

















Peugeot Bipper 1.3 HDi XT Profit verbruikt veel olie
2012178.207 km
De Peugeot Bipper is een kleine bestelauto die voor het eerst op de markt kwam in 2007. De Bipper is in het leven geroepen om het vervoeren van goederen eenvoudiger te maken in stedelijke omgevingen. De Bipper is dan ook compact en heeft maar een beperkte hoeveelheid aan bagageruimte, maar daar staat tegenover dat hij makkelijk vol te laden is en erg wendbaar en zuinig rijdt.
De Peugeot Bipper wordt geïntroduceerd in 2007. Het is een tijd wanneer de markt van bestelauto’s en bedrijfswagens een nieuw segment probeert uit te diepen. Het gaat om kleine bestelauto’s die gebaseerd worden op personenwagens. Het moederbedrijf van Peugeot, het Franse PSA, sluit de handen ineen met Fiat en het Turkse Tofaş om een reeks nieuwe voertuigen te bouwen, op basis van de fijn sturende Fiat Grande Punto. Het resultaat: naast de Bipper van Peugeot komen de nagenoeg identieke Citroën Nemo en Fiat Fiorino. De Bipper komt er door de jaren heen met drie motoren. Er is een 1.4 liter benzinemotor en bij de turbodieselmotoren heb je de keuze uit een 1.3 liter HDi of de latere en schonere 1.3 liter BlueHDi-variant. De Bipper wordt doorgaans geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten, maar een automaat is er ook. Vanwege zijn formaat is de Bipper ideaal voor in de stad of nauwe wegen. De draaicirkel bedraagt slechts 10 meter, waardoor inparkeren een fluitje van een cent is.
De Peugeot Bipper is er niet alleen als bestelauto, maar ook als kleine personenvervoerder. Dit model draagt de naam Bipper Tepee. Het verschil is duidelijk zichtbaar: waar de Bipper enkel ruiten heeft aan de voorzijde, heeft de Tepee-uitvoering deze ook aan de achterste helft van de auto. In de Bipper Tepee passen vijf personen en dus is er minder opbergruimte, al kan dit worden opgelost door de achterbank in zijn geheel uit de Peugeot te halen. Ook is de Tepee uitgerust met meer functies voor comfort. De Bipper als bestelauto is in dit opzicht wat kaal. Er zijn slechts twee zitplaatsen en buiten de cabine om is de Peugeot gewoon leeg, zodat er zoveel mogelijk ruimte is voor goederen. Het aantal deuren van de Bipper en Bipper Tepee is met vijf even groot, maar hetzelfde zijn ze niet. De bestelversie heeft één schuifdeur en asymmetrisch openslaande achterdeuren, terwijl de Tepee juist twee schuifdeuren aan weerskanten heeft en een omhoog klappende achterklep. De Bipper Tipee werd overigens maar vijf jaar gebouwd, van 2009 tot en met 2013.
De Peugeot Bipper is een erg fijne auto om te hebben, zowel omdat deze praktisch is en voor een bestelauto ook erg betaalbaar uit de bus komt. Maar vrij van kwalen is de Bipper, zoals elke andere auto op aarde, niet. Hoewel met name de dieselmotoren vrij duurbaar zijn, is het goed om bij gebruikte exemplaren een blik te werpen op de onderhoudshistorie. Weten wat je koopt is erg belangrijk, zeker aangezien bestelauto’s regelmatig hard worden aangepakt door hun eigenaren. De automatische versnellingsbak laat aan zich te wensen over en is gevoelig voor problemen, dus doe je er beter aan een handgeschakelde versie te kopen. Ook de ophanging aan de voorkant kan wel eens wat kuren krijgen. Verder blijft dit een bestelauto, dus moet je opletten op krassen, doorgezeten stoelen en andere soorten schade die je af kunnen keren van een bepaald exemplaar. Prijzen van de Bipper en Bipper Tepee liggen, afhankelijk van het bouw- en aanschafjaar en de staat, doorgaans tussen 1.500 en 10.000 euro.