























Peugeot 3008 1.2 Pure TECH AUTOMAAT BLEU LEASE EXECUTIVE, LEDEREN INTERIEUR, NAVIGATIE, PDC, NL-AUTO NAP
2019130.138 km
Overweeg je een Peugeot 3008? Deze praktische, veelzijdige en trendy gezinsauto is tweedehands veelal te vinden voor een redelijke prijs. De 3008 was niet zomaar de auto van het jaar 2017. Hier vertellen we je alle belangrijke details over deze populaire middelgrote crossover uit Frankrijk.
In 2018 en 2019 behoorde de 3008 tot de best verkochte Peugeots van Nederland, maar het model bestaat al sinds 2009. Toen verscheen eerste generatie, die veel van zijn technische onderdelen deelde met de toenmalige 308. Dat model was op dat moment als ‘gewone’ vijfdeurs gezinsauto en als stationwagen (die Peugeot aanduidt als SW) leverbaar.
De 3008 is een zogenoemde crossover, ofwel een kruising tussen een lage familieauto en een hoger model. Die combinatie valt bij veel mensen in de smaak: aan de ene kant biedt de 3008 een prettig rijgedrag dat lijkt op dat van een lage auto, aan de andere kant zit je net wat hoger en profiteer je van een makkelijke instap. In 2013 paste Peugeot het opvallende uiterlijk van de eerste 3008 (dat niet bij iedereen in de smaak viel vanwege de uitgesproken neus en wat aparte verhoudingen) aan terwijl ook de techniek werd vernieuwd.
In 2016 zag de tweede – en huidige – generatie het levenslicht. Het uiterlijk werd een stuk stoerder en sindsdien noemt Peugeot de 3008 steevast een SUV. Dat staat voor ‘Sports Utility Vehicle’ en moet de auto een ruiger imago geven: alsof je er dwars mee door de jungle kunt. Wees gerust: onder zijn hoekige lijnenspel en stoere voorkomen zit nog altijd vooral een praktische, veelzijdige en prettig rijdende familieauto verstopt. Er bestaat trouwens ook een langere versie van dit model: die heet 5008 en biedt plaats aan maximaal zeven inzittenden.
Ondanks zijn bescheiden lengte van 4,45 meter is de Peugeot 3008 een praktische auto. In de bagageruimte van het huidige model past minimaal 520 liter, dat is netjes voor dit segment. De ruimte op de achterbank is voldoende voor drie personen van gemiddelde lengte, al raken lange mensen hun benen wat lastig kwijt. Voorin valt – naast het gebruik van mooie zachte materialen en een strakke, originele vormgeving – vooral het ‘cockpitgevoel’ op: het dashboard van een 3008 zit vrij dicht om de bestuurder heen waardoor alle bedieningsknoppen makkelijk te bereiken zijn. De kenmerkende iCockpit, waarbij Peugeot het tellerblok bóven een relatief klein stuur plaatst, is in het begin even wennen.
Peugeot levert de 3008 met diverse benzine- en dieselmotoren. Een elektrische versie bestaat niet. Bij de eerste generatie (tot 2016) moet je vooral opletten bij de 1.6 THP-benzinemotoren: deze zijn weliswaar aangenaam krachtig maar blijken ook bovengemiddeld gevoelig voor storingen. De distributieketting kan problemen opleveren en deze motoren verbruiken soms meer olie dan gemiddeld. Tussen 2013 en 2015 was de Hybrid4 leverbaar: dit is een hybride die een dieselmotor en een elektromotor combineert. Afgezien van de motorstoringen zijn er verder weinig terugkerende 3008-problemen bekend: de elektronische handrem kan soms dienst weigeren, maar daar blijft het meestal bij.
Bij de huidige 3008 kun je kiezen uit een lichte benzinemotor (de 1.2 Puretech) die met 130 pk voldoende vermogen levert, maar de sterkere 1.6 e-THP presteert soepeler. Liever een diesel? De nieuwste motor is de 1.5 BlueHDI (leverbaar sinds 2018) en die past prima bij deze 3008. Voor caravantrekkers is de 2.0 BlueHDI met 180 pk de beste keuze: die versie mag een geremde aanhanger van 2.000 kilo trekken. Vanaf het einde van 2019 is een semi-elektrische versie leverbaar: de tweede generatie Hybrid4 heeft een benzinemotor én een accupakket dat je met een stekker kunt opladen. Na zo’n laadbeurt kan je de eerste zestig kilometer elektrisch rijden.