten ruimte voor verbetering.
MG HS op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De besturing van de MG HS werkt licht en accuraat, terwijl de wegligging uitstekend is. Vering en demping zijn eerder comfortabel dan sportief. Het gevolg is dat de auto een lichte neiging tot overhellen in de bochten heeft. Schakelen en gas geven gaat soepel. De aandrijving is krachtig genoeg om een stevige versnelling te realiseren. Al met al valt er weinig af te dingen op het rijgedrag van deze auto. Alleen als je een sportieve rijstijl hebt, ga je je er in de bochten minder lekker in voelen.
- Verbruik: Hoeveel brandstof je gaat gebruiken in deze auto is sterk afhankelijk van de frequentie waarmee je de accu oplaadt. Het bereik op de elektromotor is ongeveer honderd kilometer en dat is voor de meeste mensen genoeg voor een dagje forensen. Als je dus iedere avond stekkert, sta je dus waarschijnlijk zelden bij de pomp.
- Uitrusting en comfort: Het interieur van de MG HS ziet er op het eerste gezicht netjes uit, maar wel een beetje conservatief. Standaard is hij rijk uitgerust. Volwassen passagiers achterin krijgen voldoende bewegingsvrijheid rond hoofd en knieën. Onder de vijfde deur bevindt zich geen tildrempel en de achterbank laat zich nagenoeg vlak leggen, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. Pas als je de auto vaker gebruikt, merk je dat het interieur niet helemaal perfect is. De minder zichtbare delen onder kniehoogte blijken bijvoorbeeld van hard plastic en het infotainmentsysteem werkt niet bijzonder intuïtief; soms moet je veel menu’s door om te bereiken wat je wilt. Met de knoppen onder het scherm kun je de airconditioning wel aan en uitzetten, maar niet inregelen.
- Betrouwbaarheid: De MG HS is een betrouwbare auto. Vertrouw je het niet helemaal? Weet dan dat je op een nieuw exemplaar zeven jaar of 150.000 kilometer garantie krijgt.
- Kosten: Probeer maar eens een SUV met plug-inhybride aandrijving te vinden die precies zoveel kwaliteit biedt voor hetzelfde geld. Dat is bijzonder moeilijk. In financieel opzicht is de MG HS daarom een bijzonder slimme keuze.
Als je overweegt om een hybride SUV met stekker te kopen, doe je er verstandig aan om de MG HS op je shortlist te zetten. Het kan zomaar de perfecte auto voor jou zijn.
Automotive expert

MG HS (2024 tot heden)
Met een lengte van 467 centimeter is de MG HS precies even lang als de elektrisch aangedreven MG Marvel R en een decimeter langer dan de MG EHS, De SUV die sinds 2020 in de showrooms staat. Heb je de EHS toevallig al goed bekeken? Laat je dat dan niet weerhouden om de HS te bekijken, want het nieuwe model streeft het oude in meerdere opzichten voorbij. Hij is niet alleen ruimer, maar ook fraaier aangekleed. Daarbij is de actieradius van de elektrische aandrijving groter.
Een MG HS heeft altijd een hybride aandrijving met totaal een maximum vermogen van 339 paardenkrachten. Ook de carrosserie is altijd hetzelfde. In principe betreft de enige keuze die je hoeft te maken het uitrustingsniveau: Comfort voor net geen € 40.000 of Luxury voor iets meer dan € 42.000. Voor € 650 extra krijg je er metallic lak bij. Vierwielaandrijving behoort niet tot de opties.
Andere modellen van MG
Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- whatcar.com
- euroncap.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op













